2020-10-22, 15:25
Medlem
Mycket bra beslut att "vända" på förhållningssättet mellan nattklubbar och välskötta idrottsevenemang. Det är det sistnämnda som ska tillåtas och inte tvärtom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Haha, även Agnes Wold kritiserar de lätta restriktionerna för de äldre

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5609V6/wold-kritiserar-hallengren-tusen-ganger-storre-risk

Är strategin att ta död på de äldre för flockimmunitet eller vad är grejen? lol
Eller att låta de äldre själva bestämma om de vill dö med detta eller inte.
Citera
Medlem
vet någon om det kommer att komma en andra våg utav detta virus ? eventuellt ett annat virus som ger oss liknande restriktioner.
Citera
Medlem
NirvanAs avatar
Vadå, stänger alla nattklubbar nu eller vad? LOL
Eller vad innebär detta? En tillsägelse? Inget mer?
Citera
2020-10-22, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
När man trodde att Sveriges strategi inte kunde bli sämre. Skönt att andra länder som Tyskland varnar för Sverige.

Och idag inrapporterade man så mycket som Ett nytt dödsfall i Covid-19 i Sverige, trots att man pratat om ökad smitta i över en månad. Dags att fatta att Sverige har hanterat detta helt rätt, till skillnad från stora delar av världen
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kanske är det som är syftet?

Jag fattar inte vad vi väntar på. Det känns som jag lever i en kafkaliknande verklighet.
Precis så har jag tänkt många gånger! Jag har förvandlats till en skalbagge!

Ja, jag börjar tro att de vill göra oss galna.🤷🏼‍♀️🤦🏼‍♀️ De öppnar upp för besök på äldreboenden, vi får in smitta där. Nu släpper de på restriktionerna för 70+, de blir snart sjuka. Jag förstår att det är omänskligt att hålla äldre isolerade som de har gjort men jag hävdar att hade vi följt våra grannländers exempel så hade vi inte fått det stora och svåra problemet. Deras äldre har aldrig tvingats till frivillig isolering under så lång tid som i Sverige.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Kan det vara denna studie, du efterfrågar?

"Effectiveness of Face Masks in Preventing Airborne Transmission of SARS-CoV-2"
There was a synergistic effect when both the virus receiver and virus spreader wore masks
https://msphere.asm.org/content/5/5/e00637-20

Om studien
https://japantoday.com/category/national/japan-researchers-show-masks-do-block-coronavirus-but-not-perfectly

https://www.trtworld.com/life/scientists-masks-provide-protection-from-covid-19-but-not-entirely-40781

Jag fick den i ett annat inlägg, men tack!
Citera
2020-10-22, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Då är du dåligt påläst. Det dör i runda slängar 1000 pers av säsongsinfluensa i Sverige varje år. Snart har 6000 dött i Sverige av COVID och C är inte klar än.

0.05% vs 0.5% (COVID-19) är de siffror som av vetenskapen anses som mest sannolika, fram till dags dato.

Något annat vore märkligt då det dessutom finns vaccin mot influensa.
Under vissa säsonger dör betydligt fler, än 1000 pers av/med flunsan om mörkertalet beaktats. Och ca 10-15% antas smittas av säsongsinfluensan varje år, trots vaccinering. Men du har rätt i att vaccinering för flunsan bidrar till att reducera IFR för influensan då riskgrupper vaccineras (motsvarar väl kanske de som suttit hemma alt ålderdomshemme isolerade senaste halvåret för att undvika covid) .

Säsongsinfluensan är inte heller över ännu, den pågår år efter år efter år...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagmask
Och idag inrapporterade man så mycket som Ett nytt dödsfall i Covid-19 i Sverige, trots att man pratat om ökad smitta i över en månad. Dags att fatta att Sverige har hanterat detta helt rätt, till skillnad från stora delar av världen
Idiot. 1617 nya fall. Igår var det runt 900. 39 personer på iva. En ökning på 5 sedan igår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vadå, stänger alla nattklubbar nu eller vad? LOL
Eller vad innebär detta? En tillsägelse? Inget mer?
Svetsaren sa ju klart och tydligt att det är slutfestat på nattklubbar...

Kommer inte vara tillåtet med nattklubbar för mer än 50 personer, säger Damberg.
Citera
2020-10-22, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det är klart att man får ett högre dödstal när ett nytt virus slår mot en immunologiskt naiv population. Men den vågen kom i våras. Nu kan vi förvänta oss att Covid-19 blir en del av den mänskiga floran och blir ett endemiskt coronavirus som återkommer säsongsvis. Den femte i coronafamiljen.

Men några höga dödstal som i våras kommer vi inte se. Eller jo, många gånger fler kommer dö om man fortsätter med lockdowns. Men det är kanske det man vill. Få populationen desperata och hungriga.

Om ni förnekare får styra i höst och vinter kommer situationen bli ännu värre än i våras, garanterat.
Citera
2020-10-22, 15:30
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Svetsaren sa ju klart och tydligt att det är slutfestat på nattklubbar...

Kommer inte vara tillåtet med nattklubbar för mer än 50 personer, säger Damberg.
Är det lönt att hålla öppet för bara 50pers?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in