2020-10-21, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Exempel på vad som händer om smittan sprids allt mer, sjukvården blir överbelastad vilket leder till att människor inte kan få den vård de behöver!

Vi ska ju enligt Tegnell jämföra oss med Belgien?🤷🏼‍♀️

”Belgisk sjukvård under stor press

Den belgiska sjukvården är så pass överbelastad på grund av covid-19 att all vård som inte bedöms vara brådskande kommer att skjutas upp, säger sjukvårdsminister Frank Vandenbroucke. Under förra veckan hade landet näst flest nya fall per antal invånare i Europa efter Tjeckien.”

svt.se

Enligt personer som Hexen666 händer detta varje år i Belgien.
Citera
2020-10-21, 09:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vi distanserar oss mindre än i april, givetvis är det så. Nu vidtar man försiktighet, i synnerhet mot äldre, men i april såg det ut som lockdown där jag bor.

Man måste anpassa sig efter situationen, annars blir man galen.

Men FHM rekommendationer om social distansering ligger ju fast sedan mars månad. Jag träffar folk utomhus och håller avstånd till de jag möter. Inomhus är det munskydd på om jag interagerar med främmande människor. Det ligger en bit ovan rekommendationerna, men jag kommer hålla fast vid det till vi är vaccinerade. Det är min plan. Om det kommer hålla mig frisk vet jag, men jag kommer göra mitt bästa.
Citera
2020-10-21, 09:46
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Min teori rörande den kommunikationen är att FHM och regeringen inte vill bli beskyllda för passivitet när smittan ökar. Återupprepar man budskapet kan man i alla fall visa på någon form av aktivitet. När det sedan skiter sig med efterlevnaden och/eller smittan ökar kan man alltid skylla på allmänheten. På så vis hoppas man på att kunna två sina händer utan att egentligen göra speciellt mycket.
Så kan det vara. Jag lutar dok på att FoHM är en typiskt "gubbstyrd" organisation. De måste ha ett ord med överallt, kan aldrig ha fel och kan inte släppa på makten någonstans. Yngre män/ eller kanske även bara andra män och kvinnor, kan få sitta vid bordet men ha egna åsikter eller färga debatten får de inte.
Citera
2020-10-21, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Jahapp, nu säger smittskyddsläkare Eva Melander att de ökade fallen i Skåne beror på en bredare provtagning. De flesta har haft mildare infektioner, ett fåtal som blivit ''allvarligt'' sjuk. Man säger även att smittspridningen inte har avspeglat sig på sjukvården ännu, vilket är bra. Då har vi det utrett.

En skidanläggning i Jokkmokk har beslutat om munskydd när man inte är i backarna. Gissningsvis betyder detta att munskydd ska användas i liftsystemen, restauranger på anläggningen och diverse utrymmen. Jokkmokks anläggning är väl knappast den anläggningen som drar mest besökare, då är ju frågan hur SkiStar kommer att agera i den här frågan? Även fast SkiStar skötte det bra i våras innan man stängde igen så kan ju munskydd vara något att sikta på.
Balaklava i skidbacken (och framförallt i liften ) är ju ett "måste" sedan länge. Men bra med tvång så flera får uppleva hur skönt det är att slippa förfrysa kinder och näsa i backen!
Citera
2020-10-21, 09:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Så kan det vara. Jag lutar dok på att FoHM är en typiskt "gubbstyrd" organisation. De måste ha ett ord med överallt, kan aldrig ha fel och kan inte släppa på makten någonstans. Yngre män/ eller kanske även bara andra män och kvinnor, kan få sitta vid bordet men ha egna åsikter eller färga debatten får de inte.

Förstår vad du menar. Lite underhållande att lyssna på Tegnell när han sitter i TV-studien och säger att de varit framgångsrika och haft rätt etc etc. När så reportern ställer kritiska motfrågor som talar mot det han precis sagt slingrar han sig som en såpad mask
Citera
2020-10-21, 09:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Precis, och ser man på risk på individnivå betingat smitta (IFR) så tyder mycket på att covid är jämförbar med säsongsinfluensan (IFR ca 0,2%).

Mycket skriver man glatt och allt som talar emot det sållar man bort. Du verkar veta mycket så tala om för mig hur många smittade vi har i Sverige. Med din uträkning bör det vara 3 miljoner. Källa på det tack samt förklara varför enbart 2-4% av fallen av misstänkt covid som är positiva av de som mäts när det nu är så jävla många som smittats på så kort tid.
Citera
2020-10-21, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nu jämför du det värsta influensa året någonsin med 8 månader för Covid-19. Ändå är Covid-19 dubbelt så farlig, på riksnivå. Då får du räkna in att en del regioner knappast hade någon Covid smitta alls. Är detta en rättvis bedömning tycker du?

