2020-10-20, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
NK News har en podcast med Mads Brügger som producerade Mullvaden.
Den kan avlyssnas här.
Nu har jag lyssnat på poden. Han låter trovärdig.
Med tanke på att NK:s ambassad i Stockholm hävdar att det som hände inne i ambassaden är en typ av setup där mullvaden hade dessa ritningar med sig ska det bli intressant att se om det kommer några ytterligare kommentarer då mailkorrespondensen kommer att offentliggöras.

Mads Brügger menar att filmen kommer att få stora konsekvenser för KFA, jag hoppas att han har rätt.
Citera
2020-10-20, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Nu har jag lyssnat på poden. Han låter trovärdig.
Med tanke på att NK:s ambassad i Stockholm hävdar att det som hände inne i ambassaden är en typ av setup där mullvaden hade dessa ritningar med sig ska det bli intressant att se om det kommer några ytterligare kommentarer då mailkorrespondensen kommer att offentliggöras.

Mads Brügger menar att filmen kommer att få stora konsekvenser för KFA, jag hoppas att han har rätt.

Undrar om Svensk Koreanska föreningens styrelse sitter i krismöte??
Citera
2020-10-20, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Undrar om Svensk Koreanska föreningens styrelse sitter i krismöte??
Om jag inte mins fel så fanns styrelsen tidigare redovisad på hemsidan, nu måste man maila och fråga...
Jag vet dock inte säkert om det har ett samband, någon från föreningen kanske kan dementera/bekräfta?
Förmodligen är det ett önsketänkande då föreningen helt och hållet går i ambassadens ledband.
Citera
2020-10-20, 22:10
Medlem
Det är nog ganska stort för filmmakarna att bli recenserade av 38-North:
“The Most Impressive Private Intelligence Operation”: Review of “The Mole”

https://www.38north.org/2020/10/rfrankpward102020/

De har ungefär samma frågeställningar som NK-News har i poden och även 38-North antyder att KFA ligger illa till.
Citera
2020-10-21, 00:48
Medlem
Citat:
Det är nog ganska stort för filmmakarna att bli recenserade av 38-North:
“The Most Impressive Private Intelligence Operation”: Review of “The Mole”

https://www.38north.org/2020/10/rfrankpward102020/

De har ungefär samma frågeställningar som NK-News har i poden och även 38-North antyder att KFA ligger illa till.

Det knakar ordentligt i KFA fogarna för tillfället, och de vanliga och ofta mycket snabba replikerna med sura uppkastningarn, från de olika företrädarna i alla vänskapsföreningar världen över har uteblivit denna gång. Det är faktiskt knäpptyst.

Dokumentären är än så länge inte uppmärksammad eller sedd till fullo. Ringarna sprids långsamt utanför de kretsar som bevakar Nordkorea 24/7.
Effekten av den kommer att bli större de närmaste månaderna.

Kommer UD och politikerna i Sverige att agera på ett vederbörligt sätt, och för en gångs skull, med kraft markera att man äntligen fått nog och tröttnat på Nordkoreas kriminella verksamheter och konstanta lögner?

Tveksamt, man har haft goda skäl tidigare genom åren men avsått från skarpare åtgärder. Men denna gång borde man allvarligt överväga om man skall vara skyddsmakt åt bland annat USA och ha en kriminell diktaturs ambassad i Sverige, vilken dessutom vid flera tillfällen ”läxat upp” Sverige och beordrat UD att sköta sitt och inte lägga sig i Nordkoreas affärer.

Vi minns väl alla, hur Nordkorea gav Sverige officiella åthutningar i internationell media vid de senaste medlingsförsöken och mötena, bland annat här i Sverige.

Vi kan väl hoppas att FN efter att ha studerat dokumentären, får igenom ytterligare sanktioner och ställer Kina till svars för sin roll som medlöpare.
Citera
2020-10-21, 00:55
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Tack!

Ser fram emot att läsa denna under morgondagen!

