2020-10-22, 23:06
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Slutligen.

Det är intressant att just duon Nässén/Norlin skickas till David Bagares gata 14 med nyckel i april 1986 med anledning av Oves uppgifter (som jag bedömer handlar om DBG 22-24/Johannesgatan 2 egentligen).

DBG 14 är nämligen samma fastighet som Regeringsgatan 76/78, där en viss Claes Djurfeldt bodde tillfälligt i 76:an vid tiden för MOP.

Frågan är vem som är hönan och ägget.
Ja ok Djurfeldt är "fishy". Jag har mött honom ibland..
Ulf Ekman och Olof Djurfeldt var mer än såta vänner.
Kan du se någon koppling mellan Olof och Claes?

https://www.varldenidag.se/nyheter/hyllad-och-alskad-sverre-var-ett-stort-foredome/repqhf!59BrcArY9F9DYAabl@Ufgg/
Senast redigerad av Gothus 2020-10-22 kl. 23:25.
Citera
2020-10-22, 23:19
Medlem
Ni som är duktiga på att bedöma tider kan ju kika på det här om ni inte redan har gjort det.

https://drive.google.com/file/d/1lLN3CfK2sfMO862Tkz5RGmCnD0QKtLlj/view

Tidsscheman Jan Länninge 860315
Citera
2020-10-22, 23:27
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Ja ok Djurfeldt är "fishy". Jag har mött honom ibland..
Ulf Ekman och Olof Djurfeldt var mer än såta vänner.
Kan du se någon koppling mellan Olof och Claes?

https://www.varldenidag.se/nyheter/hyllad-och-alskad-sverre-var-ett-stort-foredome/repqhf!59BrcArY9F9DYAabl@Ufgg/

Nej
Olof och hela hans familj hette egentligen Djurfelt, så d är tillagt.
Citera
2020-10-22, 23:34
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Nej
Olof och hela hans familj hette egentligen Djurfelt, så d är tillagt.
Bra då litar jag på det.
Jag har kollat det en tid(lång tid) innan och jag kunde omöjligtvis hitta något samband.
Citera
2020-10-23, 05:03
Medlem
andersaanderssonas avatar
Tipset om 4 män med WT som utförde mordet försvann. Förhören från mordplatsen försvann. Nu har ytterligare ett tips försvunnit.

Polisspåret diskuteras i TV 1987.

https://www.youtube.com/watch?v=mDYJNrlwvj8&t=479s

Här säger Lars Engqvist, dåvarande chefredaktör Arbetet, följande:

''Brevet fick vi kort tid efter mordet. Det var skrivet på polisens papper. Han sa: Det här blir svårt att reda upp-det är nämligen poliser inblandade. Vi publicerade inte brevet. Spaningsledningen fick brevet''.

Beställning 200912.

Det brev + kuvert (fram- och baksida) som tidningen Arbetet fick kort tid efter mordet.

Igår kom beskedet. Finns ej.

''Den 12 september skickade du in en begäran om att få ta del av kopia av brev och kuvert som tidningen Arbetet fick sig tillsänt kort tid efter mordet på Olof Palme och som dåvarande chefsredaktören Lars Engqvist uppger att han har skickat till spaningsledningen.

Palmegruppens utredare har eftersökt om det i utredningsmaterialet finns en sådan handling som du efterfrågar. Utifrån de uppgifter som du uppger har någon handling som motsvarar din begäran inte kunnat identifieras. Din begäran kan därför inte efterkommas.

Vänliga hälsningar

Karin Öst
Jurist
Rättsavdelningen
Informationsförvaltning''.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-23 kl. 05:07.
Citera
2020-10-23, 05:18
Medlem
Annat besked från PU som kan ställa till det i vissa fall.

''Detta var intressant info jag fick när jag bad om material rörande en person jag vet förekommer i utredningen. Någon möjlighet att fritextsöka i hela materialet finns inte.''

"Jag har bett utredare i Palmegruppen att göra en förnyad sökning utifrån den andra stavning av namnet som du nu uppgav. Inte heller detta namn ger någon träff. Sökningen har gjorts i FU-registret, och att det inte blir någon träff innebär att det inte finns någon handling som har registrerats på ett sådant namn. Det betyder inte att namnet inte kan förekomma i utredningen, men någon fritextsökning av hela utredningsmaterialet är inte möjlig.

Du är välkommen att komma in med en ny begäran om du vill att vi gör sökningar efter andra kriterier."
Citera
2020-10-23, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlowe
Vet vi mer om Peter Molanders revolver som stals från Oxen?

När o hur stals den?
Citera
2020-10-23, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Tipset om 4 män med WT som utförde mordet försvann. Förhören från mordplatsen försvann. Nu har ytterligare ett tips försvunnit.

Polisspåret diskuteras i TV 1987.

https://www.youtube.com/watch?v=mDYJNrlwvj8&t=479s

Här säger Lars Engqvist, dåvarande chefredaktör Arbetet, följande:

''Brevet fick vi kort tid efter mordet. Det var skrivet på polisens papper. Han sa: Det här blir svårt att reda upp-det är nämligen poliser inblandade. Vi publicerade inte brevet. Spaningsledningen fick brevet''.

