Citat:
Ursprungligen postat av
JedanProblem
Ja, jag fattar artikeln. Du fattar den uppenbarligen inte. Förstår du vad siffran 95 står för i N95? Du tycks ju vara förvånad över att en mask som är klassad att endast filtrera ut 95% av partiklar inte kunde fullständigt filtrera bort att partiklar.
Att avfärda munskydd bara för att de inte ger ett fullständigt skydd är korkat. Det räcker att få ner R-talet under 1 och hålla det lågt, så är viruset i schack. Munskydd är en viktig del i åtgärderna för att få ner R-talet.
Återigen du fattar inte vad jag menar...... men jag kanske var otydlig.
*Folk köper fel munskydd 🙈🙈🙈🙈🙈 å tror de är =immunitet => närmare folk socialt, jag är övertygad de leder till fler problem.
Ja de är en viktig del men du måste återigen använda skiten på rätt sätt. Å då kostar de. Du måste även slänga ditt dyrare munskydd dagen efter användning (åtminstone)... å använda nytt.
Hade länder som har tvång på munskydd i Europa varit den stora lösningen så hade vi sett de nu. Men fortfarande väldigt intressant å se skillnad om alla användare använda de dyrare alternativet och på rätt sätt. De är svårt å om man tror att folk är helt skyddade bara för man har munskydd på ett plan när man tillåts dricka (givetvis) så faller skiten ändå.
En FFP3 mask tar 0,023 mikron (23 nm) och ett Corona virus är 0,12 (120 nm) medan en "vanlig" kirurgmask tar 2 mikron (2000 nm) och ger mao inget skydd alls.
(Kirurgmask aka bommulls liknande masker...)