Jag har köpt en Samsung Q90T 55" då Elgiganten droppade priset från 20k till 15k.
Tvns funktioner och rent allmänt känns den kanon. Sen när jag tittade på en netflixserie kändes det lite kornigt och jag blev mer och mer uppmärksam på bildkvaliten. (det rörde sig nog bara om lite dålig anslutning just vid netflix tittandet)
Sen gjorde jag ett "hockeytest"
https://www.youtube.com/watch?v=Vs84_xCJPbc&t=56s
Då så jag att det var ganska mycket clouding mitt i bilden. Det såg jag även sen när jag spelade tvspel.
Packade ner tv och åkte till Elgiganten och fick en ny.
Den nya tvn är betydligt bättre, men forfarande viss clouding. Det är som ett rutnät över hela tvn. Men det syns egentligen bara när man har väldigt vit bakrunt (som nu på flashback och när man surfar rent generellt samt när man kör dirty screen testet.
Märker inte det så mycket när man använder tvn normalt. Har inte riktigt testat tv när det är mycket mörka bakrunder, är lite rädd att det blir synligt då igen.
Vad jag har läst har alla LCD tv detta problem till viss del. Men mitt problem är att jag vet inte hur petig man skall vara. Är ju ingen ide att byta tv igen om man kommer hem med en som har samma eller ännu värre.
Jag har kollat hos tre kompisar och kört hockeytest på deras skärmar. Alla tre hade nästan ingen synlig banding/clouding. Det jag har läst är att det kan bli bättre efter 100h användning. Därför har jag låtit tvn stå på extra mycket men ser igen minskning av min clouding.
Vad har ni att säga angående detta? Jag kanske hade för höga förväntningar på en tv som kostar 20k?
Eller ska jag kräva att hockeytestet visar en nästintill felfri skärm?