Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Hur har det gått för dom länderna som haft tuffast restriktioner..lockdown..munskydd osv ?
Blev det så mkt bättre eller same shit ?
Det har ju kommit studier som visar att vissa typer av munskydd minskar partikelspridning vid olika aktiviteter, medan andra typer (hemmagjorda skydd av tyg) rentav verkar öka spridningen i jämförelse med att inte använda något alls. Den studie jag minns nu mätte dock inte spridning av viruspartiklar. Det får väl annars anses utrett att åtminstone kirurgiska munskydd har en förmåga att stoppa spridningen till viss/stor del, i vart fall under kliniska förhållanden.
Frågan är bara hur många procent spridda partiklar som inte stoppas av masken och som krävs för att smitta någon annan. Om masken t.ex. skyddar till 80%, men det bara krävs mindre än 20% för att bli allvarligt sjuk, räcker det ju inte med mask. En annan sak, som kan observeras, är att många pillar sig i ansiktet när de rättar till sina masker, vilket riskerar att överföra smitta. En del bär också sina masker alldeles för länge och på fel sätt. En ytterligare fråga är om maskanvändande leder till att människor chansar att röra sig bland andra trots milda symptom när de egentligen borde isolera sig.
Som det ser ut verkar masktvång inte hjälpa särskilt mycket i praktiken. Men, som antytts ovan, kan ju detta bero på ovana/kulturella skillnader (jfr situationen i vissa asiatiska länder) och inte maskerna som sådana. I slutänden är det ändå de praktiska effekterna som räknas och ser vi att smittotalen sjunker betydligt efter att en region infört maskeringstvång tycker jag det ger en god indikation på åtgärdens nytta. Att smittan ökar trots masktvång, men inte i samma omfattning som ett hypotetiskt scenario, tycker jag är otillräckligt för att införa tvång, till skillnad mot en rekommendation för den som vill bära mask, men det är ju bara min åsikt.
Det verkligen oroande problemet, som jag ser det, är vad som händer om smittofallen stiger trots masktvång, varpå tvånget lättas upp (mindre troligt) och fallen fortsätter stiga/inte planar ut. Det vill säga, regeringarna inser att det inte finns något att göra på en övergripande samhällsnivå för att hindra smittspridningen och alla åtgärder har varit förgäves. Då kommer vi att gå en mörk framtid tillmötes.
Men, å andra sidan, det kommer vi nog att göra ändå...