Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-23, 10:31
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Återkommer i tankarna till Rolf ”Dallas” Dahlgren som åtskilliga poliser från tidiga PU litade på. Kan Hans Holmer besökt någon med koppling till bulgarvillan i Mälarhöjden under mordnattens påstådda odyssé ?

SÄPOs lyssnarstation har jag funderat på. Finns en möjlighet att radiokommunikationen avlyssnades där. Var det övning satt garanterat SÄPO- killarna på frekvensen och lyssnade. Med andra ord så kan finnas ett par individer som kan ha hört stora delar av radiokommunikationen den natten. Om jag var övningsledare den natten och något gått snett då hade jag åkt till lyssnarposten omgående.

Det hade jag också gjort, men jag hade inte rullat förbi mordplatsen utan vidare åtgärd.

Om RD återgivna redogörelse är korrekt, det vill säga. Det finns få saker som är lika svårbedömd som denna.
Citera
2020-10-23, 10:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag har ett antal gånger läst Inuti Labyrinten. Kan inte dessa märkligheter mordnatten spåras till att det saknades en auktoritet. Trots att det kryllade av chefspersoner i ''Gropen.'' Både från den öppna och slutna sidan. Som Alf Karlsson och Gösta Welander.

Jag har skrivit det tidigare. Den högste chefen saknades. Alltså Holmer. Kan det vara orsaken tro? Han kanske hade samma makt före mordet som efteråt? Vilket fick alla att fallera i beslutsprocessen mordnatten? Bevisligen gjordes ett antal försök att få kontakt med HH mordnatten. Vilket officiellt fallerade.

Det är en anledning som skulle kunna spela in. Sedan finns klassiskt revirtänkande som gör att man inte är speciellt sugen på att släppa fram andra avdelningar. Rivaliteten mellan SÄPOs och Stockholmspolisens livvakter är ett exempel. Gösta Welander och Gunnar Severin visar under mordnatten upp ett uselt ledarskap och tar inte den taktpinne som deras tjänsteställning föreskriver.
Citera
2020-10-23, 10:39
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Tack

Jag får känslan av kalla fötter. Mycket intressant med förnamnsträffen.

En hypotes skulle kunna vara att det är samma brevskrivare som till Arbetet.
Hen skickar detta till Arbetet, inget händer och denne försöker då med SvD istället.
Tror du?

Jag upplever diskrepans.

1. Tips på polispapper som pekar ut misstänkta personer. Troligtvis poliser.

2. Tips som grundar sig på logiskt resonemang utan grund i verkligheten.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-23 kl. 10:55.
Citera
2020-10-23, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det är en anledning som skulle kunna spela in. Sedan finns klassiskt revirtänkande som gör att man inte är speciellt sugen på att släppa fram andra avdelningar. Rivaliteten mellan SÄPOs och Stockholmspolisens livvakter är ett exempel. Gösta Welander och Gunnar Severin visar under mordnatten upp ett uselt ledarskap och tar inte den taktpinne som deras tjänsteställning föreskriver.
Som du skrev tidigare.

''Det är häpnadsväckande att Tord Axelsson i sin egenskap som kommissarie på livvaktsroteln inte inkallas under mordnatten.''

Vad ska vi då inte tänka om att Arne Ivrell inte inkallades. Eller att Lindström släntrade in efter födelsedagsfirande dagen efter. Det måste finnas kunskaper här som vi inte känner till. Knappast något som vi hittar i PUs dokument.

Som Ölvebro sade. Vi utreder ett mord. Inte en utredning.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-23 kl. 11:18.
Citera
2020-10-23, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
När o hur stals den?

Hösten -85 framgår i ett förhör som jag tyvärr inte hittar nu. Tror inte det framgår hur.
Citera
2020-10-23, 11:24
Medlem
Citat:
Tror du?

Jag upplever diskrepans.