Citat:
Ursprungligen postat av R.Wacks
Ser fram emot den med stor spänning!

Nedkomsten är avklarad. Födslovåndorna besvärligare än vanligt. Intresserad hittar den nyfödde här.
Citera
2020-10-21, 16:58
Medlem
Citat:
Nedkomsten är avklarad. Födslovåndorna besvärligare än vanligt. Intresserad hittar den nyfödde här.
Tumme upp!
Vet hur mycket SK har minskat startbidraget för NK-avhoppare?
Citera
2020-10-21, 22:54
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Tumme upp!
Vet hur mycket SK har minskat startbidraget för NK-avhoppare?

Vill minnas att de dragit ned det med ungefär 30 %.
Citera
2020-10-22, 12:50
Medlem
Citat:

Enastående sammanställning och skrivning, med tanke på ämnets komplexitet och den sparsamma tillgången på vederhäftigt källmaterial.

Du har verkligen gjort Din ”hemläxa” och betyget, om det hade varit ett högskoleprov tex, hade 2.0 av 2.0 möjliga!

Jag har ingen huvudbonad kvar att lyfta på, så det får bli en bugning ner till skosnörena!

————

En passus i sammanhanget.

Den till synes mycket aktiva och lojala samt understundom högljudda verksamhet, som de Japanska Kimilsung-Kimjonilisterna bedriver, vilka självklart övervakas av både den Japanska och andra säkerhetstjänster, har dom någon av Dig känd koppling till de Nordkoreanska ”agenter och sleeping-cells” som finns i Sydkorea?

Jag finner det dessutom förvånande, att dom tillåts avhålla seminarium och stora möten vid Okinawas Nationalteater i Urasoe, även om dom står under lupp.

Dom har djupa relationer med alla Jucheorganisationer och Nordkoreanska vänföreningar samt givetvis kretinerna inom KFA.

Har Du märkt någon officiell reaktion i Japan på ”The Mole” dokumentären eller från Nordkoreafanatikerna?
Citera
2020-10-22, 13:00
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Enastående sammanställning och skrivning, med tanke på ämnets komplexitet och den sparsamma tillgången på vederhäftigt källmaterial.

Du har verkligen gjort Din ”hemläxa” och betyget, om det hade varit ett högskoleprov tex, hade 2.0 av 2.0 möjliga!

Jag har ingen huvudbonad kvar att lyfta på, så det får bli en bugning ner till skosnörena!

————

En passus i sammanhanget.

Den till synes mycket aktiva och lojala samt understundom högljudda verksamhet, som de Japanska Kimilsung-Kimjonilisterna bedriver, vilka självklart övervakas av både den Japanska och andra säkerhetstjänster, har dom någon av Dig känd koppling till de Nordkoreanska ”agenter och sleeping-cells” som finns i Sydkorea?

Jag finner det dessutom förvånande, att dom tillåts avhålla seminarium och stora möten vid Okinawas Nationalteater i Urasoe, även om dom står under lupp.

Dom har djupa relationer med alla Jucheorganisationer och Nordkoreanska vänföreningar samt givetvis kretinerna inom KFA.

Har Du märkt någon officiell reaktion i Japan på ”The Mole” dokumentären eller från Nordkoreafanatikerna?

Svårigheten att komma över bra och verifierbart källmaterial är onekligen en smula bekymmersamt, men man får försöka följa Kajsa Wargs gamla recept.

Vad jag har fått höra så reser de rätt frekvent till Pusan, på båtfärden över har det tydligen varit någon incident där någon plötsligt kastat något överbord, troligen något slags flytande väska, för strax var där en båt i närheten. Incidenten skall ha skett för fyra år sedan och upptäckts av en medresenär. Som jag tolkar det har ”operatören” (om det nu är rätt ord i sammanhanget) i så fall inte varit under uppsikt. Om det beror på att sydkoreansk personal skulle överta den rollen vid ankomst, eller vad anledningen var avstod jag ifrån att utforska då det lätt skulle uppfattas som kritik. Som jag förstår det har naturligtvis rutinerna ändrats.

