2020-10-21, 17:44
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så du menar att du och de du känner inte tillämpat social distansering tidigare och därmed inte följt rekommendationerna? Men nu ska alltså du och dina gelikar börja med det för att budskapet återupprepas? Vet inte varför jag tvivlar, men visst....

Lokala regler känns mer som skarpt läge, vilket hjälper till för väldigt många att förstå hur man bör agera. Därmed inte sagt att alla struntat i det, däremot har det under en längre period varit lugnt i Sverige och det är inte så konstigt om folk slappnar av mer. Det var ju t om nån sjuksköterska på IVA som sa att hon slappnat av och inte håller lika stort avstånd längre (under sommaren). Mänskligt och inte alls konstigt.
Citera
2020-10-21, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Mitt kära Skåne håller på att falla!

Snälla ni som bor här håll avstånd, tvätta händer, om sjuk stanna hemma!

Tillsammans så kan vi rädda vårt kära Skåne!

Nej då!
Vi faller inte. Vi fixar detta.
Citera
2020-10-21, 17:47
Medlem
Det är bara att kolla på statistiken på detta så kallade virus. 47 miljoner konstaterat smittade och 1 miljon döda. Det blir en dödlighet på 2,5% multiplicera sedan antal smittade med 10 så blir dödligheten ca 0,2% dessutom är det så få svårt sjuka. ni fanatiker här inne vill verkligen att den ska vara farlig så att ni har något att skriva om för er patetiska liv handlar bara om statiskt och död. Allt annat i era ögon är "förnekare"
Citera
2020-10-21, 17:48
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
Tjeckien värst i Europa nu?
Dom stänger ner så mycket dom kan nu - Dom hade redan starka restriktioner, men det hjälper inte.
30 % av testen är positiva.
https://www.themayor.eu/ga/czechia-c...-free-movement
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
De hade ju lockdown i våras och har haft nästan totalt inreseförbud. Ja, sen firade dem att de besegrat Corona.

Det blir mer och mer tydligt att man måste hitta en långsiktigt hållbar strategi. Att göra lockdowns om och om igen gör inget annat än att tillfälligt skjuta problemet framför sig.

Jag håller fullständigt med.

Man kan redan se vilka strategier som fungerar bra / bäst. Och dom har lyckats rätt länge nu - Sydkorea Japan Taiwan Nya Zealand Australien Vietnam m.fl.
Citera
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ja, han gav Sverige den sämsta möjliga strategin och nu vänder han kappan efter vinden.
Jag kunde personligen inte förvänta mig mer av honom.
Det är typiskt för människor som inte tänker efter när de pratar.
Har man stor självförtroende då beter man sig på det viset.
Det ger mig stor tillfredsställelse att veta att Johan Giesecke antagligen var emot det hela, men bildligt talat blev nedbrottad och påtvingad ett munskydd - för att därefter skriva under rapporten.

Det är lite som när en mobbare äntligen får på truten av någon som är större.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Är en jämförelse 1 januari till 1 oktober varje år
Nej, om du drar knappen till dag 365, grafiken längre ner. Det ska vara helåret.

Det dör ju inte 89,000 personer till 1 oktober.
Citera
2020-10-21, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
De hade ju lockdown i våras och har haft nästan totalt inreseförbud. Ja, sen firade dem att de besegrat Corona.

Det blir mer och mer tydligt att man måste hitta en långsiktigt hållbar strategi. Att göra lockdowns om och om igen gör inget annat än att tillfälligt skjuta problemet framför sig.

Hammaren och dansen är den bästa strategin och den inkluderar lockdown.
Citera
2020-10-21, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Är en jämförelse 1 januari till 1 oktober varje år
...Jag kollade rådatat. Det är 2000-2500 personer som har okänd dödsdag varje år, som inte tagits med.

Men det är nästan tvåtusen med okänd dödsdag även i år, så det går ungefär jämnt upp än så länge.
Citera
2020-10-21, 17:58
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
De skulle kört en lockdown för två veckor sedan.

Håller helt med, varför vänta tills katastrofen är ett faktum
Citera
2020-10-21, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Ser väldigt lokalt ut.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/kommunrapport/

Hmmm. Du tittade inte på pressisen? För det var någon som sa som svar på en fråga om de går att peka ut särskilda områden att nej, smittan sprids överallt. Så minns jag i alla fall pressisen.
Citera
2020-10-21, 18:01
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asshe
Det är bara att kolla på statistiken på detta så kallade virus. 47 miljoner konstaterat smittade och 1 miljon döda. Det blir en dödlighet på 2,5% multiplicera sedan antal smittade med 10 så blir dödligheten ca 0,2% dessutom är det så få svårt sjuka. ni fanatiker här inne vill verkligen att den ska vara farlig så att ni har något att skriva om för er patetiska liv handlar bara om statiskt och död. Allt annat i era ögon är "förnekare"
Haha, du var mig en dum jävel. Vad tror du att dödligheten hade varit om vi inte hade tagit några steg för att bromsa smittan och IVA hade varit överfullt?

Med ditt resonemang så har ju Sverige tagit i för hårt - det här är ju en sjukdom som "bara är 2-3 ggr dödligare än influensan". Uppenbarligen en bluff.

Men vänta.. efter perioden då det inte var några begränsningar så blev ju IVA fullagda. Men samtidigt är ju covid19 definitivt inte mer än en smula dödligare än influensan.. hmm varifrån kom alla människor som knackade på sjukhusdörren?

Nu blir jag riktigt förvirrad och får ont i huvudet. Lika förvirrad som Asshe
Citera
2020-10-21, 18:01
Medlem
Beaver14s avatar
De svenska dödstalen ligger kvar i botten av EU (+UK, Norge och Schweiz). Bara Norge och Cypern har lägre 7-dagars medeltal.
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?time=2020-08-21..latest&country=SWE~ESP~ITA~FRA~DNK~NOR~FIN~POL ~DEU~NLD~BEL~GBR~PRT~CZE~SVK~ISL~AUT~SVN~BGR~ROU~E ST~LVA~LTU~ GRC~IRL~HRV~CYP&region=World&deathsMetric=true&int erval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7&pickerMe tric=location&pickerSort=asc

Även vad gäller nya fall ligger vi i botten (vilket är att eftersträva) men det är några fler länder som är lägre.
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?time=2020-08-21..latest&country=SWE~ESP~ITA~FRA~DNK~NOR~FIN~POL ~DEU~NLD~BEL~GBR~PRT~CZE~SVK~ISL~AUT~SVN~BGR~ROU~E ST~LVA~LTU~ GRC~IRL~HRV~CYP&region=World&deathsMetric=true&int erval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7&pickerMe tric=location&pickerSort=asc

De flesta länders kurvor pekar uppåt med samma lutning, det som skiljer är nivån kurvorna ligger på. Några länder sticker ut, där Tjeckien inte bara är totalt överlägsna vad gäller nya dödsfall utan har en klar "ledning" även för nya fall. Jag tycker synd om Tjeckien som nu får gå igenom det många andra gick igenom i våras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in