2020-10-22, 10:37
Medlem
.Dostoj.s avatar
Resultaten visade att en bomullsmask minskade virusintaget med 40 procent jämfört med att inte bära något munskydd alls. Ett så kallat N95-skydd, som används i vården, minskade virusintaget med 90 procent. Allra bäst blev det när båda huvuden bar munskydd.

Munskydd fungerar alltså bra enligt ny studie - tvärtemot Tegnells åsikt som vanligt.

https://omni.se/
Citera
2020-10-22, 10:39
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Berätta för mig hur det är dumt?
Fattar du artikeln ?
Ja, jag fattar artikeln. Du fattar den uppenbarligen inte. Förstår du vad siffran 95 står för i N95? Du tycks ju vara förvånad över att en mask som är klassad att endast filtrera ut 95% av partiklar inte kunde fullständigt filtrera bort att partiklar.

Att avfärda munskydd bara för att de inte ger ett fullständigt skydd är korkat. Det räcker att få ner R-talet under 1 och hålla det lågt, så är viruset i schack. Munskydd är en viktig del i åtgärderna för att få ner R-talet.
Citera
2020-10-22, 10:39
Medlem
zorceuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja det har ju stämt rätt bra måste jag säga. Så då får jag nog rätt om december också.

Så det ökade när skolorna öppnade, det är ändå 2 månader sen de öppnade och det ökar lite nu. Alltså fel av dig.

Det skall komma en panik i höst, den har inte kommit ännu.

Och i december skall det börja gå utför, precis som du sagt tidigare. Fast visst sa du väl att det skulle börja när skolorna startade, eller var det fel?
Senast redigerad av zorceus 2020-10-22 kl. 10:43.
Citera
2020-10-22, 10:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ok. Så du menar att dödsfallen kommer öka i Tjeckien hela vägen fram till våren? Skall bli spännande att se om det finns några tjecker kvar då...

Jag det tror jag, bortsett från under dom perioder då landet kommer att vara ”nedsläckt”.
Citera
2020-10-22, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Mycket bra, det belyser exakt hur ologiskt det är inne i Tegnells huvud.

”Löfven har ju delegerat till Anders Tegnell att vara den svenska coronabekämpningens främsta talesperson. Och med Tegnells uttalande blir de särskilda rekommendationerna för 70-plussare obegripliga.
För om det är större risk för Anders Tegnell att gå över gatan på ett övergångsställe, än att smittas av corona, hur kan det då vara så stor risk för en bara sex år äldre person, att denna i över sju månader måste undvika att handla mat och träffa sina närmaste anhöriga?
Det är inte logiskt.
När tidningen Expressen bad Folkhälsomyndigheten förtydliga vad Tegnell menade, fick de svaret:
”Du ska förstå det som att Anders Tegnell utsätts/utsätter sig som person för större risker i trafiken (han cyklar i rusningstrafik) än risken att bli allvarligt sjuk på grund av covid-19”.
Plötsligt blev en gångtrafikant en cyklist. Om Stefan Löfven förklarat sin groda på detta sätt hade vi fått se oss om efter en ny statsminister.
Denna stora skillnad som Anders Tegnell uppfattar mellan sig själv och en 70-åring upplever jag som orealistisk. De flesta jag känner i vår ålder, 64-65, är nästan lika försiktiga som 70-plussarna.
Men Anders Tegnell verkar anse sig ha blivit osårbar när det gäller corona genom att arbeta med ebolaepidemin för 25 år sen. Helt obegripligt.
Det har dött 293 män mellan 60 och 69 år i Sverige i covid-19. Jag kände två av dem. Under hela förra året dog 21 cyklister och fotgängare under 65 år i trafiken.
Så nej, jag förstår inte vad som händer i Anders Tegnells huvud. Och varför inte hans vansinniga uttalande får några konsekvenser.

Samma här. Tokiga uttalanden. Var det inte Tegnell eller någon annan på FHM som jämförde corona med klamydia, eller nåt annat liknande? Visar vilken nivå det är på myndigheten och vad de diskuterar på möten där.

Men FHM och Tegnell får härja oemotsagda pga att Löfven som lovade oss tusentals döda (en löftet han infriat) hukar sig bakom dem. Misstänker att Löfven inte förstått vad FHM och Tegnell sagt. Eller hemska tanke, han förstod, och tyckte det var en god idé att ha ihjäl tusentals pensionärer och därmed göra lite besparingar i statsbudgeten de närmaste åren. Vi har ju importerat en massa unga män som måste skolas, byggas fängelser för etc och det kräver skattepengar många år framåt så då är det bara bra att dyra pensionärer och sjuka försvinner.
Citera
Medlem
Detta var inte mycket att vara rädd för
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Det här är ju faktiskt humor.

Nu skriver Aftonbladet att "personer över 70 år får leva som alla andra". Som om någon/något skulle hindrat dem förut? Ingen 70+ eller övrig riskgrupp har fått böter om de gått till affären och handlat eller rest kollektivt. Intressant att man lyfter bort de råden nu när smittan ökar över hela Europa inklusive Sverige.

Kloka 70+ kan med fördel gå ut och röra på sig, det är bara nyttigt. Men det förändrar inget i sak. Även fortsättningsvis bör ju riskgrupper låta bli att handla i affärer, eller träffa andra människor, besöka barn-barn osv. I synnerhet nu med förvärrat smittläge.

