2020-10-23, 11:00
Medlem
Jag har provat att beställa via diverse matleverans appar etc. Det nekas!

Jag har provat att ta ut pengar via banken där man drar kortet inne i banken men det nekas, och detta via olika banker jag har provat!

Ring Swedbank kundtjänst men det är bara en massa spån som säger att det alltid varit så.. har ej varit så tidigare..

Kortet är oerhört begränsat i sin funktionalitet.

Någon som varit med om liknande?
Citera
2020-10-23, 11:05
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azikovi.azakvast
Ring Swedbank kundtjänst men det är bara en massa spån som säger att det alltid varit så.. har ej varit så tidigare..

När du får det svaret så räknar jag kallt med att du ställer följdfrågan hur du skall göra för att få ut pengar?

Om dom inte hinner berätta utan att du svarar på frågan. Så vad blir svaret/lösningen?
Citera
2020-10-23, 11:05
Medlem
Nej.

Fråga 1. Har du pengar på kontot ?

Fråga 2. Vilka banker har den typen av kontantuttag.

Fråga 3. Har du öppnat kortet för online- transaktioner?
Citera
2020-10-23, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
När du får det svaret så räknar jag kallt med att du ställer följdfrågan hur du skall göra för att få ut pengar?

Om dom inte hinner berätta utan att du svarar på frågan. Så vad blir svaret/lösningen?

De föreslår bankomater etc där kortet fungerar men det fungerar ju ej på alla ställen.

Det varierar om det fungerar på alla online ställen eller ej.

Bara idag när jag skulle beställa mat via Glovo blev kortet nekat. Sanslöst provocerande!

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej.

Fråga 1. Har du pengar på kontot ?

Fråga 2. Vilka banker har den typen av kontantuttag.

Fråga 3. Har du öppnat kortet för online- transaktioner?

Ja jag har pengar, det är som ett kontor inne i banken du går till och kan dra ditt kort och begära ut valfri valuta som banken erbjuder. De tar en liten %
Citera
2020-10-23, 11:15
Medlem
tnems avatar
Citat:

Jag har provat att ta ut pengar via banken där man drar kortet inne i banken men det nekas, och detta via olika banker jag har provat!

Det är inte ett maestro kort?
Citera
2020-10-23, 11:26
Medlem
Glovo finns inte i Sverige
Citera
2020-10-23, 11:31
Medlem
gronagubbens avatar
Citat:

fungera för mig både i indien och thailand.ska fungera för all enligt swebank

https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betala/kort/bankkort/bankkort-mastercard.html
Senast redigerad av gronagubben 2020-10-23 kl. 11:34.
Citera
2020-10-23, 11:36
Medlem
ps870s avatar
Jag har använt mitt Swedbank MasterCard utomlands och på nätet utan problem. Enda gången jag har haft problem var när jag trots påminnelser inte svarat på ett antal frågor gällnade penningtvättslagen. Då gick det tillslut inte att använda kortet eller om det var så att jag inte kunde flytta pengar mellan mina konton, minns inte riktigt. Jag tror att de flesta behöver svara på dessa då och då.

https://www.swedishbankers.se/foer-bankkunder/penningtvaett/personer-i-politisk-utsatt-staellning-pep/

Det kan även vara så att dina föräldrar spärrat kortet för onlineköp eller köp utomlands.
Avslutningsvis tänker jag att du kanske har Maestro eller Mastercard ung där det kan vara andra villkor än på Mastercard.
Citera
2020-10-23, 11:45
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Glovo finns inte i Sverige

Hela tråden handlar ju om huruvida TS kan göra betalningar utomlands eller inte, så man får nog anta att han är i ett land där Glovo finns.
Citera
2020-10-23, 12:08
Medlem
Asmodeusvults avatar
Jag har inte Swedbank, däremot Mastercard och i min internetbank finns inställning för att stänga av köp utomlands och på nätet för att undvika bedrägerier.

Kanske är en dylik knapp som behöver tryckas på?
Citera
2020-10-23, 12:24
Moderator
evilhoneys avatar
Jag har varit med om detta förut men då var det banken i lander jag befann mig som hade problem mot Sverige, inget fel på kortet eller kontot alls. Detta efter att ha fungerat helt felfritt tidigare.
Det jag fick göra då var att prova andra bankomater och efter ibland ett par timmar och ibland ett par dagar så fungerade det igen.

Var utomlands är du?
En tillfällig lösning kan vara om du känner någon du litar på med ett lokalt bankkort som du gör en överföring till som sen kan ta ut åt dig.
Citera
2020-10-23, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Jag har inte Swedbank, däremot Mastercard och i min internetbank finns inställning för att stänga av köp utomlands och på nätet för att undvika bedrägerier.

Kanske är en dylik knapp som behöver tryckas på?

Jag har också MC, Visa, etc. Många av dessa kan man själv administrera och sätta spärrar på, både vad gäller uttagsbelopp - fysiskt i ATM eller köp online, samt spärra länder och regioner.

Och utlandsspärrar kan vara lurigt när man handlar "globalt on-line", för det kan lätt vara så att websidan och betalningen hanteras i ett land där man kanske inte har öppnat upp kortet för användning...

Möjligen är det där det felar för TS. Och TS, har du aktiverat din SecureCode...?

Vidare så vet jag att andra kortutgivare även (självmant) kan spärra exempelvis kontantuttag (ATMs) om de anser att det används otillbörligt (som ett skydd för kortinnehavaren).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in