Citat:
Ursprungligen postat av
Ancistrus
Och just detta är ett bra exempel på ett s.k. trådkapningsförsök. Möjligen omedvetet och med stor välvilja, men likväl är detta inte topic för tråden. Denna tråds topic, likväl som alla andra trådar, är det som står i trådstarten. Inte det du (eller någon annan) hellre vill tala om.
Jag tar mig an varje punkt som framförs i TS, vilket skett i mina ovanstående inlägg, och belyser hur hans antaganden dels bygger på felaktiga premisser, dels taktisk nihilism om de diskussioner och det politiska arbete som förts av libertarianer i ett halvt sekel.
Den betydelse som vi i dag kopplar till termen
libertarian upprättades av Murray Rothbard på 1960-talet. Han dammade då av det vänsteranarkistiska begrepp som ursprungligen myntades av Joseph Déjacque 1860 (och än i dag åtföljs av t.ex. Noam Chomsky). Likt de gamla anarkisterna avsåg Rothbard avskaffa det statliga beskattnings- och våldsmonopolet, men han ville samtidigt upprätthålla äganderätten genom frivilligt ingångna avtal. Rothbard myntade också termen
anarkokapitalism för den samhällsordning som därutöver helt saknar offentlighet. Åskådningen är kontroversiell och Hans-Hermann Hoppe, den libertarian som tog upp stafettpinnen efter Rothbard, är en stark motståndare av både demokrati och upplysningsfilosofi, vilket han varit öppen med i över 30 års tid.
Tvärtemot vad TS skriver har Rothbard, Hoppe, Paul och andra ledande libertarianer konsekvent interagerat med politiska dissidenter, eftersom respektive läger ser en gemensam fiende i etablissemanget. Det har också varit ett led i att överbrygga den politiska diskussionen mellan det libertarianska kotteriet och de populistiska massorna. Hoppe har bjudit in såväl Richard Spencer som Jared Taylor och Peter Brimelow till sina konferenser,
vilket medieeliten förfasat sig över.
När jag frågar
vad har hänt? riktas detta alltså till de som övergett libertarianismen i dess kritik mot etablissemanget och samtidigt -- trots Rothbards manifest och kampanjande samt Hoppes konferenser -- låtsas om att kopplingen till populister och dissidenter är ny.