2020-10-23, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är en rapport från bl a ECDC, det finns länkat på flera ställen i tråden. Det gäller 10-19-åringar.

”De norska hälsomyndigheterna lutar sig mot en rapport från EU:s smittskyddsmyndighet ECDC.
Assisterande hälsodirektör Espen Nakstad utesluter inte att skolor nu kan behöva stängas.
– Att barn, precis som vuxna, kan bidra ganska betydligt till smittspridningen i covid-19-pandemin underbyggs av denna uppdaterade rapport, säger han till Dagbladet.
– Rapporten visar att barn med covid-19-symptom sprider viruset i samma mängder som vuxna och kan smitta andra i samma grad som vuxna.”

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/vandningen-barn-lika-smittsamma-som-vuxna/
Inte oväntat. Att de möjligen sprider lite mindre kompenseras av att många av dem har mycket mer sociala kontakter än vad vi vuxna har.
Citera
2020-10-23, 14:43
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Inom några veckor så lär dödstalen att gå upp också trots att fbare försöker skryta om att den är låg än så länge
FoHM sa ju på en pressträff att det dog en om dagen. Nu ligger det på minst tre. Så det har ju redan tredubblats (om man nu kan tro på FoHM en om dagen påstående).
Iva inläggningar har gått från 12 till 40, så de har ju också mer en tredubblats.

För 3 veckor sedan hade fallen tre dubblats.
Och fallen fortsätter att öka snabbt…

Vi släpper på restriktionerna, är det konstigt om man börjar bli mörkrädd, eller betvivla agendan hos FoHM.
Citera
2020-10-23, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Wow dublering av nya fall jämfört med förra fredagen.

Antal avlidna dock fortfarande få. Bra.

Antal rapporterade nya fall för veckan som helhet 7406.
Förra veckan 4754.

Dvs, det har ökat med 55% på en vecka. Det är höstens största ökning från en vecka till nästa! Det accelererar!
Samma vecko-ökingstakt (1,55) fyra veckor framåt ger:

1,55 * 7 406 = 11 479

1,55 * 11 479 = 17 792

1,55 * 17 792 = 27 577

1,55 * 27 577 = 42 744

Och då är vi bara i början av smitto-säsongen, enligt vissa.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-10-23 kl. 14:50.
Citera
2020-10-23, 14:47
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Man blir inte smittad på det sättet.. Herregud människa

Det är väl fullt möjligt eftersom det kan smitta via neuropilin1 som kan gå via aromämnen från mat.
Citera
2020-10-23, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Samma ökingstakt (1,55) fyra veckor framåt ger:

1,55 * 7 406 = 11 479

1,55 * 11 479 = 17 792

1,55 * 17 1792 = 27 577

1,55 * 27 577 = 42 744

Och då är vi bara i början av smitt-säsongen, enligt vissa.

1,55 antyder att man har ett R som ligger på åtminstone 1,4, men troligen högre än så. Då går det fort...
Citera
2020-10-23, 14:50
Medlem
Två grannländer Polen och Tjeckien
Deras utveckling ser likadan ut när man tittar på deras kurvor
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/poland/
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/czech-republic/

När jag söker på Tjeckien så får jag upp massor med nyheter om lockdown och åtgärder mot coronan.

Men när jag söker på Polen får jag upp nyheten att dom INTE ska göra någon lockdown.

Jag tycker det verkar ansvarslöst av Polen,

Premiärministern säger Citat:
Deputy Prime Minister Jaroslaw Gowin said on Friday that there would be no new lockdown in Poland,
"each of us, all Poles, are responsible for how the course of the epidemic will look."
Citera
2020-10-23, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trndsttr
Ja men så går man på en tinderdate med en brud som `måste tänka på beachbodyn och absolut inte ska ha pommes' men som lik förbannat ska dit och peta i ens egna jävla potatas fritas med sina fingrar som nyss kladdat på dörrar och tunnelbanevagna och tjoff, så var man sjuk.
Om dejten är bra så blir du ändå smittad lite senare.
Citera
2020-10-23, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Inte oväntat. Att de möjligen sprider lite mindre kompenseras av att många av dem har mycket mer sociala kontakter än vad vi vuxna har.

