2020-10-23, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Förhör Peter Molander. Finns på MOP-arkivet.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMQlhFbXNpSjA1eTg/view

''Vapnet stals vid ett inbrott.''

Ok! Så Sigges vapen, försvann, han vet/minns inte hur. Molanders vapen stulet. Alltså två Magnum-revolvrar här på villovägar?
Citera
2020-10-23, 12:14
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Tror du?

Jag upplever diskrepans.

1. Tips på polispapper som pekar ut misstänkta personer. Troligtvis poliser.

2. Tips som grundar sig på logiskt resonemang utan grund i verkligheten.

Nej, det är en hypotes som bygger på följande fakta:

SvD kommer efter Arbetet, närmare två veckor.

Hen har uppgett ett förnamn i det initiala meddelandet som han nu förklarar bara var en tillfällighet.
Samtidigt säger han att han utgått från ett logiskt tänkande, och då blir frågan:
Var kommer förnamnet ifrån då i ett logiskt tänkande?

Utsagorna går inte ihop, alltså någon som har kalla fötter.

Hen är inte orolig för att ta kontakt med SvD, men när polisen blandas in ändrar hen sin historia.

Samma modus med tips till tidning.

Det är därför jag sätter upp det som en hypotes, eftersom det försvunna tipset intresserar mig.
Citera
2020-10-23, 12:14
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlowe
Ok! Så Sigges vapen, försvann, han vet/minns inte hur. Molanders vapen stulet. Alltså två Magnum-revolvrar här på villovägar?
Vem vet?

Jag personligen misstror Sigges alla uppgifter. Plus alla uppgifter från samma klientel. Mordet rörde upp detta bottenslammet. Men uppgifterna finns där ändå.
Citera
2020-10-23, 12:25
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Nej, det är en hypotes som bygger på följande fakta:

SvD kommer efter Arbetet, närmare två veckor.

Hen har uppgett ett förnamn i det initiala meddelandet som han nu förklarar bara var en tillfällighet.
Samtidigt säger han att han utgått från ett logiskt tänkande, och då blir frågan:
Var kommer förnamnet ifrån då i ett logiskt tänkande?

Utsagorna går inte ihop, alltså någon som har kalla fötter.

Hen är inte orolig för att ta kontakt med SvD, men när polisen blandas in ändrar hen sin historia.

Samma modus med tips till tidning.

Det är därför jag sätter upp det som en hypotes, eftersom det försvunna tipset intresserar mig.
Jag är också intresserad av det försvunna tipset om 4 män med WT. Där jag köper din koppling till brevet till Arbetet. Skrivet på ''polisens papper.'' Låter seriöst.

Men där jag upplever ''Ibis'' som en helt annan person. Ett oseriöst uppslag. Jag tror att din hypotes om att sammanföra dessa är felaktigt.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-23 kl. 12:30.
Citera
2020-10-23, 12:30
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Jag är också intresserad av det försvunna tipset om 4 män med WT. Där jag köper din koppling till brevet till Arbetet. Skrivet på ''polisens papper.'' Låter seriöst.

Men där jag upplever ''Ibis'' som en helt annan person. Ett oseriöst uppslag. Jag tror att din hypotes om att sammanföra dessa är fel.

Det är en annan hypotes som kan vara rätt. Jag tror ingenting.
Citera
2020-10-23, 12:35
Medlem
Lyfter ett gammalt inlägg angående Ibisbrevet.
Enligt ett annat inlägg ska kriminalinspektören heta Gustav Bone inte Boner.

Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Jag hade möjlighet att kika på mikrofilm idag. Så här stod det i SvD ang "Ibis":

