Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Tipset om 4 män med WT som utförde mordet försvann. Förhören från mordplatsen försvann. Nu har ytterligare ett tips försvunnit.
Polisspåret diskuteras i TV 1987.
https://www.youtube.com/watch?v=mDYJNrlwvj8&t=479s
Här säger Lars Engqvist, dåvarande chefredaktör Arbetet, följande:
''Brevet fick vi kort tid efter mordet. Det var skrivet på polisens papper. Han sa: Det här blir svårt att reda upp-det är nämligen poliser inblandade. Vi publicerade inte brevet. Spaningsledningen fick brevet''.
Beställning 200912.
Det brev + kuvert (fram- och baksida) som tidningen Arbetet fick kort tid efter mordet.
Igår kom beskedet.
Finns ej.
''Den 12 september skickade du in en begäran om att få ta del av kopia av brev och kuvert som tidningen Arbetet fick sig tillsänt kort tid efter mordet på Olof Palme och som dåvarande chefsredaktören Lars Engqvist uppger att han har skickat till spaningsledningen.
Palmegruppens utredare har eftersökt om det i utredningsmaterialet finns en sådan handling som du efterfrågar. Utifrån de uppgifter som du uppger har någon handling som motsvarar din begäran inte kunnat identifieras. Din begäran kan därför inte efterkommas.
Vänliga hälsningar
Karin Öst
Jurist
Rättsavdelningen
Informationsförvaltning''.
Jag drar slutsatsen att det är samma brev. I programmet säger de “fem dagar efter mordet” och att det är på polisens papper. Engqvist lämnar vidare detta till polisen som jag förstår det samma dag. På bandet säger de ”ett sådant här papper”.
Jag noterar. En trolig polis har angivit fyra personer med WT i en grupp, där minst ett par är poliser som ansvariga för mordet.
Notera att detta är brevskrivarens bild.
Jag noterar också att Engqvist i direkt anslutning till brevexemplet ovan säger att han inte har förtroende för vissa poliser på Norrmalm, varför det är rimligt att anta att det förekommit någon sådan uppgift i brevet.