Just detta har jag försökt säga. Men har inte egentligen fått någon reaktion.
Att barn smittar i mindre utsträckning tror jag egentligen att alla experter i världen är överens om. Med det gäller just smittsamheten.
Däremot är det ju omöjligt att få en 9 åring att följa rekommendationen att hålla avstånd osv.
Det är inte så barn är ihopskruvade. Därmed kommer deras beteende i stor utsträckning ta igen för deras lägre spridning.
”OM” barn hade varit smittsamma i samma utsträckning som vuxna, så tror jag att vi sett det tydligt i insjuknandet av lärare under våren..
Citera
2020-10-23, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Som jag skrivit om i ett inlägg tidigare i den här tråden så finns det verkligen mycket forskning som visar att barn inte är lika smittspridande som vuxna i covid-19. Exakt vad det beror på verkar inte helt klarlagt än, men att de är mindre smittspridande tror jag man får betrakta som säkerställt.

Däremot är de förstås inte helt immuna, barn både blir sjuka och kan sprida sjukdomen vidare. Bara inte i samma omfattning som vuxna. Den praktiska effekten av det tror jag kommer att bli att både Sverige och andra länder kommer att vara betydligt mer återhållsamma med att stänga ned skolorna än de var i våras. För Sveriges del, som ju redan är ökänt återhållsamma med smittskyddsåtgärder, betyder det antagligen att vi aldrig kommer att stänga skolorna, oavsett hur sjukt samhället blir.
Att stänga skolor (förskola / grundskola) är troligen ett av de mest hjärndöda och suboptimala beslut som kan tas i detta sammanhang. Kostar miljarder per dag, dvs. krävs att 100-tals liv räddas per dag i Sverige, enbart pga skolstängningen för att sånt beslut ska kunna motiveras. Att skolstängning är hjärndött har de flesta beslutsfattarna i världen nu tillsist insett (Tegnell gjorde det redan i våras). Men barn kan självklart bli smittade av covid, men får i väldigt liten utsträckning symptom. Asymptomatisk smittspridning är väldigt ineffektiv därför driver inte barn smittspridningen av coronaviruset.
Citera
2020-10-23, 14:57
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Japp, det är FHM råd. Det är så dumt allting. Man fattar ju varför smittan nu ökar stort i hela landet när vi har sådana råd. From november ska det väl dessutom återigen krävas läkarintyg om man behöver hålla sig hemma mer än 5 arbetsdagar. Flera kommer garanterat gå sjuka till jobbet. Det känns inte som man vill minska smittan i det här landet. Man vill bara prata om att man vill göra det. Man sätter inte in seriösa och skarpa åtgärder som har effekt. Man gör närmast tvärtom. Dröjer nog inte länge innan det är fullt på sjukhusen igen. Har svårt att se något slut på det här nu. Allt går åt fel håll just nu.
Får en känsla av att man håller på och skruvar lite här och där, typ som att man likt ingenjörer, operatörer och mekaniker trimmar in en anläggning. Strategin är långsiktighet.
Är dock tveksam till att det här duttandet egentligen är till nån större nytta i längden - hur man än vänder sig så har man arselet bak.
Citera
2020-10-23, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Just detta har jag försökt säga. Men har inte egentligen fått någon reaktion.
Att barn smittar i mindre utsträckning tror jag egentligen att alla experter i världen är överens om. Med det gäller just smittsamheten.
Däremot är det ju omöjligt att få en 9 åring att följa rekommendationen att hålla avstånd osv.
Det är inte så barn är ihopskruvade. Därmed kommer deras beteende i stor utsträckning ta igen för deras lägre spridning.
”OM” barn hade varit smittsamma i samma utsträckning som vuxna, så tror jag att vi sett det tydligt i insjuknandet av lärare under våren..

De äldre barnen idrottar, de går i skola, de spelar i orkester, de hänger med kompisarna på köpcentret osv. Många av dessa saker är sådana som innebär smittspridningsrisker även för vuxna, men som vuxna inte gör i samma utsträckning.
Citera
2020-10-23, 15:00
Medlem
Madagascars avatar
Här är stockholms utveckling per rapportvecka

v43 2246
v42 1431
v41 1493
v40 1074
v39 855
v38 393
v37 257

totalt 30838

(källa platz.se och mina egna gamla anteckningar)

Jag skulle önska att det fanns grafer med löpande sju-dagars genomsnitt av rapporterade fall per region och capita... Jag antar att ingen sett det... Eller?
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-23 kl. 15:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in