2020-10-23, 11:51
Medlem
Voelsens avatar
OM, jag menar OM, han nu skulle erkänna allt, berätta allt ... ändrar det på något?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Domen följer svensk lag, inte flashbacks allmänna oppinion.
Rättsäkerheten har segrat, s.a.s
Tas mitt inlägg bort igen som trams? Får inte jag yttra mig i det här fallet, undrar?
Hade du sagt samma sak om det var din dotter?

Kära paragrafryttare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Loppet inte kört än.
HD kanske tar upp det med tanke på den nya lagstiftningen och det blir livstid ändå.
Nja. Brottet begicks INNAN nya lagstiftningen trädde i kraft. Om man exvis hittar Hildebbrands mördare och kan bevisa det, så döms han efter lagar som gällde på den tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Om han fick livstid då skulle han ändå vara ute efter efter 20 år.
Nu är det i praktiken 8 års skillnad.
Stämmer detta verkligen? Varför ansökte Jackie Arklöv om tidsbestämt i september då? Han har väl suttit 20 år redan. Eller är det skillnad på livstid och livstid?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Kan någon berätta på vilken grund man sänker till tidsbestämt straff?

Citat:
Ursprungligen postat av Trenmacka
Hur kommer det sig att Tova fallet blev livstid och detta blev tidsbestämt? fallen är väldigt lika borde inte straffet vara lika hårt då?
Tishko borde straffats hårdare än Tovas mördare då det var styckning här med.

Hovrätten menar att det saknas bevis om så synnerligen försvårande omständigheter som motiverar livstids fängelse. I avsaknaden av kroppen går det inte att fastställa den exakta dödsorsaken. Med tanke på detta går det inte heller att visa vilket uppsåt Tishko hade när han utförde det dödliga våldet och hovrätten menar härmed att det inte går att bevisa mer än ett likgiltighetsuppsåt till mord.

Att han styckat kroppen har enligt NFCs utredningar skett efter att Wilma redan avlidit varför det istället rubricerats som brott mot griftefriden och inte mord i den delen.

Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Går det att överklaga mer då? Har inte svinet gått igenom alla instanser som finns?

Det går att överklaga till HD men där krävs prövningstillstånd. Det är extremt sällan HD meddelar prövningstillstånd och då i detta målet är en fråga om bevisvärdering är det inte säkert att de uppnår de krav som krävs för att de ska ta upp det till prövning.

54 kap. 10 § Rättegångsbalken
Prövningstillstånd får meddelas endast om

1. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av Högsta domstolen eller
2. det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att domvilla förekommit eller att målets utgång i hovrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag.

Om prövningstillstånd fordras i två eller flera likartade mål och Högsta domstolen meddelar prövningstillstånd i ett av dem, får prövningstillstånd meddelas även i övriga mål
Citera
2020-10-23, 11:52
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Därför att sossarna haft makten under alla dessa år och inte tagit initiativ till en lagstiftning som gör det omöjligt för domstolarna att tolka straffet för mord på ett annat sätt än livstid. Svårt att förstå för din sosseärthjärna? Du lär väl rösta på samma horungar i nästa val också. Du tror väl även att vi inte tar in några invandrare i Sverige heller med tanke på att Morgan sagt det?

Regeringen Reinfeldt ändrade även de paragrafen utan att det medförde någon rättslig skillnad. Det är inte heller endast regeringen som kan ta ”initiativ” till ny lagstiftning.

Jag röstar inte på sossarna. Att du inte kan ta till dig saklig kritik gällande dina påståenden är ditt eget problem.

Jag vet inte vart invandringen kom in i diskussionen, jag har inte gjort något påstående som liknar det du hävdar.
Citera
2020-10-23, 11:52
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Känns som att domarskrået är lite out of touch med befolkningens syn på rättvisa? Trist domslut, 18 år är då i praktiken 12 år? Gällande 2/3 frigivning...?

Vila i Frid Wilma...

Hon vilar inte i frid. Hennes kropp är styckad och gömd.
Citera
2020-10-23, 11:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Varför hävdar du då att det är sossarnas fel?

På Socialdemokraternas agenda finns bland annat att utrota svensken om du inte har förstått det ännu.
Citera
2020-10-23, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anderhagen2
Hursom, tror inte det blir, några bekväma år framöver på anstalt. och i stort sett alla andra intagna
står "högre i kurs" dvs fritt fram att ge sig på Tishko . Kriminalvården kommer få ett digert jobb
att hitta klientel som han kan sitta med.
likt den där snubben som golade ner sin flickvän om mordet på lantbrukaren(mångmiljonär)

blir ju med jämna mellanrum misshandlad, Vi kan glädjas över att Tishko kommer få det värre,
Och eventuella noteringar av plitar, kommer nog "glömma" vad dem sett.

Enda sättet är att vara isolerad, eller möjligtvis med några andra "kapten klänning" typer.

Men lätt kommer han inte få det.

Ja den vetskapen är det enda lilla ljuset jag ser just nu.
Citera
2020-10-23, 11:54
Medlem
Talespins avatar
Nu får vi hoppas att han blir mördad i fängelset.

Tyvärr så lär han bli hyllad med tanke på att det bara sitter blattar och negrer i svenska fängelser.
Citera
2020-10-23, 11:55
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Hade ändå inte blivit livstid om mordet begicks efter 1 januari eftersom det enligt hovrätten finns förmildrande omständigheter. Den ändrade lydelsen ger ingen effekt på fall där det finns förmildrande omständigheter. I så fall hade sossarna tagit bort tidsbestämt straff för mord överhuvudtaget.

Varför kommer du med rena lögner? Hovrätten gör gällande att omständigheterna är mycket försvårande. Det hade absolut lett till livstid med den nya lydelsen.
Citera
2020-10-23, 11:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
det är nog du själv som behöver lugna ner dig och läsa mitt inlägg noga igen.

Nej, det behöver jag inte. Du behöver förstå hur rättssystemet fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in