2020-10-23, 18:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Oavsett så är det enda intressanta hur många som behöver sjukhusvård i mindre o framförallt större omfattning och där handlar dagens siffror närmast om marginalefel om vi jämför med våren.

Nej, det är inte det enda intressanta. Det intressanta är hur smittan ser ut, för det anger hur farligt det är att vistas ute i samhället. Det indikerar också hur det kommande vårdbehovet den närmaste månaden kan komma att gestalta sig. Jag skulle snarare säga att vårdbehovet just nu är mindre intressant, för det kan vi inte göra så mycket åt. Det är som det är.
Citera
2020-10-23, 18:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ett annat exempel är munskydd.
Ytterligare exempel från tidigare i våras är när Tegnell gick ut och fördömde WHO när de uttalade sig om pre- och asymtomatisk smitta. Tegnell motsade sig denna livsavgörande information och påstod att det inte var sant.

Ett gigantiskt feltänk!
Citera
2020-10-23, 18:08
Medlem
ettanollans avatar
Kan någon sammanfatta hur sjuka människor blir av denna sjukdom nu i Sverige?
Och blir de som får det helt friska mestadels?
Citera
2020-10-23, 18:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Förklara då andelen positiva tester nu kontra våren om du på allvar tror att vi har lika hög smittspridning. Och nej, du hade inte rätt kring skolöppningarna. Med ditt sätt och resonera kan man ju påstå vad som helst egentligen. Om jag säger att anledningen till den ökade smittspridningen är att färre arbetar på distans, är det ju minst lika mycket korrekt som ditt påstående om skolan. Dock utger jag mig inte för att faktiskt sitta på svaret.

Jag har tjatat sedan minst april månad om att skolorna har en signifikant påverkan på smittspridningen. Det blev genomtydligt när smittspridningen störtdök under sommaren. Hade det berott på distansarbete hade ju smittan vikit ned redan i början av mars, då den rekommendationen kom. Smittan har ökat sedan över en månad tillbaks. Det stämmer väldigt bra med skolstart>smittspridning>inkubationstid>mer smittspridning>inkubationstid> smitta> tester och så om och om igen. Det visar också undersökningar från andra länder. Speciellt sådana som kört skolstängningar och sedan öppnat upp. Så fort de öppnar upp stiger smittan igen. Israel är det klockrena exemplet. Det är ingen slump att smittan beter sig så och jag tror inte att vi är så genetiskt annorlunda jämfört med befolkningarna i alla andra länder. Det är 100% bevisat att barn sprider smittan i skolmiljö. Det är direkt lögn att påstå något annat.
Citera
2020-10-23, 18:10
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag har tjatat sedan minst april månad om att skolorna har en signifikant påverkan på smittspridningen. Det blev genomtydligt när smittspridningen störtdök under sommaren. Hade det berott på distansarbete hade ju smittan vikit ned redan i början av mars, då den rekommendationen kom. Smittan har ökat sedan över en månad tillbaks. Det stämmer väldigt bra med skolstart>smittspridning>inkubationstid>mer smittspridning>inkubationstid> smitta> tester och så om och om igen. Det visar också undersökningar från andra länder. Speciellt sådana som kört skolstängningar och sedan öppnat upp. Så fort de öppnar upp stiger smittan igen. Israel är det klockrena exemplet. Det är ingen slump att smittan beter sig så och jag tror inte att vi är så genetiskt annorlunda jämfört med befolkningarna i alla andra länder. Det är 100% bevisat att barn sprider smittan i skolmiljö. Det är direkt lögn att påstå något annat.

Håller med!!!
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Fast, smittar likadant i labbet är inte samma sak som att smitta likvärdigt efter man har tagit hänsyn till förväntat rörelsemönster.

I sådana fall smittar barn snarare ännu mer. Speciellt i relation till distansarbetande föräldrar. Om du väger in rörelsemönster.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Den samlade vetenskapen tyder på att barn smittar ungefär som vuxna, även om det säkert går att hitta någon obskyr studie som visar på motsatsen.
Fjant, för att smitta måste de först smittas, och de verkar faktiskt rätt resistenta mot just det här viruset, de små liven. Så de flesta barn smittar nog inte alls, utom i din paranoida världsbild.
Citera
2020-10-23, 18:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ytterligare exempel från tidigare i våras är när Tegnell gick ut och fördömde WHO när de uttalade sig om pre- och asymtomatisk smitta. Tegnell motsade sig denna livsavgörande information och påstod att det inte var sant.

Ett gigantiskt feltänk!

Och nu när smittan ökar, då lättar man på restriktionerna, när alla andra stramar åt. Jag får inte ihop det, annat än att han eftersöker flockimmunitet, outtalat eller ej. If it "walks like a duck, kwacks like a duck and looks like a duck". No pun intended!
Citera
2020-10-23, 18:14
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag är intresserad av Västra Götaland.

Med tanke på att flera jag känner som haft Covid haft negativa antikroppstest så kan man sedan öka på den siffran ytterligare. Jag har dessutom blivit av med mina antikroppar som jag hade i somras.

Andelen possessiva antikroppstest (vecka 42) för Region Västra Götaland var 9,3%.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, det är inte det enda intressanta. Det intressanta är hur smittan ser ut, för det anger hur farligt det är att vistas ute i samhället. Det indikerar också hur det kommande vårdbehovet den närmaste månaden kan komma att gestalta sig. Jag skulle snarare säga att vårdbehovet just nu är mindre intressant, för det kan vi inte göra så mycket åt. Det är som det är.

Bara i spåkulor som man kan låtsas finna ut hur det "gestaltar sig".
Samma spåkulor som tydligen används av folk i denna tråd som i månader har sagt typ, "att nästa månad smäller det". Men istället har det utvecklats åt precis andra hållet...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Andelen possessiva antikroppstest (vecka 42) för Region Västra Götaland var 9,3%.
Tackar!
Citera
2020-10-23, 18:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fjant, för att smitta måste de först smittas, och de verkar faktiskt rätt resistenta mot just det här viruset, de små liven. Så de flesta barn smittar nog inte alls, utom i din paranoida världsbild.
Hur kan du säga så? Barn får oftast inga symptom och de testas inte. Nu har man börjat testa dem och det går att se att smittan ökar mest på mellan- och högstadiet samt gymnasiet.

https://www.gp.se/nyheter/västsverige/så-många-västsvenska-elever-har-fått-corona-sedan-skolstarten-1.35882282
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in