2020-10-21, 22:57
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Bara jag som tycker att det är ovanligt tyst på vaccinfronten? Kanske är det ändå långt borta...
Är väl för att det inte kommer något vaccin innan valet i Usa 3/11 och om trump håller tyst så blir det tyst. För så mycket att rapportera finns ju knappast.
Citera
2020-10-21, 23:01
Medlem
Onkel Kostias avatar
Enligt c19.se, vårdas 35 patienter på intensivvårdsavdelningar i Sverige. 9 av dessa patienter finns i Uppsala län. Det är en ganska stor andel av alla intensivvårdspatienter.

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Det var väldigt länge sen jag såg. UNT körde nån karta förut baserat på postnummer(inte för hösten) och då var det spridda skurar med aningen mer koncentrerat i förorterna, men absolut inte skillnader som i Stockholm.

Denna antyder iaf att Gottsunda varit bland dom mest drabbade: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/farre-testar-sig-men-fler-ar-corona-smittade-i-gottsunda

Tack, men jag funderade mer på hur mycket vi som bor utanför stadsbebyggelsen behöver bekymra oss.

Gottsunda vill jag hålla mig borta från, och jag råder alla att göra samma sak. Gottsunda har varit en olämplig plats att besöka långt innan Corona-viruset härjade.
Citera
2020-10-21, 23:02
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Inte vad jag vet. Regionen hade siffror tidigare har jag för mig, men har inte sett det på sistone.
Lite märkligt då de flesta regioner visar åtminstone per vecka och kommun.
Det är givetvis mest i de större orterna. Dvs självklart i Uppsala och Enköping men också Knivsta.

För några dagar sen var det såhärmånga per 100 000 invånare senaste 14 dagarna i respektive kommun.

Uppsala 114
Enköping 115
Knivsta 99
Tierp 52
Östhammar 54
Heby 64
Älvkarleby 11
Håbo 55
Senast redigerad av Sook 2020-10-21 kl. 23:12.
Citera
2020-10-21, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
AstraZ har 10 000 försökspersoner i Brasilien. Ganska många försök pågår där enligt denna tabell från den brasilianska myndigheten.

https://www.gov.br/anvisa/pt-br/assuntos/noticias-anvisa/2020/fique-por-dentro-do-mapa-das-vacinas-em-teste-no-brasil

28-åringen var en doktor som jobbade med coronapatienter i Rio de Janeiro. Dog i torsdags.

https://brazilian.report/coronavirus-brazil-live-blog/2020/10/21/breaking-brazilian-volunteer-dies-in-oxford-vaccine-trial/
Citera
2020-10-21, 23:13
Medlem
Falsk Astra-vaccin säljs i Brasilien.

The Brazilian Report
@BrazilianReport
Replying to
@BrazilianReport
According to Anvisa, one unnamed company is selling a product labeled as that being developed by British-Swedish pharmaceutical company AstraZeneca in partnership with the University of Oxford.
Citera
2020-10-21, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Enligt c19.se, vårdas 35 patienter på intensivvårdsavdelningar i Sverige. 9 av dessa patienter finns i Uppsala län. Det är en ganska stor andel av alla intensivvårdspatienter.

Tack, men jag funderade mer på hur mycket vi som bor utanför stadsbebyggelsen behöver bekymra oss.

Gottsunda vill jag hålla mig borta från, och jag råder alla att göra samma sak. Gottsunda har varit en olämplig plats att besöka långt innan Corona-viruset härjade.

Utanför stan men ändå i länet, typ Storvreta och Vänge eller? Om man ändå rör sig inne i stan måste ju färdmedel, arbetsplats och socialt liv påverka bra mycket mer än var man bor.

Annars har som sagt mycket av spridningen varit utanför stan på sistone. Nya siffror kanske kommer imorgon.
Citera
2020-10-21, 23:27
Medlem
Hur har det gått för dom länderna som haft tuffast restriktioner..lockdown..munskydd osv ?

Blev det så mkt bättre eller same shit ?
Citera
2020-10-21, 23:27
Medlem
JustZlatans avatar
1 miljon smittade i Spanien. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7580178

Men det är ingenting att oroa sig för. Covid-19 är bara lite värre än den årliga influensan. Ingen anledningen till oro om man i övrigt är frisk, sjukdomsfri och hälsosam.
Citera
2020-10-21, 23:29
Medlem
På en vecka har inläggningarna på sjukhus ökat med 33% och på IVA med 52% i Sverige, snart dags kanske att sätta de värst drabbade regionerna i karantän och införa obligatorisk munskyddsanvändning.
Citera
2020-10-21, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
1 miljon smittade i Spanien. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7580178

Men det är ingenting att oroa sig för. Covid-19 är bara lite värre än den årliga influensan. Ingen anledningen till oro om man i övrigt är frisk, sjukdomsfri och hälsosam.

Med alla dom restriktioner.. lockdown o munskydd dom haft !!

Tufft för dom med tanke på så mkt Spanien ändå faktiskt gjort...

Kan förstå att dom nu tänker att det spelar fan ingen roll...😳
Citera
2020-10-21, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
På en vecka har inläggningarna på sjukhus ökat med 33% och på IVA med 52%, snart dags kanske att sätta de värst drabbade regionerna i karantän och införa obligatorisk munskyddsanvändning.

Du börjar .
Citera
2020-10-21, 23:38
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Med alla dom restriktioner.. lockdown o munskydd dom haft !!

Tufft för dom med tanke på så mkt Spanien ändå faktiskt gjort...

Kan förstå att dom nu tänker att det spelar fan ingen roll...😳

Dom blev inlåsta med många verkningslösa tvångsåtgärder så alla spanjorer trodde allt skulle vara över i Juli så dom har bränt allt socialt förtroende kapital. Dom tvingar på folk munskydd och skyller ifrån sig för dom har misslyckats. Nej munskydd är verkningslöst för populationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in