Svenska Dagbladet 1986-03-18 s.6
""Polisen vill tala med ”Ibis”
Mordutredarna vill gärna komma i kontakt med den anonyme brevskrivaren ”Ibis”.
Denne skrev häromdagen ett intressant brev till Svenska Dagbladet. I brevet skissas en mordkomplott i vilken flera personer medverkat. Så långt utgör brevet en sammanfattning av vad som sagts och skrivits i saken.
Men "Ibis“ presenterar detaljer och sakuppgifter som inte publicerats och som i vissa avseenden är okända även för mordutredarna. På polisens begäran publicerar SvD inte dessa uppgifter tills vidare.
Brevet är ställt till SvD:s medarbetare Omar Magnergård, som i första veckan efter mordet gjorde en sammanfattning av vad som då var känt. ”Ibis” har invändningar mot en av Hans Holmérs slutsatser.
-Jag måste få vara anonym för jag vill helst inte dela Palmes öde, skriver "Ibis". Men om polisen eller SvD uttryckligen önskar det, skall jag eventuellt ge mig tillkänna.
SvD har låtit mordutredarna ta del av brevet. Kriminalinspektör Gustav Bonér tog på måndagen kontakt med tidningen och bad att vi skulle vädja till "Ibis" att kontakta honom. Helst redan i dag. Telefonnumret till Bonér är 769 41 45.""

Vem är Gustav Bonér? Jag har aldrig sett namnet nämnas.
Citera
2020-10-23, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint

Nu när Norrmalm är uppe igen så tänker jag på försöken att tolka LGWP böcker. Han som skaffar vapnet har tjänstenr 1471. År 1471 står slaget vid Brunkeberg (nuvarande Norrmalm).
Kjell Göran Hedberg, född 15 augusti 1944, död 10 oktober 2007=10 oktober samma datum som slaget vid Brunkeberg. Namnsdag den 15 augusti har Stella och Estelle.

My bad... 4711 heter mannen i LGWP roman som anskaffar vapnet. Minns när detta diskuterades en gång i tiden så tänkte folk på mannen som undersökte kulorna som är född 4711xx. 1471 är när siffrorna ändras.
Citera
2020-10-23, 12:56
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Det finns ingen anledning att surna till. Det är inte här vi kommer att hitta gärningsmannen före Dekorimahörnan.

Jag har inte alls surnat till, allra minst på dig. Vill bara understryka att jag arbetar med olika hypoteser som jag sen försöker falsifiera. Jag menar att det är värt energin i det här fallet att sätta upp en sådan hypotes. Den är inte tagen ur luften.

Om den skulle vara korrekt, så skulle ledtrådar från ”Ibis” kunna leda oss mot ”hokuspokusbrevet”.

När jag ändå håller på vill jag också säga att det första bara är en trolig polis, även andra kan ju få tag i polisiära brevpapper.
Citera
2020-10-23, 13:21
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Finns ett mycket märkligt inlägg/rykte från 2017, är detta baserat på någonting?

Brunkebergarna var ju en konservativ diskussionsklubb. Hans von Hofstens chef misstänkte att det var Brunkebergarna som hade skrivit Hofstens debattartikel om misstroendet mot Palme hösten -85. Om det nu kan vara till någon nytta.
Citera
2020-10-23, 13:25
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Länk som tidigare inte fungerat.

Förhör med kriminalkommissarie Niklas Axelsson. DC-15185. Fungerar nu.

https://drive.google.com/file/d/1XQnF-f9A-yrW6KwLu8MocszMQSsn6Cex/view?usp=sharing

CGÖ återigen. Han var svag efter operationen. Samtidigt som listan över personer som besökte honom i hemmet på fredagen den 28 februari växer.

Och återigen en av CGÖ-besökarna på morddagen som har svårt att minnas besöket. Precis som Stigsson. Det är precis det här som är misstänkt tycker jag.

Konstellationen livvakt-handeldvapenexpert-Stigsson kan berätta en underliggande sanning. Det vill säga att det var dags för vapenleverans. Palme saknade livvaktsskydd, vapnet kollades en sista gång och levererades sedan till GM.
Senast redigerad av Basfakta 2020-10-23 kl. 13:29.
Citera
2020-10-23, 13:36
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
My bad... 4711 heter mannen i LGWP roman som anskaffar vapnet. Minns när detta diskuterades en gång i tiden så tänkte folk på mannen som undersökte kulorna som är född 4711xx. 1471 är när siffrorna ändras.

Okej, då faller Brunkebergarna. Nytt försök - när var CGÖ född? Maskat i förhören.
Citera
2020-10-23, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, då faller Brunkebergarna. Nytt försök - när var CGÖ född? Maskat i förhören.
1952-07-09-9358 står i min anteckning, om det stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in