2020-10-22, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Mitt fetade.

Så du menar att alla de som i tråden värnar om vårt lands invånare är empatilösa och egoistiska? Hur tänker du där? Det är ju som att säga att alla som inte sätter samhället före den egna familjen är empatilösa egoister.

Jag begriper inte hur du resonerar.
I Sverige har vi ändå hyffsat balanserade restriktioner som åtminstone minimera skadad lokalt men framförallt globalt. Tyvärr har stora delen av världen blivit förblindade, överreagerat och satt in suboptimala kortsiktiga åtgärder för att eventuellt bromsa smittspridningen och ev rädda gammelfarfar från att dö några månader för tidigt med corona på ålderdomshemmet. Detta på bekostnad av att ex. miljoner barn kommer kastas in i fattigdom och svält. Detta är i mina ögon egoistiskt och empatilöst.
Citera
2020-10-22, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bra om Tegnells övergångsställe:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/oAp0Bm/jag-forstar-inte-vad-som-hander-i-tegnells-huvud, nyss

Ytterligare ett tecken på att journalister har svårigheter med att tolka ett uttalande som en sjuåring kan tolka utan problem, precis som en handfull skara användare här på Flashback.
Citera
2020-10-22, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Det går inte att jämföra med Sverige, vår ekonomi är i fritt fall pga massinvandringen, coronan är bara en piss i havet om man jämför på lite sikt.
Så Sveriges ekonomi var i fritt fall innan coronan kom till oss?

Ge oss bevis?
Citera
2020-10-22, 08:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bra om Tegnells övergångsställe:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/oAp0Bm/jag-forstar-inte-vad-som-hander-i-tegnells-huvud, nyss

Mycket bra, det belyser exakt hur ologiskt det är inne i Tegnells huvud.

”Löfven har ju delegerat till Anders Tegnell att vara den svenska coronabekämpningens främsta talesperson. Och med Tegnells uttalande blir de särskilda rekommendationerna för 70-plussare obegripliga.
För om det är större risk för Anders Tegnell att gå över gatan på ett övergångsställe, än att smittas av corona, hur kan det då vara så stor risk för en bara sex år äldre person, att denna i över sju månader måste undvika att handla mat och träffa sina närmaste anhöriga?
Det är inte logiskt.
När tidningen Expressen bad Folkhälsomyndigheten förtydliga vad Tegnell menade, fick de svaret:
”Du ska förstå det som att Anders Tegnell utsätts/utsätter sig som person för större risker i trafiken (han cyklar i rusningstrafik) än risken att bli allvarligt sjuk på grund av covid-19”.
Plötsligt blev en gångtrafikant en cyklist. Om Stefan Löfven förklarat sin groda på detta sätt hade vi fått se oss om efter en ny statsminister.
Denna stora skillnad som Anders Tegnell uppfattar mellan sig själv och en 70-åring upplever jag som orealistisk. De flesta jag känner i vår ålder, 64-65, är nästan lika försiktiga som 70-plussarna.
Men Anders Tegnell verkar anse sig ha blivit osårbar när det gäller corona genom att arbeta med ebolaepidemin för 25 år sen. Helt obegripligt.
Det har dött 293 män mellan 60 och 69 år i Sverige i covid-19. Jag kände två av dem. Under hela förra året dog 21 cyklister och fotgängare under 65 år i trafiken.
Så nej, jag förstår inte vad som händer i Anders Tegnells huvud. Och varför inte hans vansinniga uttalande får några konsekvenser.”
Citera
2020-10-22, 08:38
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
I Sverige har vi ändå hyffsat balanserade restriktioner som åtminstone minimera skadad lokalt men framförallt globalt. Tyvärr har stora delen av världen blivit förblindade, överreagerat och satt in suboptimala kortsiktiga åtgärder för att eventuellt bromsa smittspridningen och ev rädda gammelfarfar från att dö några månader för tidigt med corona på ålderdomshemmet. Detta på bekostnad av att ex. miljoner barn kommer kastas in i fattigdom och svält. Detta är i mina ögon egoistiskt och empatilöst.

Du svarar ju inte på min fråga?

Ps hyfsat stavas med ett F.
Citera
2020-10-22, 08:43
Avslutad
Satan vad glad jag blir över dom uppdaterade riktlinjerna för äldre! Dom har tagit ett stort ansvar och måste få börja leva igen, det är upp till oss yngre att hålla oss undan dom. Bra där Hallengren och Carlsson!
Citera
2020-10-22, 08:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
”Ps” stavas PS eller ps. Inte en stor och en liten bokstav.
Oh så duktig du var nu! Jag läser och skriver alltid från min iphone och orkar inte alltid trycka en extra gång för att få liten bokstav i början av ny rad.

Eftersom du tydligen läst inläggen kan du ju svara på om du tycker att människor som värnar om sveriges befolkning istället för omvärldens är empatilösa egoister?
Citera
2020-10-22, 08:54
Medlem
.Dostoj.s avatar
Kan tyckas märkligt att Sverige lättar på restriktioner när utvecklingen går totalt mot fel utveckling i flera länder/regioner i Europa som var hårt drabbade i våras. Men det tillhör ju svensk standard att inte agera när vi har chansen. Jag säger det igen, i december börjar det gå utför här.
Citera
2020-10-22, 08:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
När utvecklingen inte är så katastrofal som dessa personer önskar samt när deras argument inte längre har några stöttepelare så måste man hitta något annat att hacka på. Det är fantastiskt!

Ja det är pinsamt. Helst när man själv lyckas med en felskrivning i ett två meningar långt inlägg! 😄

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Oh så duktig du var nu! Jag läser och skriver alltid från min iphone och orkar inte alltid trycka en extra gång för att få liten bokstav i början av ny rad.

Eftersom du tydligen läst inläggen kan du ju svara på om du tycker att människor som värnar om sveriges befolkning istället för omvärldens är empatilösa egoister?

Du ser inte ironin i att du misslyckas med att skriva rätt när du tillrättavisar någon annan? Att du sedan försöker förlöjliga mitt påpekande studsar ju också tillbaka hårdare på dig men det förstår du nog inte ens! 😄
Citera
2020-10-22, 08:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
När utvecklingen inte är så katastrofal som dessa personer önskar samt när deras argument inte längre har några stöttepelare så måste man hitta något annat att hacka på. Det är fantastiskt!
Jag undrar ärligt vad som är fel i huvudet när man likställer att vilja rädda liv med att man egentligen vill att fler ska avlida?
Citera
2020-10-22, 08:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Och varför är det inga journalister som frågar Tegnell om såna här saker?
Men nej aldrig någonsin att någon journalist frågar om alla dessa påstående som Tegnell vräkt ur sig och sedan visat sig vara totalt galet.

Jag misstänker att om skribenterna i den här tråden hade fått leda Sverige som ett demokratiskt parlament genom pandemin så skulle Sverige haft betydligt färre döda än vad vi har idag. Trots den stora mängden nyttiga idioter som skriker att vi ska lyssna på experterna för vi är inte epidemiologer.

Japp. Det som behövdes för att leda Sverige igenom den här krisen, var inget annat än vanligt, hederligt, sunt bondförnuft. Det som Tegnell och hans anhang saknar.
Citera
2020-10-22, 08:58
Medlem
Villons avatar
Det faktum att antalet fall nu ökar som det gör över till synes hela Europa borde väl tala för att årstidseffekten på viruset om något varit kraftigt underskattad? Kan den allmänna nedgången under maj månad och de fortsatt låga nivåerna under sommaren ha berott på väderleken i större utsträckning än vad den berodde på diverse skyddsåtgärder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in