2020-10-21, 19:05
Medlem
Aigiss avatar
Bästa sömnen är den som blir av.
Citera
2020-10-21, 19:11
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Får prova det! Även provat att ligga på sidan, men utan kudde då och då var det bara obekvämt pga att knäna liksom "gned mot varandra".
Många som sover så har en kudde mellan knäna av just den anledningen.
Citera
2020-10-21, 19:12
Medlem
Eftersom man vänder sig flera gånger i timmen i sömnen så spelar det ingen roll vilken position du väljer att somna i. Du kommer inte sova i den positionen hela natten.
Citera
2020-10-21, 19:28
Medlem
EmileZolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
Eftersom man vänder sig flera gånger i timmen i sömnen så spelar det ingen roll vilken position du väljer att somna i. Du kommer inte sova i den positionen hela natten.

Precis vad jag tänkte säga. Allt som spelar roll är vilken position man lättast somnar i. Efter det bestämmer kroppen resten.
Citera
2020-10-21, 19:32
Medlem
Lillarapunzels avatar
Sov så som du finner bekvämt. Finns öht ingenting som pekar på att det ena eller andra skulle vara bättre för en vuxen människa.
Själv sover jag nästan uteslutande på magen, vid enstaka tillfällen på ena sidan, men ryggen kan jag absolut inte sova på, och aldrig kunnat.
Citera
2020-10-21, 20:07
Medlem
Tackas avatar
Som tidigare skribenter påtalat så finns det ingen särskild position som är väldigt mycket bättre än någon annan - såvida du inte gjort någon särskild operation t ex.

Försök hitta en sovställning som du kan slappna av i och sedan kommer kroppen styra resten själv i sömnen. Att det strålar ut i benen kan vara ryggrelaterat men kan även komma från exempelvis höften. Mitt tips är att försöka få god sömn genom att sova hur du vill, och parallellt gå till en fysioterapeut för att utreda om det är diskbråck eller stela muskler som orsakar utstrålningen. Ibland räcker det med t ex Mckenzie-övningar för ländryggen för att minska symtom från ländrygg - det är dock viktigt att veta före att veta vad som är orsaken.

Själv sov jag på mage som liten och på rygg/sidan som vuxen.
Citera
2020-10-21, 20:37
Medlem
Citat:
Får prova det! Även provat att ligga på sidan, men utan kudde då och då var det bara obekvämt pga att knäna liksom "gned mot varandra".

Ett annat alternativ är att ligga på rygg, men huvudet på sidan. Eller bara ett mellanting mellan att ligga på rygg och på sidan.
Senast redigerad av Patch1 2020-10-21 kl. 20:42.
Citera
2020-10-21, 21:20
Medlem
Citat:
För att jag har börjat få lite ryggproblem i nedre ländryggen, som jag inte riktigt vet vad det beror på. Misstänker att det kanske är ett diskbråck då det även "strålar" ut i benen, samt att det inte riktigt känns som vanliga spända och stela muskler utan det är mer strålande/huggande.
Har liknande besvär och därför lärt mig sova på rygg. Lägg en avlång kudde eller ihoprullat täcke/filt under knävecken. Eventuellt också nån tunnare kudde under vardera arm/armbågsregionen. Låt händer vila på magen typ. Lycka till!
Citera
2020-10-21, 21:39
Medlem
volvo 240s avatar
Framstupa sidoläge ska ju vara bra för kroppen. Det är så jag brukar sova iaf. Fast med kuddar under huvudet. Men iaf, det blir ju inte bra i längden för dig att försöka sova på rygg med tanke på all tid du försöker somna som du kunde sovit i din vanliga srtällning istället.
Citera
2020-10-21, 21:53
Medlem
Det är bara kufar och UFO som sover på mage. Det går ju för fan inte att andas då, och innan någon idiot anklagar mig för att vara ett soffsittande fetto kan jag meddela att jag springer milen under 40, utan att bli helt förstörd, så det är inget fel med syreupptagningen.
Citera
2020-10-22, 11:36
Medlem
Maravillas avatar
Kan inte sova på rygg. Drömmer mardrömmar och fastnar inte sällan i sömnparalys när jag gör det. Varje gång jag vaknat upp av en mardröm så inser jag att jag ligger på rygg också exempelvis. Jag vill ju inte tro att det har något med saken att göra, låter ju helknäppt, men jag undviker ändå helst det.
Citera
2020-10-22, 13:05
Medlem
Jag sov tills för några månader sedan på sedan/mage.

Sen skaffade jag en ny kudde från IKEA för jag oftast hade ont i rygg/nacke/kropp och var stel när jag vaknade:

https://www.ikea.com/se/sv/p/klubbsporre-ergonomisk-kudde-alla-sovlaegen-00446096/

Då KUNDE jag inte sova på sidan/mage så jag tvingades att börja sova på rygg.

Helt plötsligt så har jag inte ont när jag vaknar.

Ibland så vakar jag på natten och känner för att sova på sidan/mage och tar då en annan kudde och lägger mig så. Då vaknar jag sedan efter några timmar och har ont i nacke/rygg och är stel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in