2020-10-21, 22:18
Medlem
DikTs avatar
Kul att se hela "gänget" i Aktuellt idag (Giesecke, Tegnell och Carlsson) och en påminnelse om hur de hanterade Svininfluensan. En katastrof som för mycket lång tid har fått massor av svenskar att misstro vaccin. Tack för den liksom.

En godbit att se Giesecke - på sitt vanliga tvärsäkra/arroganta sätt - säga att Svininfluensavaccinet var helt säkert...
Citera
2020-10-21, 22:18
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Jo - Covid har medført overdødelighed i Sverige:

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Inte speciellt mycket. Ett par tusen, som vägs upp av den ovanligt låga dödligheten 2019.
Citera
2020-10-21, 22:19
Medlem
Flera länder i Europa som snart har mars/april siffror gällande antal döda/smittade.

När tror ni vi får se liknande siffror i Sverige som vi hade i Mars/April då det var som värst?
Citera
2020-10-21, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Varför tror du att media finns? För att berätta sanningen? Det är företag som tjänar pengar på klick och viral uppmärksamhet. Media finns inte för ditt välmående, media existerar för att ägare och anställda ska lyfta lön.

Ja, berätta sanningen, inte berätta lögner som skrämmer upp folk. Här har de berättat att någon ung person som tagit Astras testvaccin dött, eller i vart fall formulerat det så att alla tror det. När personen som dött i själva verket fått placebo, en koksaltslösning. Om jag kolar vippen nästa gång jag kokar pasta så är det onekligen en trend, då kanske världens fokus byter från covid till koksalt.
Citera
2020-10-21, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Bara jag som tycker att det är ovanligt tyst på vaccinfronten? Kanske är det ändå långt borta...

Ovanligt tyst? I dag får man ju säga att en stor nyhet kom att förväntningar finns att ett vaccin kan presenteras i november. Sedan är det ju flera steg kvar efter det, först ska det godkännas, vilket nog är ganska troligt, men inte helt självklart. Sedan ska det produceras doser till hela världens befolkning, vilket inte går på en sekund, så tills alla som vill har fått vaccin lär dröja till åtminstone hösten 2021.
Citera
2020-10-21, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Har det getts någon information om hur smittspridningen fördelar sig mellan olika delar av Uppsala län? På vilka platser finns anledning att vara bekymrad?

Det var väldigt länge sen jag såg. UNT körde nån karta förut baserat på postnummer(inte för hösten) och då var det spridda skurar med aningen mer koncentrerat i förorterna, men absolut inte skillnader som i Stockholm.

Denna antyder iaf att Gottsunda varit bland dom mest drabbade: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/farre-testar-sig-men-fler-ar-corona-smittade-i-gottsunda
Citera
2020-10-21, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Tycker du att media, generellt, ska undvika rubriker som kan "skapa obefogad rädsla"?
Då har du lite att uppröras över varje dag som du läser/ser nyheter...

Så de ska inte förmedla fakta om någon som läser kan bli (obefogat) rädd av det!?
Typ omfattande självcensur då?

Obefogad rädsla är förvisso subjektivt, men tycker inte att media ska skriva att någon som deltagit i provsmakning av bananer har dött, om personen aldrig ätit en banan i hela sitt liv.
Citera
2020-10-21, 22:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Bara jag som tycker att det är ovanligt tyst på vaccinfronten? Kanske är det ändå långt borta...
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Nej jag håller med. Längesen man hörde något om det.

Ja, flera timmar sedan man hörde något.

Citat:
Pfizer: Coronavaccin kan vara klart i november
Publicerad 21 okt 2020 kl 15.35

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/pfizers-besked-coronavaccin-kan-vara-klart-i-november/
Citera
2020-10-21, 22:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Flera länder i Europa som snart har mars/april siffror gällande antal döda/smittade.

När tror ni vi får se liknande siffror i Sverige som vi hade i Mars/April då det var som värst?

Jag vet inte, Sverige har ju klarat sig bättre hittills den här gången än mynskydds-länderna. Nån gång ska man väl ha tur också
Citera
2020-10-21, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Obefogad rädsla är förvisso subjektivt, men tycker inte att media ska skriva att någon som deltagit i provsmakning av bananer har dött, om personen aldrig ätit en banan i hela sitt liv.
Men är ju så här media fungerar är bara lära sig att leva med det.. click baita eller dö

så vi måste lära oss att läsa mer än rubriken.
Citera
2020-10-21, 22:49
Medlem
AstraZ har 10 000 försökspersoner i Brasilien. Ganska många försök pågår där enligt denna tabell från den brasilianska myndigheten.

https://www.gov.br/anvisa/pt-br/assuntos/noticias-anvisa/2020/fique-por-dentro-do-mapa-das-vacinas-em-teste-no-brasil
Citera
2020-10-21, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Har det getts någon information om hur smittspridningen fördelar sig mellan olika delar av Uppsala län? På vilka platser finns anledning att vara bekymrad?

Inte vad jag vet. Regionen hade siffror tidigare har jag för mig, men har inte sett det på sistone.
Lite märkligt då de flesta regioner visar åtminstone per vecka och kommun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in