Citat:
Ursprungligen postat av
sohefall
Jag står på mig.. Livstid är inte livstid..det är precis som du säger.. inget tidsbestämt straff..
livstid finns i usa och så klart i andra länder, men i sverige är livstid bara ett namn på ett icke bestämt straff.. i min värld skall LIVSTID för att vara livstid ha utgången att man ALDRIG kommer ut levande..
och du förstår nog säkert vad jag menar med.
I snitt sitter en livstidsdömd i fängelse i 16 år; det innebär att straffet tidsbestämdes till 25 år och att den intagne sedan blev villkorligt frigiven efter praxis att den hade suttit av 2/3 av sin strafftid.[1]
. så nu är detta för mig slutdiskuterat ..livstid är inte livstid..!
Livstid är livstid - inte ett tidsbestämt straff. Det går att omvandla till tidbestämt straff senare. Jackie Arklöv är ett bra exempel på detta.
Jackie Arklöv dömdes den 7 juni 2000 till livstidsfängelse av Göta hovrätt för mord på två poliser i Malexander, försök till mord, grovt rån i tre fall och försök till grovt rån.
Han har nu suttit i 20 år. Han har två gånger ansökt om tidsbestämt straff men fått sin begäran avslagen.
Den person som hittills har suttit längst i Sverige oavbrutet är Leif Axmyr, med 34 år i fängelse från 1982 till 2016. Därefter är det Amir Birjandi som före sin konvertering till islam hette Conny Eriksson och dömdes för mord och våldtäkt i Eskilstuna 1985, som släpptes i juni 2017 efter 32 år i fängelse.