2020-10-23, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Jag begärde ut det 2017 men det hittades inte. Jag har ju koll på vissa brev o det där "jag måste få va anonym..." är ju förekommande i flera.
Ibis är en storkfågel o namnet kom väl brevskrivaren på för fanns frimärken med den fågeln på.

Kan det finnas en antydan?

The African sacred ibis is the unit symbol of the Israeli Special Forces unit known as Unit 212 or Maglan (Hebrew מגלן).
Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ibis
Citera
2020-10-23, 08:02
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Tipset om 4 män med WT som utförde mordet försvann. Förhören från mordplatsen försvann. Nu har ytterligare ett tips försvunnit.

Polisspåret diskuteras i TV 1987.

https://www.youtube.com/watch?v=mDYJNrlwvj8&t=479s

Här säger Lars Engqvist, dåvarande chefredaktör Arbetet, följande:

''Brevet fick vi kort tid efter mordet. Det var skrivet på polisens papper. Han sa: Det här blir svårt att reda upp-det är nämligen poliser inblandade. Vi publicerade inte brevet. Spaningsledningen fick brevet''.

Beställning 200912.

Det brev + kuvert (fram- och baksida) som tidningen Arbetet fick kort tid efter mordet.

Igår kom beskedet. Finns ej.

''Den 12 september skickade du in en begäran om att få ta del av kopia av brev och kuvert som tidningen Arbetet fick sig tillsänt kort tid efter mordet på Olof Palme och som dåvarande chefsredaktören Lars Engqvist uppger att han har skickat till spaningsledningen.

Palmegruppens utredare har eftersökt om det i utredningsmaterialet finns en sådan handling som du efterfrågar. Utifrån de uppgifter som du uppger har någon handling som motsvarar din begäran inte kunnat identifieras. Din begäran kan därför inte efterkommas.

Vänliga hälsningar

Karin Öst
Jurist
Rättsavdelningen
Informationsförvaltning''.

Jag drar slutsatsen att det är samma brev. I programmet säger de “fem dagar efter mordet” och att det är på polisens papper. Engqvist lämnar vidare detta till polisen som jag förstår det samma dag. På bandet säger de ”ett sådant här papper”.

Jag noterar. En trolig polis har angivit fyra personer med WT i en grupp, där minst ett par är poliser som ansvariga för mordet.

Notera att detta är brevskrivarens bild.

Jag noterar också att Engqvist i direkt anslutning till brevexemplet ovan säger att han inte har förtroende för vissa poliser på Norrmalm, varför det är rimligt att anta att det förekommit någon sådan uppgift i brevet.
Citera
2020-10-23, 08:18
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag drar slutsatsen att det är samma brev. I programmet säger de “fem dagar efter mordet” och att det är på polisens papper. Engqvist lämnar vidare detta till polisen som jag förstår det samma dag. På bandet säger de ”ett sådant här papper”.

Jag noterar. En trolig polis har angivit fyra personer med WT i en grupp, där minst ett par är poliser som ansvariga för mordet.

Notera att detta är brevskrivarens bild.

Jag noterar också att Engqvist i direkt anslutning till brevexemplet ovan säger att han inte har förtroende för vissa poliser på Norrmalm, varför det är rimligt att anta att det förekommit någon sådan uppgift i brevet.
Inte omöjligt. Du kan vara något på spåren. Bra! Jag missade den kopplingen.

Edit.

Däremot gör jag nu en koppling till följande vittnesmål om män med WT.

EH20988: Walkie-talkie-observationer vid Holländaregatan/Tegnergatan klockan 20-21

https://drive.google.com/file/d/1Y2aZygI5bT0Kvew-8Gf4m-COgn5zZO0p/view?usp=sharing

3-4 män med WT. Till synes obekymrade om att bli iakttagna. För mig skriker det poliser/spanare.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-23 kl. 08:38.
Citera
2020-10-23, 08:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Nej. Följande är ''Ibis-brevet.''

''Mordutredarna vill gärna komma i kontakt med den anonyme brevskrivaren ”Ibis”.
Denne skrev häromdagen ett intressant brev till Svenska Dagbladet. I brevet skissas en mordkomplott i vilken flera personer medverkat. Så långt utgör brevet en sammanfattning av vad som sagts och skrivits i saken.
Men "Ibis“ presenterar detaljer och sakuppgifter som inte publicerats och som i vissa avseenden är okända även för mordutredarna. På polisens begäran publicerar SvD inte dessa uppgifter tills vidare.
Brevet är ställt till SvD:s medarbetare Omar Magnergård, som i första veckan efter mordet gjorde en sammanfattning av vad som då var känt. ”Ibis” har invändningar mot en av Hans Holmérs slutsatser.
-Jag måste få vara anonym för jag vill helst inte dela Palmes öde, skriver "Ibis". Men om polisen eller SvD uttryckligen önskar det, skall jag eventuellt ge mig tillkänna.''

Mig veterligen har ingen begärt ut ovanstående brev. Däremot ligger det en beställning på ''alla anonyma brev.'' Vet inte om detta kan ingå där.

Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Jag begärde ut det 2017 men det hittades inte. Jag har ju koll på vissa brev o det där "jag måste få va anonym..." är ju förekommande i flera.
Ibis är en storkfågel o namnet kom väl brevskrivaren på för fanns frimärken med den fågeln på.

Här en notis om "ibis" i SvD från 19 mars om att han svarat på den efterlysning som gjordes den 18:e
Framgår att personen ska förhöras också.

https://imgur.com/a/JOYr6Sz
Citera
2020-10-23, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Här en notis om "ibis" i SvD från 19 mars om att han svarat på den efterlysning som gjordes den 18:e

Se där ja.

''Ett logiskt resonemang utan verklighetsunderlag.'' Då ska det i alla fall finnas ett förhör med vederbörande. Om det inte försvunnit....
Citera
2020-10-23, 08:54
Medlem
Länk som tidigare inte fungerat.

Förhör med kriminalkommissarie Niklas Axelsson. DC-15185. Fungerar nu.

https://drive.google.com/file/d/1XQnF-f9A-yrW6KwLu8MocszMQSsn6Cex/view?usp=sharing

CGÖ återigen. Han var svag efter operationen. Samtidigt som listan över personer som besökte honom i hemmet på fredagen den 28 februari växer.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-23 kl. 09:39.
Citera
2020-10-23, 09:20
Medlem
Information jag vidarebefordrar.

''88 sidor IM-listor från SLC på ingående så bör vara mer än det som fanns i CP FUP. Kan också meddela att det inte finns några dataloggar enligt besked från PU, så går inte att gå in och kolla om några justeringar har gjorts i IM i efterhand tyvärr.''
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-23 kl. 09:27.
Citera
2020-10-23, 09:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Länk som tidigare inte fungerat.

Förhör med kriminalkommissarie Axelsson. DC-15185. Fungerar nu.

https://drive.google.com/file/d/1XQnF-f9A-yrW6KwLu8MocszMQSsn6Cex/view?usp=sharing

CGÖ återigen. Han var svag efter operationen. Samtidigt som listan över personer som besökte honom på fredagen den 28 februari växer.

Det är häpnadsväckande att Tord Axelsson i sin egenskap som kommissarie på livvaktsroteln inte inkallas under mordnatten. Men dessa märkligheter återkommer ständigt i PU.
Citera
2020-10-23, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det är häpnadsväckande att Tord Axelsson i sin egenskap som kommissarie på livvaktsroteln inte inkallas under mordnatten. Men dessa märkligheter återkommer ständigt i PU.
Jag har ett antal gånger läst Inuti Labyrinten. Kan inte dessa märkligheter mordnatten spåras till att det saknades en auktoritet. Trots att det kryllade av chefspersoner i ''Gropen.'' Både från den öppna och slutna sidan. Som Alf Karlsson och Gösta Welander.

Jag har skrivit det tidigare. Den högste chefen saknades. Alltså Holmer. Kan det vara orsaken tro? Han kanske hade samma makt före mordet som efteråt? Vilket fick alla att fallera i beslutsprocessen mordnatten? Bevisligen gjordes ett antal försök att få kontakt med HH mordnatten. Vilket officiellt fallerade.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-23 kl. 10:20.
Citera
2020-10-23, 10:14
Medlem
mvagrippas avatar
Återkommer i tankarna till Rolf ”Dallas” Dahlgren som åtskilliga poliser från tidiga PU litade på. Kan Hans Holmer besökt någon med koppling till bulgarvillan i Mälarhöjden under mordnattens påstådda odyssé ?

SÄPOs lyssnarstation har jag funderat på. Finns en möjlighet att radiokommunikationen avlyssnades där. Var det övning satt garanterat SÄPO- killarna på frekvensen och lyssnade. Med andra ord så kan finnas ett par individer som kan ha hört stora delar av radiokommunikationen den natten. Om jag var övningsledare den natten och något gått snett då hade jag åkt till lyssnarposten omgående.
Citera
2020-10-23, 10:23
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Inte omöjligt. Du kan vara något på spåren. Bra! Jag missade den kopplingen.

Edit.

Däremot gör jag nu en koppling till följande vittnesmål om män med WT.

EH20988: Walkie-talkie-observationer vid Holländaregatan/Tegnergatan klockan 20-21

https://drive.google.com/file/d/1Y2aZygI5bT0Kvew-8Gf4m-COgn5zZO0p/view?usp=sharing

3-4 män med WT. Till synes obekymrade om att bli iakttagna. För mig skriker det poliser/spanare.

Tack

Jag associerar detta till observationerna kring kl 20.30-20.40 på Tunnelgatan, bland annat den springande mannen mot T-Hötorget. Som jag i sin tur kopplar ihop med LOP avmarsch mot T-banan som bevakas av två män i Gamla stan.

Jag noterar också Stefan Holms provokationsförsök mot LOP efter avstigningen T-Rådmansgatan för att identifiera livvakter i intervallet för tennistränarens observation.
Citera
2020-10-23, 10:28
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Tack

Jag får känslan av kalla fötter. Mycket intressant med förnamnsträffen.

En hypotes skulle kunna vara att det är samma brevskrivare som till Arbetet.
Hen skickar detta till Arbetet, inget händer och denne försöker då med SvD istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in