2020-10-21, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asshe
Det är bara att kolla på statistiken på detta så kallade virus. 47 miljoner konstaterat smittade och 1 miljon döda. Det blir en dödlighet på 2,5% multiplicera sedan antal smittade med 10 så blir dödligheten ca 0,2% dessutom är det så få svårt sjuka. ni fanatiker här inne vill verkligen att den ska vara farlig så att ni har något att skriva om för er patetiska liv handlar bara om statiskt och död. Allt annat i era ögon är "förnekare"

Du ger dig på folk här inne - men en hel värld tacklar detta nu. Du är en löjlig förnekare om du plockar fram en enstaka siffra - och hänger upp allt på den.
Du vet mycket väl att det handlar om mer än så.
Världsekonomin - det var en riktig kris.
Resandet - står stilla.
Sjukvårdsystemen runt om i världen - riskerar överbelastas. (och sjukvårdspersonal dog i onödan - även här i Sverige hade personalen ingen personlig skyddsutrustning)!
Följdsjukdomar som bestående men - på lungor testiklar hjärta nervsystem
Du ska inte påstå detta är en liten småsak - hela världen kämpar emot.
Och de bästa länderna klarar sig bra. Och hade resten av länderna varit lika effektiva, hade det inte varit någon pandemi - och inget snack med dig heller.
Man försöker få fram vacciner så gott man kan. Det kan förändra saken.
Citera
2020-10-21, 23:50
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Med alla dom restriktioner.. lockdown o munskydd dom haft !!

Tufft för dom med tanke på så mkt Spanien ändå faktiskt gjort...

Kan förstå att dom nu tänker att det spelar fan ingen roll...😳
Fast de fick ju smittan under kontroll bär de hade restriktionerna. Det är efter att de släppte på dessa som smittan har tagit fart igen. Sedan går det inte att veta hur mycket som är kopplat till annat (årstiden etc).
Citera
2020-10-21, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Hur har det gått för dom länderna som haft tuffast restriktioner..lockdown..munskydd osv ?

Blev det så mkt bättre eller same shit ?
Det har ju kommit studier som visar att vissa typer av munskydd minskar partikelspridning vid olika aktiviteter, medan andra typer (hemmagjorda skydd av tyg) rentav verkar öka spridningen i jämförelse med att inte använda något alls. Den studie jag minns nu mätte dock inte spridning av viruspartiklar. Det får väl annars anses utrett att åtminstone kirurgiska munskydd har en förmåga att stoppa spridningen till viss/stor del, i vart fall under kliniska förhållanden.

Frågan är bara hur många procent spridda partiklar som inte stoppas av masken och som krävs för att smitta någon annan. Om masken t.ex. skyddar till 80%, men det bara krävs mindre än 20% för att bli allvarligt sjuk, räcker det ju inte med mask. En annan sak, som kan observeras, är att många pillar sig i ansiktet när de rättar till sina masker, vilket riskerar att överföra smitta. En del bär också sina masker alldeles för länge och på fel sätt. En ytterligare fråga är om maskanvändande leder till att människor chansar att röra sig bland andra trots milda symptom när de egentligen borde isolera sig.

Som det ser ut verkar masktvång inte hjälpa särskilt mycket i praktiken. Men, som antytts ovan, kan ju detta bero på ovana/kulturella skillnader (jfr situationen i vissa asiatiska länder) och inte maskerna som sådana. I slutänden är det ändå de praktiska effekterna som räknas och ser vi att smittotalen sjunker betydligt efter att en region infört maskeringstvång tycker jag det ger en god indikation på åtgärdens nytta. Att smittan ökar trots masktvång, men inte i samma omfattning som ett hypotetiskt scenario, tycker jag är otillräckligt för att införa tvång, till skillnad mot en rekommendation för den som vill bära mask, men det är ju bara min åsikt.

Det verkligen oroande problemet, som jag ser det, är vad som händer om smittofallen stiger trots masktvång, varpå tvånget lättas upp (mindre troligt) och fallen fortsätter stiga/inte planar ut. Det vill säga, regeringarna inser att det inte finns något att göra på en övergripande samhällsnivå för att hindra smittspridningen och alla åtgärder har varit förgäves. Då kommer vi att gå en mörk framtid tillmötes.

Men, å andra sidan, det kommer vi nog att göra ändå...
Citera
2020-10-21, 23:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Läs gärna rapporten länkad. Att influensarelaterad död inte registreras är för att det inte testas särskilt mycket utan hamnar under andra diagnoser som lunginflammation. Säsongerna i rapporten visar att dödligheten är betydligt högre och hänger samman med aktiviteten i influensasäsongen. Detta har gåtts igenom många gånger i tråden.
Inget blir rätt bara för att samma fel upprepas flera gånger.

Förklara gärna mha. rapporten du länkade till hur du kommer fram till att 3000 personer dör av säsongsinfluensa. Jag klarade det inte.
Citera
2020-10-21, 23:56
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det är givetvis mest i de större orterna. Dvs självklart i Uppsala och Enköping men också Knivsta.

För några dagar sen var det såhärmånga per 100 000 invånare senaste 14 dagarna i respektive kommun.

