Citat:
Ursprungligen postat av
VinylHemul
Håller delvis med, men tycker att domen är ett typiskt exempel på ett kulturell/ideologisk tanke som genomsyrar hela rättsapparaten - att man alltid ska justera nedåt och att straff egentligen är av ondo. Skulle inga lagar ändras så är jag rätt övertygad om att hovrätternas straff över tid glider neråt. Det enda sättet att få stopp på det är att höja minimistraffen så att rätten inte kan döma till nåt annat än minst minumum. Finns det en möjlighet att justera nedåt gör de det...
Se t.ex. grovt vapenbrott som numera ska ge minst två år, till max fem. Vad får de som åker fast? Inte är det fem i alla fall.
Du har givetvis helt rätt. Frågan är vilken typ av straff som är mest effektiva? Personligen så tror jag att det vore smart att gå på tredje person, i Tishkos fall så kanske man klipper hans föräldrar också? Man kan också göra en sammanställning av samtliga kostnader som Tishkos tilltag har medfört, advokater, poliser, terapi till närstående, fängelse, vakter, hyra för rättssalen, nämndemän, matkostnader för tishko, tvättmedel, vatten, etcetc och sedan drar vi helt enkelt av den kostnaden från biståndet vi betalar till hans skithål till hemland. Man kan också skicka ett litet brev till hans hemlands största tidning med en förklaring av vad som hänt, vem tishko är släkt med och att vi använder biståndspengar som kanske hade blivit en skola eller whatever för att täcka kostnaden.
Skulle gissa på att min metod hade minskat morden i sverige med 75%.