2020-10-21, 19:10
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ok. Tycker att det börjar bli dags att starkt fundera på rembyte. Bara ett råd i all välvilja.

Visst vet man inte alls när remmen är bytt och om det inte finns några serviceprotokoll samt papper och ingen info från en återförsäljare, då är det klokast att byta remmen, har man en manuell låda och remmen går av, då kan man om man är snabb att rädda ventilerna om man hinner trycka ned kopplingen, ett tips från 30 år tillbaka, av en god vän, som klarade ett haveri
Citera
2020-10-21, 19:16
Medlem
Tack för alla svar ska låta bilen stå och beställa tid för rembyte imorgon
Citera
2020-10-21, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Visst vet man inte alls när remmen är bytt och om det inte finns några serviceprotokoll samt papper och ingen info från en återförsäljare, då är det klokast att byta remmen, har man en manuell låda och remmen går av, då kan man om man är snabb att rädda ventilerna om man hinner trycka ned kopplingen, ett tips från 30 år tillbaka, av en god vän, som klarade ett haveri

Skitsnack
Citera
2020-10-21, 19:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenhogan
Kamremshaverier har jag fått nog av nu på äldre dar

Har kollat serviceboken och där står ingenting om kamremsbyte på någon service alls.. och bilen har som sagt rullat ca 230k mil redan. Och inget om någon bytt drivrem heller, märkligt.

Byt kamrem och "fläktrem" är mitt råd. Har du ont om pengar, så funkar faktiskt Biltemas helt okej bra. Kanske inte håller i 230.000 mil, men uppfyller specifikationerna i alla fall. Tråkigt om du råkar ut för motorhaveri på grund av brusten kamrem. (För då är bilen i princip skrot).
Citera
2020-10-21, 19:31
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:

Va? Hur i hela världen skulle kopplingen kunna rädda från att kolvarna slår i ventilerna vid ett kamremsbrott? Det enda kopplingen gör är att skilja motorn från växellådan.
Citera
2020-10-21, 19:44
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
För 30 år sedan blev det oftast inga skador på motorerna när kamremmen gick, så det hade nog inget med kopplingen att göra.
Citera
2020-10-21, 20:32
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
... har man en manuell låda och remmen går av, då kan man om man är snabb att rädda ventilerna om man hinner trycka ned kopplingen, ett tips från 30 år tillbaka, av en god vän, som klarade ett haveri

Påminner mig om när jag var liten och min far skrek åt mig att ta på mig bilbältet. Men jag vägrade.
Farsan frågade vad jag skulle göra om han krockade...
Varpå jag svarade att om jag såg att vi var på väg att krocka så skulle jag hålla i mig allt vad jag kunde...

Nää rent allvarligt så kuggar dom flesta slitna och slappa kamremmar vid start eller avstängning av motorn. Det sker oftast på bråkdelen av en sekund när motorn slutar snurra.
Ganska sällan som en kamrem kuggar vid normal körning på väg..även om det så klart inträffar det också..

Svaret på den korrekta bytesintervallen har ju redan lämnats... 24000 mil eller 10 år... Det som infaller först.

Men om man bara skulle fortsätta köra så är det nog sannolikt att remmen skulle hålla långt mer än 30k mil och kanske t.o.m i 20 år... Men det är ju dumt att chansa om man inte vill byta motor.

Men en del motorer har ju faktiskt ingen åldergräns satt av tillverkaren, dom har enbart en km-gräns.
Typ vissa VW tdi som har 21000 mil men ingen års-gräns.

Själv har jag en 46 år gammal Ford Taunus där kamremmen aldrig är utbytt, den har bara blivit uppsträckt..

Och när det gäller Biltemas kamremmar så håller dom precis lika bra som alla andra fabrikat på marknaden... Under förutsättning att dom har monterats korrekt uppsträckta.
Citera
2020-10-21, 22:48
Medlem
Mr.Berits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det är kamremsbyte vid 24 000 mil / 10 år på den motorn.

TS här ovan har du officiella svaret. Fick själv det svaret för en tid sen när jag skulle serva bilen, 24 000 mil rullade.

Övriga i den här tråden spekulerar bara, eller pratar om andra bilar/motorer.
Citera
2020-10-22, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenhogan
Hejsan, ställer frågan här i hopp om att någon kan/vill svara.

Som topic lyder, har en v50 1,6 diesel 2010 som gått ca 231k nu, har hört att remmen bör bytas vid 240k, stämmer det?
Det stämmer. 10 år eller 24000 mil.
Har 6000 mil kvar på min. Men åldern är inne :P
Fördel är att det går att få tag i verkstäder som byter samt fixar delar för under 5000 kr
Citera
2020-10-22, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Berit
TS här ovan har du officiella svaret. Fick själv det svaret för en tid sen när jag skulle serva bilen, 24 000 mil rullade.

Övriga i den här tråden spekulerar bara, eller pratar om andra bilar/motorer.
Det kan eventuellt skilja på olika årsmodeller av Volvo V50? Årsmodell 2004/2005 med bensinmotor ska byta kamremmen efter 18.000 mil enligt manualen (liten reservation). Sedan kan väl ibland Volvo ändra sig lite om det lämpliga intervallet.
Citera
2020-10-23, 08:22
Medlem
Hur klarar Volvo att ha ett längre intervall än Peugeot (som konstruerat motorn) själva vågar ha?
Citera
2020-10-23, 09:31
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av skynet-bot
Hur klarar Volvo att ha ett längre intervall än Peugeot (som konstruerat motorn) själva vågar ha?
2010 hade Peugeot 21000 mil eller 10 år på den motorn, tror det ökade till 24000 mil när den uppdaterade varianten kom 2011, sen dess har de backat och nu har de nog 5 år eller 18000 mil på alla igen, ett jävla velande ... Jag ska säga att jag inte har koll på det trots att jag har en, men den har åtminstone ett par år kvar till rembyte.

Edit: Jag är övertygad om att generalagenten trixar med remintervallet för att få mer jobb (alternativt anpassar alla bilar efter sämsta modellen), såvitt jag vet har kamremsintervallet på HDi-motorerna aldrig varit ett problem.
Senast redigerad av Generalknase 2020-10-23 kl. 09:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in