Uppsala 114
Enköping 115
Knivsta 99
Tierp 52
Östhammar 54
Heby 64
Älvkarleby 11
Håbo 55

Tack för siffrorna!

Jag kan konstatera att det fortfarande är tryggast utanför städerna. (För att upprätthålla anonymiteten, så vill jag inte nämna vilken kommun som är min.)

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Utanför stan men ändå i länet, typ Storvreta och Vänge eller?

Ja.

Citat:
Om man ändå rör sig inne i stan måste ju färdmedel, arbetsplats och socialt liv påverka bra mycket mer än var man bor.

När epidemin härjade som mest, så undvek jag att besöka städer under en lång period. Det är kanske dags att börja göra samma sak igen.

Citat:
Annars har som sagt mycket av spridningen varit utanför stan på sistone. Nya siffror kanske kommer imorgon.

Ajdå. Jag vill inte vara med och bygga upp flockimmunitet.
Citera
2020-10-22, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Men är ju så här media fungerar är bara lära sig att leva med det.. click baita eller dö

så vi måste lära oss att läsa mer än rubriken.

Jo, givetvis vet jag det. Dock känner jag att jag måste markera, inte för att jag tror att någon bryr sig om vad jag skriver, men övertygad om att det finns journalister som följer denna tråd. Och övertygad om att rubrikerna om det påstådda vaccindödsfallet kommer åtminstone på marginalen leda till fler covid-dödsfall, då det kommer minska andelen som vaccinerar sig. Inte mer än marginellt givetvis, men ändå.
Citera
2020-10-22, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för siffrorna!

Jag kan konstatera att det fortfarande är tryggast utanför städerna. (För att upprätthålla anonymiteten, så vill jag inte nämna vilken kommun som är min.)

Hm, hur tolkar du då siffrorna? Till och med Älvkarlebys 11 smittade är högre än Uppsalas 115 per capita. Övriga kommuner är skyhögt högre per capita.

Edit: såg nu att det redan var per 100k. Ja, då var det lite värre i själva städerna.
Senast redigerad av frankkk 2020-10-22 kl. 00:07.
Citera
2020-10-22, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
På en vecka har inläggningarna på sjukhus ökat med 33% och på IVA med 52% i Sverige, snart dags kanske att sätta de värst drabbade regionerna i karantän och införa obligatorisk munskyddsanvändning.
Snart över, var inte så nojig.
Citera
2020-10-22, 00:04
Bannlyst
Vad kan det tänkas bli för restriktioner för 70+ som ska presenteras imorgon av regeringen?
Citera
2020-10-22, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Bob
Vad kan det tänkas bli för restriktioner för 70+ som ska presenteras imorgon av regeringen?

Skulle snarare tro på lättnader, att gränsen t.ex. höjs till 75 för personer vid god hälsa.

Har mycket svårt att tro att de ökar restiktioner för 70+. Vad skulle det vara, att de har en polispiket redo utanför varje 70+:ares hem, som skrider till verket om de ser någon av gamlingarna lämna?
Citera
2020-10-22, 00:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En fråga.

Kan en barnfamilj resa utomlands nu under höstlovet och ändå anses följa rekommendationerna? Om familjen bor i Sverige, eller i Uppsala. Förändrar det något?

Om man bara ska umgås med de i samma familj, är det då okej att sätta sig på ett plan och checka in på hotell i ett annat land, för att sedan resa tillbaks till Sverige en vecka senare? Låter ju inte riktigt så. Samtidigt har ju UD hävt sin avrådan till samtliga länder vad jag känner till. Därmed kommer ju inte något resebolag att betala tillbaks några pengar för ev inställda resor på eget initiativ.

Vad tycker ni här på Flashback? Är det lämpligt att resa eller inte? Vet ju att många planerar att resa nu under höstlovet.

Vad händer om man blir akut sjuk under sin utlandsvistelse? Kommer man få någon hjälp av UD då med hemtransport osv? Jag menar, det börjar ju bli rätt fullt på sjukhusen i stora delar av världen och att hjälpa svenska charterturister står nog inte överst på prio-listan skulle jag tro.

Jag personligen skulle inte komma på tanken att resa under dagens förutsättningar, men väldigt många tänker ju inte som mig.
Det är väl det mest korkade jag hört på länge.
Svenskarna har klarat sig i massor av år utan att resa utomlands på något höstlov och utan att må dåligt av att inte göra det.

Man får ingen hjälp från UD eller andra svenska myndigheter om tex. flyget hem blir inställt.
Man kan troligen inte räkna med att bli prioriterad om man behöver vård utomlands under en turistresa.

Sedan är det frågan om vilka länder vi får komma in i.
Citera
2020-10-22, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Skulle snarare tro på lättnader, att gränsen t.ex. höjs till 75 för personer vid god hälsa.

Har mycket svårt att tro att de ökar restiktioner för 70+. Vad skulle det vara, att de har en polispiket redo utanför varje 70+:ares hem, som skrider till verket om de ser någon av gamlingarna lämna?

Det verkar som om det blir lättnader, men lite konstigt läge att lätta just nu när smittan går åt fel håll?!? Då borde man väl lättat redan innan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in