Beställning 200912.

Det brev + kuvert (fram- och baksida) som tidningen Arbetet fick kort tid efter mordet.

Igår kom beskedet. Finns ej.

''Den 12 september skickade du in en begäran om att få ta del av kopia av brev och kuvert som tidningen Arbetet fick sig tillsänt kort tid efter mordet på Olof Palme och som dåvarande chefsredaktören Lars Engqvist uppger att han har skickat till spaningsledningen.

Palmegruppens utredare har eftersökt om det i utredningsmaterialet finns en sådan handling som du efterfrågar. Utifrån de uppgifter som du uppger har någon handling som motsvarar din begäran inte kunnat identifieras. Din begäran kan därför inte efterkommas.

Vänliga hälsningar

Karin Öst
Jurist
Rättsavdelningen
Informationsförvaltning''.

Är detta "Ibis-brevet"?
Citera
2020-10-23, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Är detta "Ibis-brevet"?
Nej. Följande är ''Ibis-brevet.''

''Mordutredarna vill gärna komma i kontakt med den anonyme brevskrivaren ”Ibis”.
Denne skrev häromdagen ett intressant brev till Svenska Dagbladet. I brevet skissas en mordkomplott i vilken flera personer medverkat. Så långt utgör brevet en sammanfattning av vad som sagts och skrivits i saken.
Men "Ibis“ presenterar detaljer och sakuppgifter som inte publicerats och som i vissa avseenden är okända även för mordutredarna. På polisens begäran publicerar SvD inte dessa uppgifter tills vidare.
Brevet är ställt till SvD:s medarbetare Omar Magnergård, som i första veckan efter mordet gjorde en sammanfattning av vad som då var känt. ”Ibis” har invändningar mot en av Hans Holmérs slutsatser.
-Jag måste få vara anonym för jag vill helst inte dela Palmes öde, skriver "Ibis". Men om polisen eller SvD uttryckligen önskar det, skall jag eventuellt ge mig tillkänna.''

Mig veterligen har ingen begärt ut ovanstående brev. Däremot ligger det en beställning på ''alla anonyma brev.'' Vet inte om detta kan ingå där.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-23 kl. 07:19.
Citera
2020-10-23, 07:24
Medlem
Citat:
Nej. Följande är ''Ibis-brevet.''

''Mordutredarna vill gärna komma i kontakt med den anonyme brevskrivaren ”Ibis”.
Denne skrev häromdagen ett intressant brev till Svenska Dagbladet. I brevet skissas en mordkomplott i vilken flera personer medverkat. Så långt utgör brevet en sammanfattning av vad som sagts och skrivits i saken.
Men "Ibis“ presenterar detaljer och sakuppgifter som inte publicerats och som i vissa avseenden är okända även för mordutredarna. På polisens begäran publicerar SvD inte dessa uppgifter tills vidare.
Brevet är ställt till SvD:s medarbetare Omar Magnergård, som i första veckan efter mordet gjorde en sammanfattning av vad som då var känt. ”Ibis” har invändningar mot en av Hans Holmérs slutsatser.
-Jag måste få vara anonym för jag vill helst inte dela Palmes öde, skriver "Ibis". Men om polisen eller SvD uttryckligen önskar det, skall jag eventuellt ge mig tillkänna.''

Mig veterligen har ingen begärt ut ovanstående brev. Däremot ligger det en beställning på ''alla anonyma brev.'' Vet inte om detta kan ingå där.

Jag begärde ut det 2017 men det hittades inte. Jag har ju koll på vissa brev o det där "jag måste få va anonym..." är ju förekommande i flera.
Ibis är en storkfågel o namnet kom väl brevskrivaren på för fanns frimärken med den fågeln på.
Senast redigerad av Cianneli 2020-10-23 kl. 07:32.
Citera
2020-10-23, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Jag begärde ut det 2016 men det hittades inte. Jag har ju koll på vissa brev o det där "jag måste få va anonym..." är ju förekommande i flera.
Ibis är en storkfågel o namnet kom väl brevskrivaren på för fanns frimärken med den fågeln på.
Ok. Det har jag missat. Att du begärde ut det 2016 alltså. Ibisfågeln har jag koll på.

Jo, jag har sett att du är intresserad av brev som skickats, eller lämnats vidare, till PU. Även KP var ju bevisligen inne och rotade bland brev.
Citera
2020-10-23, 07:35
Medlem
Citat:
Ok. Det har jag missat. Att du begärde ut det 2016 alltså. Ibisfågeln har jag koll på.

Jo, jag har sett att du är intresserad av brev som skickats, eller lämnats vidare, till PU. Även KP var ju bevisligen inne och rotade bland brev.

2017 var det. Jag ändrade. Ja, men hur KP kunde tro att Engström skrivit de breven vill jag gärna veta men det får vi kanske någon förklaring på när JO fått redogörelse från åklagarmyndigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in