Citat:
Ursprungligen postat av
DyslexiKungen
... har man en manuell låda och remmen går av, då kan man om man är snabb att rädda ventilerna om man hinner trycka ned kopplingen, ett tips från 30 år tillbaka, av en god vän, som klarade ett haveri

Påminner mig om när jag var liten och min far skrek åt mig att ta på mig bilbältet. Men jag vägrade.
Farsan frågade vad jag skulle göra om han krockade...
Varpå jag svarade att om jag såg att vi var på väg att krocka så skulle jag hålla i mig allt vad jag kunde...
Nää rent allvarligt så kuggar dom flesta slitna och slappa kamremmar vid start eller avstängning av motorn. Det sker oftast på bråkdelen av en sekund när motorn slutar snurra.
Ganska sällan som en kamrem kuggar vid normal körning på väg..även om det så klart inträffar det också..
Svaret på den korrekta bytesintervallen har ju redan lämnats... 24000 mil eller 10 år... Det som infaller först.
Men om man bara skulle fortsätta köra så är det nog sannolikt att remmen skulle hålla långt mer än 30k mil och kanske t.o.m i 20 år... Men det är ju dumt att chansa om man inte vill byta motor.
Men en del motorer har ju faktiskt ingen åldergräns satt av tillverkaren, dom har enbart en km-gräns.
Typ vissa VW tdi som har 21000 mil men ingen års-gräns.
Själv har jag en 46 år gammal Ford Taunus där kamremmen aldrig är utbytt, den har bara blivit uppsträckt..
Och när det gäller Biltemas kamremmar så håller dom precis lika bra som alla andra fabrikat på marknaden... Under förutsättning att dom har monterats korrekt uppsträckta.