Stör mig på att Aftonbladet skriver vad man får och inte får göra. Man får göra precis allt som inte är olagligt. Man får till och med ta livet av sig, för det är inte brottsligt.
Citera
2020-10-22, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Resultaten visade att en bomullsmask minskade virusintaget med 40 procent jämfört med att inte bära något munskydd alls. Ett så kallat N95-skydd, som används i vården, minskade virusintaget med 90 procent. Allra bäst blev det när båda huvuden bar munskydd.

Munskydd fungerar alltså bra enligt ny studie - tvärtemot Tegnells åsikt som vanligt.

https://omni.se/

Tegnell har haft fel i nästan allt. Bara idioter som lyssnar på honom.
Citera
2020-10-22, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Folk i allmänhet verkar vara extremt korkade här i Sverige. Faktaresistenta. Att det överhuvudtaget ens förekommer en diskusion här i tråden om huruvida munskydd funkar eller ej gör mig mörkrädd.
https://www.reuters.com/article/reutersComService_2_MOLT/idUSKBN2770DX

Det är på samma nivå som att argumentera att man inte ska använda toapper, utan köra med näven istället. "Toapapper kliar, så därför rekomenderas det att man ska använda vänsterhanden och tvätta händerna ofta".

"Extreme korkade"

Ja når selv det førende medie indenfor alternativ nyhedsformidling - Swebbtv - bagatelliserer følgerne af Covid-19 aner man at der er noget helt galt generelt med samfundsopfattelsen i Sverige:

https://m.youtube.com/watch?v=Ctyf34bIucc

Se fra 5.2
Citera
2020-10-22, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Ja, jag fattar artikeln. Du fattar den uppenbarligen inte. Förstår du vad siffran 95 står för i N95? Du tycks ju vara förvånad över att en mask som är klassad att endast filtrera ut 95% av partiklar inte kunde fullständigt filtrera bort att partiklar.

Att avfärda munskydd bara för att de inte ger ett fullständigt skydd är korkat. Det räcker att få ner R-talet under 1 och hålla det lågt, så är viruset i schack. Munskydd är en viktig del i åtgärderna för att få ner R-talet.

Återigen du fattar inte vad jag menar...... men jag kanske var otydlig.
*Folk köper fel munskydd 🙈🙈🙈🙈🙈 å tror de är =immunitet => närmare folk socialt, jag är övertygad de leder till fler problem.
Ja de är en viktig del men du måste återigen använda skiten på rätt sätt. Å då kostar de. Du måste även slänga ditt dyrare munskydd dagen efter användning (åtminstone)... å använda nytt.

Hade länder som har tvång på munskydd i Europa varit den stora lösningen så hade vi sett de nu. Men fortfarande väldigt intressant å se skillnad om alla användare använda de dyrare alternativet och på rätt sätt. De är svårt å om man tror att folk är helt skyddade bara för man har munskydd på ett plan när man tillåts dricka (givetvis) så faller skiten ändå.

En FFP3 mask tar 0,023 mikron (23 nm) och ett Corona virus är 0,12 (120 nm) medan en "vanlig" kirurgmask tar 2 mikron (2000 nm) och ger mao inget skydd alls.

(Kirurgmask aka bommulls liknande masker...)
Senast redigerad av rawjudge 2020-10-22 kl. 10:52.
Citera
2020-10-22, 10:49
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorceus
Ja, personen har rätt eftersom den helgarderar och skjuter fram datumen hela tiden. Alltså mer fel än rätt, som de flesta alarmister här i tråden.

Ökning när skolorna startar => Sommar
Höst => sept, okt, nov
Och nu upprepar han, enligt sig själv, att han sagt december.
Ökning av fall när skolorna öppnade, det hände ju. Självklart inte undersommaren som du vill få att det betyder. För det var väl inte sommar skola som ni diskuterat?
Sedan tar det ju tid. Var någon i tråden som skrev i mitten av september tidigast skulle man kunna se effekten av skolöppnandet. Ökning av fall det ser vi ju, vad det beror på kan väl ingen med säkerhet säga men skolöppnandet är väl i all fall en trovärdig förklaring tillsammans med andra faktorier också.

Jag kan inte se något av det du skriver. Jag tror du läser in lite mer en vad som står eller så syftar du på dialoger som ni haft och som jag inte sett. För det du visar finns ju inte med i de citaten du har tagit med.

Edit:Skolorna startade ca 17-18 augusti. Smittan började öka igen 30 augusti. När menar du då att smittan skulle börjat öka om det berodde på skolöppnandet om inte då?
Senast redigerad av virvelbagg 2020-10-22 kl. 11:13.
Citera
2020-10-22, 10:55
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Det faktum att antalet fall nu ökar som det gör över till synes hela Europa borde väl tala för att årstidseffekten på viruset om något varit kraftigt underskattad? Kan den allmänna nedgången under maj månad och de fortsatt låga nivåerna under sommaren ha berott på väderleken i större utsträckning än vad den berodde på diverse skyddsåtgärder?

Så är det nog ja. Jag har dock tjatat om virussäsong ända sedan viruset hade sitt högsäte i Wuhan.
Senast redigerad av LeeVan 2020-10-22 kl. 11:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in