2020-10-22, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
För vissa räcker dosminskning eller att hålla ut ett tag om biverkan försvinner. Har läst om ett par stycken som bytt till mianserin som är mirtazapinets tvillingbror och blivit av med problemet .
Annars finns det inga bra alternativ i Sverige. Trazodone som finns i utlandet.
Saroten är nog annars det närmsta man kan komma mirtazapin men alla dessa antihistaminer brukar kunna generera myrkrypningar.

Har även sett att du tar quetiapin vilket också ger myrkrypningar i stor utsträckning. Skulle påstå att den är värre än mirtazapin pga att den blockerar dopamin ihop med att den är en stark antihistamin.

Mitt tips är att be om att få prova mianserin och lägga ner neuroleptikan som ändå är ett rävgift.
Men mianserin har väl inte samma ångestdämpande effekt som mirtan? Har för mig jag läst det nån stans...

Jag trodde Saroten var ett tca... där ser man. Men visste inte heller att den kan hjälpa mot ångest..
Citera
2020-10-22, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Jag utvecklade mitt svar något i min post.

Sant det du säger.
Men alla mediciner har en baksida.
Kan man hålla sig på lågdos då och då så är det kanon.
Fungerar för mig och har gjort så i många år.
Max 10-15 mg och inte alla dagar.

Men utforska det alternativet.
Att testa någon dag kommer inte ge dig ett beroende.

Vill så klart inte uppmuntra detta, men jag liksom du har gått på mediciner.

Jag rör inte ssri med en tång ens längre.
Benzo gav mig inget.
Testade lågdos tramadol och det var dag och natt.
Blev piggare, gladare och mådde så mycket bättre.
Är också livrädd att höja toleransen, och överstiger ALDRIG 15 mg på en dag.
Vet inte...känns som en fel väg att gå. Läkaren lär väl knappast skriva ut det, hehe
Citera
2020-10-22, 22:36
Medlem
betlebubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Och nu pratar du missbruk.
En himla skillnad.
Har man ett beroendebeteende så ska man nog låta bli många mediciner.
Ja det stämmer nog.

Höll på skratta på mig när jag såg att Sobril är narkotiklassat, svagt skit precis som all benzo.
Citera
2020-10-22, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linisen76
Vet inte...känns som en fel väg att gå. Läkaren lär väl knappast skriva ut det, hehe

Haha. Nää.
Det gör de absolut inte.

Men det förändrar ändå inte faktum att det har hjälpt väldigt många.

Ville bara dela med mig av min erfarenhet efter att ha blivit bollad i vården fram och tillbaka med ssri, theralen, propavan, någon benzo och gud vet allt.
Citera
2020-10-22, 22:42
Medlem
Citat:
Men mianserin har väl inte samma ångestdämpande effekt som mirtan? Har för mig jag läst det nån stans...

Jag trodde Saroten var ett tca... där ser man. Men visste inte heller att den kan hjälpa mot ångest..

Jo mianserin funkar också mot ångest men som med all psykofarmaka så svarar man olika från person till person. De är extremt lika i hur de fungerar, skulle hävda att mianserin är ännu mer potent än mirtazapin då den binder starkare till receptorerna.

Mirtazapin blev lite trendigt att förskriva istället då den påstås höja serotonin också men som visats vara en ren myt för att marknadsföra medicinen. Finns evidens för det på psychotropical.com

Saroten är ett TCA ja. Alla TCA är bland det mest effektiva som finns mot ångest och depression men med jobbig biverkningsprofil.
Senast redigerad av VillJalentine 2020-10-22 kl. 22:45.
Citera
2020-10-22, 22:55
Medlem
Citat:
Jo mianserin funkar också mot ångest men som med all psykofarmaka så svarar man olika från person till person. De är extremt lika i hur de fungerar, skulle hävda att mianserin är ännu mer potent än mirtazapin då den binder starkare till receptorerna.

Mirtazapin blev lite trendigt att förskriva istället då den påstås höja serotonin också men som visats vara en ren myt för att marknadsföra medicinen. Finns evidens för det på psychotropical.com

Saroten är ett TCA ja. Alla TCA är bland det mest effektiva som finns mot ångest och depression men med jobbig biverkningsprofil.
Då kanske man ska ge mianserin ett försök.
Är den lika snabbverkande som mirtan? Märkte stor skillnad bara på ett par dagar, på ångesten...blev helt paff. Blev också mycket mer aktiv. Helt plötsligt började jag rensa i skåp och städa.. snacka om förvånad!
Citera
2020-10-22, 23:31
Medlem
Citat:
Då kanske man ska ge mianserin ett försök.
Är den lika snabbverkande som mirtan? Märkte stor skillnad bara på ett par dagar, på ångesten...blev helt paff. Blev också mycket mer aktiv. Helt plötsligt började jag rensa i skåp och städa.. snacka om förvånad!
Ja det är den. Vilken dos körde du på mirtan? 15 eller 30?
Citera
2020-10-23, 06:04
Medlem
Citat:
7,5 mg
Citera
2020-10-23, 16:24
Medlem
Citat:
7,5 mg

Okej, ja den dosen kan räcka för sömnen och ångest helt klart. Jag har själv ätit mirtazapin förr i ca 10 år och experimenterat med doser och den är extremt kraftfull även i låga doser. Det gör den även dessvärre extremt svårt att sluta med. Det var bland det värsta jag någonsin varit med om. Det tog 3 år och jag fick äta små korn av den sista halvåret .
Citera
2020-10-23, 16:49
Medlem
Finns det ens någon medicin som är likvärdig med mirtazipin?

Riktigt rävgift är det oavsett. Noll ångestdämpande, noll sömnfrämande. Mirtazipin är sånt som de ger interner och folk med missbruksproblem i brist på annat. Riktigt rävgift.
Citera
2020-10-23, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaminpung
Finns det ens någon medicin som är likvärdig med mirtazipin?

Riktigt rävgift är det oavsett. Noll ångestdämpande, noll sömnfrämande. Mirtazipin är sånt som de ger interner och folk med missbruksproblem i brist på annat. Riktigt rävgift.

Det är faktiskt en ganska populär och effektiv medicin mot ångest och sömnproblem och effekten kommer fort. Mycket säkrare att använda en tid jämfört mot benzo och neuroleptika som är alternativen.
Det jobbiga med den är att den har så lång halveringstid.

Synd att inte doxepin finns i Sverige. Den används med framgång i extremt låga doser utan biverkningar i USA mot ångest och sömnproblem. Går ur kroppen snabbt och ingen dåsighet dagen efter. Sverige är efter med precis allting .
Senast redigerad av VillJalentine 2020-10-23 kl. 17:03.
Citera
2020-10-23, 17:26
Medlem
Citat:
Har ändå svårt att tro att mianserin skulle verka ångestdämpande - tror inte jag läst nån stans om den effekten....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in