2020-10-22, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Svårigheten att komma över bra och verifierbart källmaterial är onekligen en smula bekymmersamt, men man får försöka följa Kajsa Wargs gamla recept.

Vad jag har fått höra så reser de rätt frekvent till Pusan, på båtfärden över har det tydligen varit någon incident där någon plötsligt kastat något överbord, troligen något slags flytande väska, för strax var där en båt i närheten. Incidenten skall ha skett för fyra år sedan och upptäckts av en medresenär. Som jag tolkar det har ”operatören” (om det nu är rätt ord i sammanhanget) i så fall inte varit under uppsikt. Om det beror på att sydkoreansk personal skulle överta den rollen vid ankomst, eller vad anledningen var avstod jag ifrån att utforska då det lätt skulle uppfattas som kritik. Som jag förstår det har naturligtvis rutinerna ändrats.

The Mole har ännu inte sänts i Japan såvitt jag vet. De som har specialintresse har säkert fått tillsänt sig något slags länk från kollegerna i London, men några reaktioner har jag inte stött på.

Däremot har Sankei Shinbun som är Japans motsvarighet till Nya Wermlands Tidningen tydligen skickat en man till Stockholm, alternativt en stringer, som heter Bando Kazumasa, som har skrivit en rent redogörande artikel som länken går till. Den innehåller dock ett misstag, Mr James uppges vara fransk militär (han hade varit i främlingslegionen).

Inrressant att Sankei Shinbun sänder Kazumasa till Sverige.

Förväntar redaktionen sig att det skall händ stora saker i Stockholm?
Citera
2020-10-22, 15:29
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Inrressant att Sankei Shinbun sänder Kazumasa till Sverige.

Förväntar redaktionen sig att det skall händ stora saker i Stockholm?

Svårt att veta deras motiv, men bland japanska tidningar är nog den mest energiska när det gäller bevakning av Nordkorea och det är inte för att de är välvilligt inställda. Så långt tillbaka jag kan minnas har de ansett samtliga PM vara sillmjölkar nör det gäller hanteringen av Pyongyang.
Citera
2020-10-22, 16:28
Medlem
Citat:
Svårt att veta deras motiv, men bland japanska tidningar är nog den mest energiska när det gäller bevakning av Nordkorea och det är inte för att de är välvilligt inställda. Så långt tillbaka jag kan minnas har de ansett samtliga PM vara sillmjölkar nör det gäller hanteringen av Pyongyang.

Dom är väl den mörkblåaste dagstidningen i Japan, kanske med en ton av brunt?

Nya Wermlandstidningen, framstår för mig som en ljummen vårbris i jämförelse.
Citera
2020-10-22, 16:45
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Dom är väl den mörkblåaste dagstidningen i Japan, kanske med en ton av brunt?

Nya Wermlandstidningen, framstår för mig som en ljummen vårbris i jämförelse.

Även så utgår jag från att den fortfarande är Sveriges mest mörkblå avisa. Men saker kan ju ha ändrats under min frånvaro. Den kanske inte ens ägs av familjen Ander längre?
Citera
2020-10-22, 17:40
Medlem
Citat:
Även så utgår jag från att den fortfarande är Sveriges mest mörkblå avisa. Men saker kan ju ha ändrats under min frånvaro. Den kanske inte ens ägs av familjen Ander längre?

Jodå, familjen Ander är fortfarande ägare och Staffan Ander är chefredaktör.
Citera
2020-10-22, 17:49
Medlem
Citat:
Ser att Andrei Lankov utnyttjas i en fishing operation. Folk har fått e-mail från en adress som skall föreställa honom med en länk till en ”intressant artikel om Nordkorea” som sedan försöker stjäla mottagarens lösenord. Kan det vara nordkoreanska hackare som ligger bakom ett sådant försök?
För en tid sedan var även Chad O’Carroll utsatt för samma sak. I rimlighetens namn finns det väl inget skäl att tro att det skulle vara några andra än Norkoreas cybersoldater.
Citera
2020-10-22, 22:05
Medlem
Citat:
Ser att Andrei Lankov utnyttjas i en fishing operation. Folk har fått e-mail från en adress som skall föreställa honom med en länk till en ”intressant artikel om Nordkorea” som sedan försöker stjäla mottagarens lösenord. Kan det vara nordkoreanska hackare som ligger bakom ett sådant försök?

Utan minsta tvekan.
Citera
2020-10-22, 23:04
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
För en tid sedan var även Chad O’Carroll utsatt för samma sak. I rimlighetens namn finns det väl inget skäl att tro att det skulle vara några andra än Norkoreas cybersoldater.

Citat:
Utan minsta tvekan.

Det gjorde jag väl i ärlighetens namn inte heller, var nog mera nyfiken på ifall det fanns konkret bevisning som kunde binda dem. Det skulle ju onekligen säga något om deras cyberkapacitet. Attacken mot Sony lär inte ha varit överdrivet sofistikerad och ganska lätt att ursprungsbestämma. En analys av senare attacker kunde bidra till en indikation på hur pass mycket de utvecklats.
Citera
2020-10-23, 00:21
Medlem
Citat:
Det gjorde jag väl i ärlighetens namn inte heller, var nog mera nyfiken på ifall det fanns konkret bevisning som kunde binda dem. Det skulle ju onekligen säga något om deras cyberkapacitet. Attacken mot Sony lär inte ha varit överdrivet sofistikerad och ganska lätt att ursprungsbestämma. En analys av senare attacker kunde bidra till en indikation på hur pass mycket de utvecklats.

Redan i maj i år avslöjade både Lankov och Peter Ward att dom blivit utsatta för attacker av Nordkoreanska hackers.

Jag hittar inte länken till analyserna för tillfället, men skall grotta vidare.

Jag vill minnas att mannen som gjort efterforskningarna och spårningen var Nils Weisensee/NK News.

Det läggs stora resurser för tillfälet, på bewd front och av olika underrättelsetjänster för att ta fram så mycket bevis som möjligt för den cyberkriminalitet Nordkoreanerna sysslat med under mycket lång tid.
Citera
2020-10-26, 04:32
Medlem
https://www.svtplay.se/dokument-utifran-mullvaden-undercover-i-nordkorea

Har nog aldrig skrattat så mycket!
Citera
2020-10-26, 05:30
Medlem
Yinool0401s avatar
NK är fortfarande skyldiga Sverige nästan 3 miljarder för VOLVO-bilar dom fick 1000 st. närmare bestämt på 70-talet.
Citera
2020-10-26, 14:03
Medlem
R.Wackss avatar
Citat:
Nedkomsten är avklarad. Födslovåndorna besvärligare än vanligt. Intresserad hittar den nyfödde här.

Den nyfödde skänkte stor glädje och mycket, för mig, ny information samt intressanta perspektiv. Tack!

En liten reflektion som slog mig var rörande de illegagalister som verkade i kina, finns det någon risk att liknande upplägg finns bland de högt uppsatta avhoppare som hoppar av i Europa? Eller är dessa för publika figurer för att kunna verka på detta sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in