Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Mycket bra, det belyser exakt hur ologiskt det är inne i Tegnells huvud.
”Löfven har ju delegerat till Anders Tegnell att vara den svenska coronabekämpningens främsta talesperson. Och med Tegnells uttalande blir de särskilda rekommendationerna för 70-plussare obegripliga.
För om det är större risk för Anders Tegnell att gå över gatan på ett övergångsställe, än att smittas av corona, hur kan det då vara så stor risk för en bara sex år äldre person, att denna i över sju månader måste undvika att handla mat och träffa sina närmaste anhöriga?
Det är inte logiskt.
När tidningen Expressen bad Folkhälsomyndigheten förtydliga vad Tegnell menade, fick de svaret:
”Du ska förstå det som att Anders Tegnell utsätts/utsätter sig som person för större risker i trafiken (han cyklar i rusningstrafik) än risken att bli allvarligt sjuk på grund av covid-19”.
Plötsligt blev en gångtrafikant en cyklist. Om Stefan Löfven förklarat sin groda på detta sätt hade vi fått se oss om efter en ny statsminister.
Denna stora skillnad som Anders Tegnell uppfattar mellan sig själv och en 70-åring upplever jag som orealistisk. De flesta jag känner i vår ålder, 64-65, är nästan lika försiktiga som 70-plussarna.
Men Anders Tegnell verkar anse sig ha blivit osårbar när det gäller corona genom att arbeta med ebolaepidemin för 25 år sen. Helt obegripligt.
Det har dött 293 män mellan 60 och 69 år i Sverige i covid-19. Jag kände två av dem. Under hela förra året dog 21 cyklister och fotgängare under 65 år i trafiken.
Så nej, jag förstår inte vad som händer i Anders Tegnells huvud. Och varför inte hans vansinniga uttalande får några konsekvenser.”