1. Tips på polispapper som pekar ut misstänkta personer. Troligtvis poliser.

2. Tips som grundar sig på logiskt resonemang utan grund i verkligheten.

Har för mig att det även finns en tidningsartikel där IBIS säger att han drömt delar av förloppet.
Citera
2020-10-23, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlowe
Hösten -85 framgår i ett förhör som jag tyvärr inte hittar nu. Tror inte det framgår hur.
''Under tiden Cedergren var på Oxen försvann ett av hans vapen - en Magnum med elfenbenskolv. Han placerar tiden han ägde vapnet till fönstret vintern 1985-våren 1986 och vet ej när det försvann. I första förhöret säger han att en bekant hade ett likadant vapen men i följande förhör har han tagit reda på att denne ej hade ett sådant, vilket kokar ner kända Oxenrelatarade Magnum med elfenbenskolv till ett enda - som försvann.''
Citera
2020-10-23, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Har för mig att det även finns en tidningsartikel där IBIS säger att han drömt delar av förloppet.
Ok.

Detta bygger ju inte på dokument och fakta. Enbart på mycket tidiga uppgifter i media. Intressant, men troligtvis irrelevant.
Citera
2020-10-23, 11:37
Medlem
Jag funderar angående detta:
Citat:
Här säger Lars Engqvist, dåvarande chefredaktör Arbetet, följande:
''Brevet fick vi kort tid efter mordet. Det var skrivet på polisens papper. Han sa: Det här blir svårt att reda upp-det är nämligen poliser inblandade. Vi publicerade inte brevet. Spaningsledningen fick brevet''.

Kan det ha relevans till det som sägs i denna artikel Världen idag 2006-03-02 (Lingärde, Beckérus, PG-Vinge):
Citat:
"Samtalet konstaterar att det fanns ett samband mellan de utpekade poliserna och Hans Holmer via den ökända baseball-ligan, ett poliskommando som Holmér upprättade. En tredje
poliskollega till de två utpekade poliserna var dessutom en av Holmérs livvakter.
Det faktum att en polis i Norrmalmspolisen, som tvingats sluta på grund av alkoholproblem,
blev inkallad till förhör med anledning av Palme-mordet, nämns också i samtalet. Polisen lär
ha setts vid mordplatsen vid tidpunkten för mordet.

Uppgifter nämns också om att den aktuella polisen hade haft kontakt med en svensk
säkerhetspolis som tidigare dömts för spioneri, på grund av sina kontakter med sovjetiska och
irakiska officerare."

Nu när Norrmalm är uppe igen så tänker jag på försöken att tolka LGWP böcker. Han som skaffar vapnet har tjänstenr 1471. År 1471 står slaget vid Brunkeberg (nuvarande Norrmalm).
Kjell Göran Hedberg, född 15 augusti 1944, död 10 oktober 2007=10 oktober samma datum som slaget vid Brunkeberg. Namnsdag den 15 augusti har Stella och Estelle.
Citera
2020-10-23, 11:40
Medlem
Citat:
''Under tiden Cedergren var på Oxen försvann ett av hans vapen - en Magnum med elfenbenskolv. Han placerar tiden han ägde vapnet till fönstret vintern 1985-våren 1986 och vet ej när det försvann. I första förhöret säger han att en bekant hade ett likadant vapen men i följande förhör har han tagit reda på att denne ej hade ett sådant, vilket kokar ner kända Oxenrelatarade Magnum med elfenbenskolv till ett enda - som försvann.''

Ok. I förhöret jag tänkte på nämns att det är Peter Molanders revolver som stulits och den förhörde ska ha sett den flera gånger på Oxen. Ska försöka hitta det.
Citera
2020-10-23, 11:48
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Nu när Norrmalm är uppe igen så tänker jag på försöken att tolka LGWP böcker. Han som skaffar vapnet har tjänstenr 1471. År 1471 står slaget vid Brunkeberg (nuvarande Norrmalm).
Kjell Göran Hedberg, född 15 augusti 1944, död 10 oktober 2007=10 oktober samma datum som slaget vid Brunkeberg. Namnsdag den 15 augusti har Stella och Estelle.

Finns ett mycket märkligt inlägg/rykte från 2017, är detta baserat på någonting?

Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jag kan inte verifiera var jag läst det, men Leif Tell ska ha ringt upp LGWP under eller efter sändning. Finns uppgifterna här i tråden?
Citera
2020-10-23, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlowe
Ok. I förhöret jag tänkte på nämns att det är Peter Molanders revolver som stulits och den förhörde ska ha sett den flera gånger på Oxen. Ska försöka hitta det.
Förhör Peter Molander. Finns på MOP-arkivet.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMQlhFbXNpSjA1eTg/view

''Vapnet stals vid ett inbrott.''
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-23 kl. 11:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in