2020-10-21, 17:15
Medlem
Nihennas avatar
Står nästan överallt att det är dåligt att sova på mage, som jag har gjort hela livet. Stämmer det?
Jag har försökt senaste tiden att lära mig sova på rygg, men det går verkligen inte. Jag blir liksom "orolig" och kan inte slappna av ordentligt. Jag börjar lyssna efter alla småljud som finns när det är tyst, t ex klockan ute i köket som tickar osv.

Ska jag må dåligt över detta och försöka mer, eller är det faktiskt ok att sova på mage?

Att tillägga är att jag till min nya säng köpte en madrass som var just bäst för magliggare, "fast". Som jag förstår det är fast den form av madrass som är bäst för magliggare, medans det motsatta (löst? mjukt?) är bäst för ryggliggare?
Citera
2020-10-21, 17:20
Bannlyst
Trams!

Sov på sidan med en stöttekudde under det överliggande knäet, testa detta och tacka mig sen!
Citera
2020-10-21, 17:24
Medlem
Instämmer om trams. Vad skulle vara dåligt med att sova på mage? Det är dessutom större risk för snarkning och liknande när man sover på rygg.
Citera
2020-10-21, 17:24
Medlem
Fistpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Trams!

Sov på sidan med en stöttekudde under det överliggande knäet, testa detta och tacka mig sen!

Kan också tipsa om detta. Jag sover på sidan med en tempurkudde och kuddar mellan knäna – oslagbar kombo.
Citera
2020-10-21, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Står nästan överallt att det är dåligt att sova på mage, som jag har gjort hela livet. Stämmer det?

Vad som knappast står istället är att de skulle vara bra att sova på rygg, det är sidan som alla andra säger.
Citera
2020-10-21, 17:31
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Jag har försökt senaste tiden att lära mig sova på rygg, men det går verkligen inte. Jag blir liksom "orolig" och kan inte slappna av ordentligt. Jag börjar lyssna efter alla småljud som finns när det är tyst, t ex klockan ute i köket som tickar osv.

Ska jag må dåligt över detta och försöka mer, eller är det faktiskt ok att sova på mage?

Att tillägga är att jag till min nya säng köpte en madrass som var just bäst för magliggare, "fast". Som jag förstår det är fast den form av madrass som är bäst för magliggare, medans det motsatta (löst? mjukt?) är bäst för ryggliggare?
Det är väl bara bäbisar som det tvistas om huruvida det är bra eller dåligt att sova på mage? Vuxna människor får väl sova hur de vill?
Om du sover gott och vaknar pigg och utvilad så är det väl inga problem?
Citera
2020-10-21, 17:31
Medlem
Citat:

Varför försöka ändra sovställning om du inte har sömnproblem?
Citera
2020-10-21, 17:32
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Trams!

Får prova det! Även provat att ligga på sidan, men utan kudde då och då var det bara obekvämt pga att knäna liksom "gned mot varandra".
Citera
2020-10-21, 17:32
Avstängd
Melange5738s avatar
Alla sömnposititioner är dåliga på ett eller annat sätt, det bästa är dock att sova på sidan. Ryggläget är dock nödvändigt att kunna sova på vid speciella situationer som ex. när man är sjuk eller har någon skada som omöjliggör annat läge.
Citera
2020-10-21, 17:34
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkpussy
Varför försöka ändra sovställning om du inte har sömnproblem?
För att jag har börjat få lite ryggproblem i nedre ländryggen, som jag inte riktigt vet vad det beror på. Misstänker att det kanske är ett diskbråck då det även "strålar" ut i benen, samt att det inte riktigt känns som vanliga spända och stela muskler utan det är mer strålande/huggande.
Senast redigerad av Nihenna 2020-10-21 kl. 17:37.
Citera
2020-10-21, 17:39
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Är det bara jag som ligger så som det känns bäst för stunden? Ibland på rygg, ibland åt höger, ibland åt vänster och ibland på mage. Vidare är det väl ganska vanligt att man ändrar position i sömnen?
Citera
2020-10-21, 17:43
Medlem
mjohan84s avatar
Personligen kan jag bara somna på rygg om jag är riktigt trött

Annars är det alltid sidorna som jag sover på... underligt det där..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in