2020-10-22, 05:56
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
”Tydlig ökning” av covid-19 på grundskolorna i Malmö
https://omni.se/tydlig-okning-av-covid19-pa-grundskolorna-i-malmo/a/6zjbK0

shit, två anställda och en elev. Helt crazy
Citera
2020-10-22, 06:32
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
shit, två anställda och en elev. Helt crazy
Jag tror du missförstod texten lite, den var dok ganska lätt missförstås.

"Coronasmittan har snabbt accelererat i Malmös grundskolor. Efter ett ledningsmöte på onsdagen meddelar grundskoledirektör Anders Malmquist att det på de flesta grundskolor finns ett par anställda och någon elev med aktiv covid-19-smitta. "
Det handlar alltså inte om två anställda och 1 elev i Malmö utan några anställda och någon elev på nästan varje skola. Det blir ju en hel del.

”Kan det bli aktuellt att stänga skolorna?
– Skulle det bli väldigt mycket spridning på en enskild skola kanske det blir aktuellt med stängning där. Det är den åtgärd vi ytterst kan ta till, i samråd med smittskyddet.
Men Anders Malmquist poängterar att skolplikten fortfarande gäller för alla som är symtomfria.”

Är det inte lite väl sent att stänga skolan när det redan är ”väldigt mycket spridning på en enskild skola”. Är det inte bättre att vara lite i framkant av smittan istället? Alla de familjer som av någon anledning vill skydda sig, så bara glöm det, ni är skyldiga enligt lag att låta er smittas.
Är inte det höjden av inskränkningar på mänsklig frihet?

https://www.sydsvenskan.se/2020-10-21/aktiv-smitta-pa-de-flesta-av-malmos-grundskolor
Citera
2020-10-22, 06:34
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag var i Tyskland idag. De flesta har ett vanligt kirurgmunskydd, några en halsduk eller bandana för munnen. Alldeles för många med vanligt kirurgmunskydd hade det neddraget så de kunde andas genom näsan. Det är idioter som förstör poängen med munskydd. Jag kände mig utstirrad då jag gick med ett FFP3-skydd. Såg en eller ett par andra som hade det, de blev också utstirrade. Grejen är den, hade alla haft ett vanligt kirurgiskt munskydd och använt det korrekt så hade R0 fallit som en sten.

Minsann, kan man åka till Tyskland nu? Jag hade nästan gett upp om julmarknad i Tyskland i år (t.ex. i Rostock).

Det där är nog olika. Jag känner några tyska män som bär FFP3-masker allihopa. Men då är dom i och för sig ingenjörer, och tänker praktiskt/tekniskt på allting - snarare än "vad ska folk tänka?".
Citera
2020-10-22, 06:36
Medlem
Smittspridning på mellanstadiet (klass fyra och fem) på Utbyskolan i Göteborg

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/coronalarm-p%C3%A5-skola-i-g%C3%B6teborg-fem-elever-sjuka-i-covid-19-1.35877623

De årskurserna är hemma, men inga andra.
Citera
2020-10-22, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Bob
Vad kan det tänkas bli för restriktioner för 70+ som ska presenteras imorgon av regeringen?

Presskonferens 8:13 här

https://www.regeringen.se/sveriges-regering/socialdepartementet/
Citera
2020-10-22, 06:38
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
”Tydlig ökning” av covid-19 på grundskolorna i Malmö
https://omni.se/tydlig-okning-av-covid19-pa-grundskolorna-i-malmo/a/6zjbK0

Det är ju märkligt, då vi har det från högsta ort att barn varken smittas eller smittar vidare..?

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

”Kan det bli aktuellt att stänga skolorna?
– Skulle det bli väldigt mycket spridning på en enskild skola kanske det blir aktuellt med stängning där. Det är den åtgärd vi ytterst kan ta till, i samråd med smittskyddet.
Men Anders Malmquist poängterar att skolplikten fortfarande gäller för alla som är symtomfria.”