Du kan gärna studera denna rapport, sid 42. Där kan du se effekter att influensa för milda och tuffa år. Det är liksom bara inte ett enskilt år du kan se de högre dödligheterna.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf
Citera
2020-10-21, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Mycket skriver man glatt och allt som talar emot det sållar man bort. Du verkar veta mycket så tala om för mig hur många smittade vi har i Sverige. Med din uträkning bör det vara 3 miljoner. Källa på det tack samt förklara varför enbart 2-4% av fallen av misstänkt covid som är positiva av de som mäts när det nu är så jävla många som smittats på så kort tid.

Precis, jag antog 20-30% smittade i covid i sverige. Så får korrigera mig, generisk IFR i intervallet (0-2-0.3%) vilket stämmer ganska bra med Isländska och Norska förslag på generisk IFR. Tuff säsongsinfluensa 3000 döda (uppskattningsvis ex 2018) samt 10-15% smittad per säsong ger generisk IFR i intervallet 0.2-0.3%.

Jag har inte sett någon källa på att "enbart 2-4% av fallen av misstänkt covid som är positiva". Majoriteten av de dödsfallen i covid inträffade i våras då mörkertalet avseende smittade var gigantiskt. Nu dör knappt någon av/med covid längre som du säkert noterat.
Citera
2020-10-21, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt tidigare en tuffare influensasäsong leder till runt 3000 fler döda under säsongen jämfört med en mild säsong. Om nu covid-19 ger 6000 fler döda, innebär det att covid-19 är 2x farligare rörande dödstal? Eller behöver vi veta mer exakt hur många som är smittats för att veta bättre?
Fakta: Socialstyrelsen
Statistik om influensa, säsongerna 2015−2016 till 2018−2019

I genomsnitt avled 685 per-soner till följd av influensa per säsong, enligt Socialstyrelsens register.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&ua ct=8&ved=2ahUKEwjPx9LVncXsAhVFw4sKHZndAJ8QFjABegQI AxAC&url=https%3A%2F%2Fwww.socialstyrelsen.se%2Fgl obalassets%2Fsharepoint-dokument%2Fartikelkatalog%2Fsta tistik%2F2020-4-6737.pdf&usg=AOvVaw3Y377bO32nRxICd4ERr_QF
Citera
2020-10-21, 10:16
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du kan gärna studera denna rapport, sid 42. Där kan du se effekter att influensa för milda och tuffa år. Det är liksom bara inte ett enskilt år du kan se de högre dödligheterna.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf
Jag ska göra det strax. Men nu är inte hela Covid året slut ännu och det första månaderna av året var inte präglat av covid. Vi har alltså inte ens sett en vinter med covid ännu. Ändå är covid då minst dubbelt så dödligt som de värsta influensa åren redan (och redan 20 gånger dödligare en ett milt influensa år). I Stockholm ser covid ut att bli den vanligaste dödsorsaken, har influensan någonsin varit det?
Kan man då helt riktigt säga att covid bara är lite farligare en en influensa?
Citera
2020-10-21, 10:18
Medlem
IMBILDENs avatar
En fråga.

Kan en barnfamilj resa utomlands nu under höstlovet och ändå anses följa rekommendationerna? Om familjen bor i Sverige, eller i Uppsala. Förändrar det något?

Om man bara ska umgås med de i samma familj, är det då okej att sätta sig på ett plan och checka in på hotell i ett annat land, för att sedan resa tillbaks till Sverige en vecka senare? Låter ju inte riktigt så. Samtidigt har ju UD hävt sin avrådan till samtliga länder vad jag känner till. Därmed kommer ju inte något resebolag att betala tillbaks några pengar för ev inställda resor på eget initiativ.

Vad tycker ni här på Flashback? Är det lämpligt att resa eller inte? Vet ju att många planerar att resa nu under höstlovet.

Vad händer om man blir akut sjuk under sin utlandsvistelse? Kommer man få någon hjälp av UD då med hemtransport osv? Jag menar, det börjar ju bli rätt fullt på sjukhusen i stora delar av världen och att hjälpa svenska charterturister står nog inte överst på prio-listan skulle jag tro.

Jag personligen skulle inte komma på tanken att resa under dagens förutsättningar, men väldigt många tänker ju inte som mig.
Citera
2020-10-21, 10:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Fakta: Socialstyrelsen
Statistik om influensa, säsongerna 2015−2016 till 2018−2019

I genomsnitt avled 685 per-soner till följd av influensa per säsong, enligt Socialstyrelsens register.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&ua ct=8&ved=2ahUKEwjPx9LVncXsAhVFw4sKHZndAJ8QFjABegQI AxAC&url=https%3A%2F%2Fwww.socialstyrelsen.se%2Fgl obalassets%2Fsharepoint-dokument%2Fartikelkatalog%2Fsta tistik%2F2020-4-6737.pdf&usg=AOvVaw3Y377bO32nRxICd4ERr_QF

Med andra ord kan man översätta Covid19 som 20 gånger dödligare. Trodde det var ännu värre faktiskt, men det beror förstås till viss del på hur man mäter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in