2020-10-22, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Idiot. 1617 nya fall. Igår var det runt 900. 39 personer på iva. En ökning på 5 sedan igår.

Ett nytt dödfall enligt senaste nyhetssändningen kl 15.00 på p1. Återstår att se om det fortfarande ligger på så här låga dödsfall närmaste veckorna. Det bör ju stiga något tycker man.
Citera
2020-10-22, 15:38
Medlem
barkies avatar
Fortfarande makabert att folk inte fattar att det handlar om att dö av covid tar de oftast 2-4 veckor, ibland t. Om mer.
Citera
2020-10-22, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagmask
Ett nytt dödfall enligt senaste nyhetssändningen kl 15.00 på p1. Återstår att se om det fortfarande ligger på så här låga dödsfall närmaste veckorna. Det bör ju stiga något tycker man.
1617 nya fall är väldigt mycket. Så helt klart kommer det att öka. Folk förstår ju inte att det tar 2 veckor ibland mer innan folk dör. Ju högre smittspridning ju större chans att folk i riskgrupperna blir smittade med. Så det är oroande minst sagt.
Citera
2020-10-22, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det ger mig stor tillfredsställelse att veta att Johan Giesecke antagligen var emot det hela, men bildligt talat blev nedbrottad och påtvingad ett munskydd - för att därefter skriva under rapporten.

Det är lite som när en mobbare äntligen får på truten av någon som är större.
Det är bara i lilla Sverige som han kan styra och ställa precis som han vill. När han ger ut sig i internationella kretsar då blir han lyhörd!
Citera
2020-10-22, 15:40
Medlem
Hexen666s avatar
Om folket inte gör uppror mot tramset kommer det här fortsätta för all framtid och bara bli värre och värre. Ni förstår det va? Det kommer inte sluta nästa år, inte 2022, inte 2023. Viruset är endemiskt och kommer komma säsongsvis och man kommer köra med samma skitsnack "nu måste vi minska smittspridningen" blablabla.

Ni kommer inte få gå på konserter, alla kommer vara rädda för varandra, tramsiga begränsningar på x-antal personer under bröllop och begravningar. Munskydd överallt, bli insläppta två åt gången på mataffärerna osv osv.

Det är eran framtid om ni inte protesterar nu. Ett grått och tråkigt övervakningssamhälle där alla går omkring och är rädda för att göra fel och anger varandra.
Citera
2020-10-22, 15:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Om folket inte gör uppror mot tramset kommer det här fortsätta för all framtid och bara bli värre och värre. Ni förstår det va? Det kommer inte sluta nästa år, inte 2022, inte 2023. Viruset är endemiskt och kommer komma säsongsvis och man kommer köra med samma skitsnack "nu måste vi minska smittspridningen" blablabla.

Ni kommer inte få gå på konserter, alla kommer vara rädda för varandra, tramsiga begränsningar på x-antal personer under bröllop och begravningar. Munskydd överallt, bli insläppta två åt gången på mataffärerna osv osv.

Det är eran framtid om ni inte protesterar nu. Ett grått och tråkigt övervakningssamhälle där alla går omkring och är rädda för att göra fel och anger varandra.

Det går över när vi får vaccinet. Fram till dess har alla ansvarstagande människor en uppgift att skydda både sig själva och sina medmänniskor. Vem fan bryr sig om konserter och teatrar i det här läget? Folk ska vara glada föra att de har mat på bordet. Kan det hindra smitta, så har jag gladeligen munskydd på mig i sociala sammanhang inomhus.

Vad ska vi protestera mot? Viruset lär inte försvinna hur mycket vi än protesterar. Åtgärder mot virus så länge vi inte har vaccin är ju smittskyddsåtgärder. Ser inga alternativ.
Citera
2020-10-22, 15:48
Medlem
Sjukaste dagen på många år! Nypit mig i armen flera gånger.

Jag äter upp min högra sko om dom inte drar tillbaka dessa lättnader inom 7-8 veckor.

Dom ligger ju i helt fel synk (precis som i våras) De ansträngningen som drabbat vårdsektorn i Europa kommer självklart även hit, bara lite senare.

Resten av Norden måste ju undra vafan som försiggår i Sverige. Belgien, se upp, nu kommer vi!

GLHF Gardell, WD.
Citera
2020-10-22, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Stäng idrotten, gymnasiet och universiteten då kan vi minska belastningen på vården. Nu ökar belastningen med några veckors fördröjning.
Restriktionerna som hävts för 70+ måste vägas upp av andra. Pick your poison.

Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Hårdare restriktioner innebär då en ökning på 300 personer vid sammankomst. Bra där! lol.

Så länge det är lugnt på IVA så går det väl an men det är ett realtidsexperiment som pågår och medborgarna är försökskaninerna.
Citera
2020-10-22, 15:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Sjukaste dagen på många år! Nypit mig i armen flera gånger.

Jag äter upp min högra sko om dom inte drar tillbaka dessa lättnader inom 7-8 veckor.

Dom ligger ju i helt fel synk (precis som i våras) De ansträngningen som drabbat vårdsektorn i Europa kommer självklart även hit, bara lite senare.

Resten av Norden måste ju undra vafan som försiggår i Sverige. Belgien, se upp, nu kommer vi!

GLHF Gardell, WD.

Ja visst kommer det hit, det tar bara lite längre tid precis som i våras. Hur kan de inte se det?
Citera
2020-10-22, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Är det lönt att hålla öppet för bara 50pers?
Förmodligen inte för ställen som är rena nattklubbar.
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Men 300 70+ på en teater går bra. ☹️
Allt tillgängligt forskning tyder på att coronan smittar mycket mer om man står än om man sitter.

Nu börjar det också bli ganska kallt så det blir färre evenemang ute där folk kan hålla avstånd. Så nu går det väl bra att fylla teatrar och konserthus med 70+:are.

Definitivt inte en ändring som borde göras nu, utan något sossarna kunde ha avvaktat med i någon månad eller två, för att se hur smittspridningen utvecklar sig.
Citera
2020-10-22, 15:52
Medlem
Är det bara jag som reagerar på att mycket beskylls på nattklubbarna och inte på regeringens beslut att hålla skolor och universitet öppna?
Rent allmänt rör det sig väl om samma åldersgrupp?
Citera
2020-10-22, 15:53
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Förmodligen inte för ställen som är rena nattklubbar.

Allt tillgängligt forskning tyder på att coronan smittar mycket mer om man står än om man sitter.

Nu börjar det också bli ganska kallt så det blir färre evenemang ute där folk kan hålla avstånd. Så nu går det väl bra att fylla teatrar och konserthus med 70+:are.

Definitivt inte en ändring som borde göras nu, utan något sossarna kunde ha avvaktat med i någon månad eller två, för att se hur smittspridningen utvecklar sig.
StureP slår väl igen ett tag då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in