Citat:
Ursprungligen postat av
priz
Nej, Jag skrev att på grund av utförsäljning har FMV m.fl behövt köpa in saker som i de flesta fall var nyare/bättre än det som destruerades/såldes. Därav var försvarsbesluten att sälja av saker etc "blessing in disguise" (Jag hittar ingen svensk översättning på uttrycket om det är engelskan du har problem med)
Om du vill ha en minutiös detaljplan på varenda sak som köpts in så har jag tyvärr ej en sådan, men all logik i världen säger att om nu FM förstörde regnstövlar från 1957 (obs endast exempel) så köpte dom inte in begagnade stövlar från 1956)
Du får träna upp läsförståelsen, den verkar inte vara din starka sida.
All utrustning byts löpande, alla förband hade och har en utrustningslista. Viss materiel förs över till nyare förband ex spadar, kokkärl, vapensystem som anses fortfarande användbara.
Personlig utrustning kasseras eller avyttras däremot.
Under tiden förbanden existerar byts slitna persedlar ut eller lagas.
En IB77 hade inte samma utrustning som IB49 annat än till en mindre del. IB2000 hade inte haft samma utrustning som IB77 etc. Mellan IB49 och IB2000 så hade allt varit utbytt.
Att kassera allt och sedan tvingas till enorma nyinköp av i princip likvärdig materiel är enbart ett resursslöseri som gör samhället fattigare.