Är det inte lite väl sent att stänga skolan när det redan är ”väldigt mycket spridning på en enskild skola”. Är det inte bättre att vara lite i framkant av smittan istället? Alla de familjer som av någon anledning vill skydda sig, så bara glöm det, ni är skyldiga enligt lag att låta er smittas.
Är inte det höjden av inskränkningar på mänsklig frihet?

https://www.sydsvenskan.se/2020-10-21/aktiv-smitta-pa-de-flesta-av-malmos-grundskolor

Jo. Jag tycker synd om alla människor som måste utsätta sig för smittan (t.ex. lärare och dagisfröknar), eller måste skicka sina barn till skolan, fast det kanske finns personer i riskgrupp i familjen eller närmaste umgänget. Det borde verkligen vara en mänsklig rättighet, att inte behöva utsätta sig för smitta. I alla fall inte om man inte har VALT det - människor som har utbildat sig till vårdyrken, har ju ändå gjort ett aktivt val att arbeta med sjuka och ibland smittsamma människor. Lärare och dagisfröknar har inte det.
Citera
2020-10-22, 06:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vorlander
Var ute igår kväll och promenerade genom Stockholm. Max 1/100 har munskydd om ens det. Barer och restauranger fulla med folk och ingen tycks tänka på avstånd. Antingen har vi uppnått något slags flockimmunitet här eller så exploderar det snart igen.

Fast sådär har man tänkt länge, men inget hände efter sommarens strandfester och överfulla uteserveringar. Det är först nu, flera månader senare som vi har en spridning igen. Och fortfarande betydligt mildare än i munskydds-länderna som trodde att deras lockdowns funkade.

Till slut verkar ju Tegnell ha fått rätt i det mesta.
Citera
2020-10-22, 06:48
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Tror det kommer bli chocksiffror..senare idag.
det börjar redan... fast från länder nere på kontinenten, Tjeckien nu 15000 nya fall och 120 döda per 24h , Belgien >13000 fall och 50 döda.
Citera
2020-10-22, 07:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
det börjar redan... fast från länder nere på kontinenten, Tjeckien nu 15000 nya fall och 120 döda per 24h , Belgien >13000 fall och 50 döda.
Dödsfallen i Tjeckien motsvarar ungefär när det var som värst här.

Men 15 000 fall på en dag!!? I ett land på 11 miljoner... Både testning och smittspridning måste vara mycket omfattande.

Det börjar även röra på sig i Tyskland noterar jag. Igår 10 000 nya fall och 44 nya dödsfall.
Citera
2020-10-22, 07:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Aktiv smitta på många skolor. Stort mörkertal.

”Aktiv smitta på många Malmöskolor,

Spridningen av coronaviruset har ökat kraftigt i region Skåne den senaste tiden och nu meddelar även grundskoleförvaltningen i Malmö att det finns aktiv smitta på de flesta grundskolor i kommunen, skriver Sydsvenskan .

Eftersom det inte finns en skyldighet att berätta varför man är sjuk, tros det också finnas ett mörkertal.

Om det skulle bli mycket spridning på en enskild skola kan det bli aktuellt med stängning av just den skolan.”

svt.se
Edit, jag ser att jag är sen på bollen. Jag vill förtydliga att detta gäller på majoriteten av skolor, ett par anställda och någon elev. Inte två anställda och en elev i hela Malmö som någon tolkade det som.🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-22 kl. 07:33.
Citera
2020-10-22, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hur många "miljoner" barn finns det i Sverige? Och hur många av dessa kommer att kastas in i fattigdom? De flesta föräldrar är kapabla att ta hand om sina barn. Du får gärna hävda att de flesta föräldrarna är clusterfucks och inte kan ta hand om sina barn. Men då vill vi gärna se bevis och fakta på det. Du kan liksom inte dra det ur röven och tro att du kan komma undan med det i den här tråden. Jag har inte ett enda barn i min vänskapskrets som har kastats in in fattigdom och svält. Har du? Du nämner miljoner barn, du måste ha massor av referenser som kan backa upp det du påstår.

Edit:
Hade jag haft det hade jag gripit in. Hade du?
Finns otroligt många källor på detta, men för dem allra flesta räcker det dock att gnugga sina egna hjärnceller för att inse att fattiga länder och barn kommer drabbas hårt när många länder inför suboptimala och ekonomiförstörande restriktioner för att eventuellt marginellt bromsa smittspridningen och ev rädda gammelfarfar på ålderdomshemmet.

Vi ska vara väldigt stolta att vi i Sverige valde en sansad och hållbara strategi som som ändå minimerar skadan på ekonomin lokalt men framför allt globalt.

Sorgligt att se så mycket egoistiska och epatilösa människor i denna tråd och i vår omvärld...

https://unric.org/sv/covid-19-risken-for-svalt-har-fordubblats/

https://www.dagensarena.se/innehall/fattigdom-corona/
Citera
2020-10-22, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Inget blir rätt bara för att samma fel upprepas flera gånger.

Förklara gärna mha. rapporten du länkade till hur du kommer fram till att 3000 personer dör av säsongsinfluensa. Jag klarade det inte.

Se figur på sid 22, röd linje över svart linje.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in