The Mole har ännu inte sänts i Japan såvitt jag vet. De som har specialintresse har säkert fått tillsänt sig något slags länk från kollegerna i London, men några reaktioner har jag inte stött på.

Däremot har Sankei Shinbun som är Japans motsvarighet till Nya Wermlands Tidningen tydligen skickat en man till Stockholm, alternativt en stringer, som heter Bando Kazumasa, som har skrivit en rent redogörande artikel som länken går till. Den innehåller dock ett misstag, Mr James uppges vara fransk militär (han hade varit i främlingslegionen).
Senast redigerad av Kumabjorn 2020-10-22 kl. 13:22.
Citera
2020-10-22, 14:15
Medlem
Citat:
Svårigheten att komma över bra och verifierbart källmaterial är onekligen en smula bekymmersamt, men man får försöka följa Kajsa Wargs gamla recept.

Vad jag har fått höra så reser de rätt frekvent till Pusan, på båtfärden över har det tydligen varit någon incident där någon plötsligt kastat något överbord, troligen något slags flytande väska, för strax var där en båt i närheten. Incidenten skall ha skett för fyra år sedan och upptäckts av en medresenär. Som jag tolkar det har ”operatören” (om det nu är rätt ord i sammanhanget) i så fall inte varit under uppsikt. Om det beror på att sydkoreansk personal skulle överta den rollen vid ankomst, eller vad anledningen var avstod jag ifrån att utforska då det lätt skulle uppfattas som kritik. Som jag förstår det har naturligtvis rutinerna ändrats.

The Mole har ännu inte sänts i Japan såvitt jag vet. De som har specialintresse har säkert fått tillsänt sig något slags länk från kollegerna i London, men några reaktioner har jag inte stött på.

Däremot har Sankei Shinbun som är Japans motsvarighet till Nya Wermlands Tidningen tydligen skickat en man till Stockholm, alternativt en stringer, som heter Bando Kazumasa, som har skrivit en rent redogörande artikel som länken går till. Den innehåller dock ett misstag, Mr James uppges vara fransk militär (han hade varit i främlingslegionen).

Intressant, men förmodligen var avsikten att Sydkoreanska sidan skulle överta.

Bando Kazumasa, bör nog göra SIN hemläxa och research, lite mer ambitiöst.

För det första bör man känna till den distinkta skillanden mellan den Franska militären och

La légion étrangère.

Fransk militär och Främlinglegionen är inte samma sak, och det kanske inte är av särskild betydelse i sammanhanget vad gäller Kazumasas artikel, men helt avgörande vad gäller dokumentären och Mr James, hans CV är av betydelse och hans medverkan i dokumentären som tidigare främlängslegionär är ju inte mörklagd av producenterna. Hade han varit tidigare Fransk militär, hade saken komplicerats och frågor av helt annan karaktär säkerligen ställts.

Även om främlingslegionen förvisso sorterar under den Franska armén är det en helt egen och mycket stolt enhet som i många avseenden har sin egen skipning och sitt egna regelverk.

Man har även en egen månatlig publikation, tidskriften Képi blanc, vita kepin, som har en blygsam upplaga om ca 10-15.000 ex och läses företrädesvis av tidigare medlemmar och aktiva samt lvriga medlemmar världen över.

Den borde Kazumasa prenumerera på.

För den intresserade:

https://www.kbmagazine.com
Senast redigerad av LEMMOR 2020-10-22 kl. 14:51.
Citera
2020-10-22, 14:52
Medlem
Kumabjorns avatar
Ser att Andrei Lankov utnyttjas i en fishing operation. Folk har fått e-mail från en adress som skall föreställa honom med en länk till en ”intressant artikel om Nordkorea” som sedan försöker stjäla mottagarens lösenord. Kan det vara nordkoreanska hackare som ligger bakom ett sådant försök?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in