2020-10-21, 09:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
PK om några minuter angående smittoläget i Skåne.
Citera
2020-10-21, 09:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vad dina definitioner säger är dock av mindre betydelse. Du tycker att alla som inte är som du är egoister. Jag tycker du är en egoist.

Huvudsaken är väl att detta blir en väckarklocka för allmänheten. Inte för IMBILDEN då som måste ha ett nytt avsnitt i Svea Rikes Lag där det står exakt vad han får och inte får göra för att han ska förstå, men som sagt enstaka dumhuvuden är inte målet här utan den stora massan.
Så du menar att alla som inte följer riktlinjerna från FHM är sunda tänkande människor?
Citera
2020-10-21, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så du menar att du och de du känner inte tillämpat social distansering tidigare och därmed inte följt rekommendationerna? Men nu ska alltså du och dina gelikar börja med det för att budskapet återupprepas? Vet inte varför jag tvivlar, men visst....
Vi distanserar oss mindre än i april, givetvis är det så. Nu vidtar man försiktighet, i synnerhet mot äldre, men i april såg det ut som lockdown där jag bor.

Man måste anpassa sig efter situationen, annars blir man galen.
Citera
2020-10-21, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ursäkta att jag lägger mig i men ”sunda tänkande människor” följer redan rekommendationerna så dem behöver FHM inte nå med sina ”nya” lokala riktlinjer. De följer dem redan.
Det är inte hälsosamt att gå runt med FFP3-mask när det inte finns någon smitta där man bor. Då driver man bara sig själv till vansinne.
Citera
2020-10-21, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Så du menar att alla som inte följer riktlinjerna från FHM är sunda tänkande människor?

Nej, det har jag inte påstått. Jag tycker att 99% v alla människor är idioter.
Citera
2020-10-21, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vist. Men på fyra månader dog det 7 gånger mer i covid-19 en det dog i influensan hela 2019. Inte ens en ”variation” kan få covid.-19 till att bara bli lite farligare en influensan. Redan nu kan man med stor säkerhet säga att Covid-19 kommer bli den vanligaste dödsorsaken i Stockholm i år.

På 2 till 5 plats hamnar: Ischemiska hjärtsjukdomar (infarkter) 1 256 Demens 931 Sjukdomar i hjärnans kärl (stroke) 829 Tumör i lunga, bronk eller luftstrupe. Influensan är inte ens med i toppen. (I covid-19 har det dött i Stockholm 2 123 t o m 12 juni och 300 i influensan under hela 2019)

Är det då riktigt att säga att covid-19 bara är lite farligare en influensan.

https://www.sll.se/globalassets/1.-halsa-och-vard/bilagor---nyhet/bilagor-nyheter-2020/region-stockholm-rapport-ces-nr-1-om-covid-19-i-stockholms-lan.pdf

Som sagt tidigare en tuffare influensasäsong leder till runt 3000 fler döda under säsongen jämfört med en mild säsong. Om nu covid-19 ger 6000 fler döda, innebär det att covid-19 är 2x farligare rörande dödstal? Eller behöver vi veta mer exakt hur många som är smittats för att veta bättre?
Citera
2020-10-21, 09:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Hela världens befolkning har slappnat av, vilket du kan se om du tittar på siffror från olika länder.

Det är bara du och en handfull till som är rekoderliga män och fortfarande sitter hemma med era munskydd och äter på ärtsoppelagret från i våras.

Nu tror jag i och för sig inte att den ökande smittspridningen i Sverige beror på att det är fler än tidigare som inte följer rekommendationerna. Det var stor försiktighet i mars/april, men efter påsken släppte det. Efter påsk har det sett ungefär likadant ut med den sociala distanseringen.

Fördelen är att det är lättare nu att komma över munskydd, så jag råder dig att köpa nu om du inte redan lagt upp ett lager. Priserna har fallit. Jag har nu inga problem att komma över mycket bra FFP3 skydd. Har inga munskydd på mig hemma i bunkern, utan bara när jag måste vistas tillsammans med andra, vilket jag undviker så långt det bara är möjligt. Det fungerar rätt bra. Folk tittar väl lite konstigt på mig, men så fort jag möter deras blick, tittar de bara åt ett annat håll. Då ler jag lite inombords bakom mitt munskydd. Känner mig nästan lite som en punkare - en rebell...
Lite absurt egentligen. I andra länder får man böter om man inte bär skydd. I Sverige ses man som en avvikare om man BÄR skydd.
Citera
2020-10-21, 09:35
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt tidigare en tuffare influensasäsong leder till runt 3000 fler döda under säsongen jämfört med en mild säsong. Om nu covid-19 ger 6000 fler döda, innebär det att covid-19 är 2x farligare rörande dödstal? Eller behöver vi veta mer exakt hur många som är smittats för att veta bättre?
Nu jämför du det värsta influensa året någonsin med 8 månader för Covid-19. Ändå är Covid-19 dubbelt så farlig, på riksnivå. Då får du räkna in att en del regioner knappast hade någon Covid smitta alls. Är detta en rättvis bedömning tycker du?
Citera
2020-10-21, 09:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
"Var och en bör, om möjligt, undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de man bor med"
Eftersom det ej råder kalasplikt i Sverige så är det ganska självklart att man inte ordnar kalas med andra än de man bor med.

Det beror ju på vad man menar med plikt eller inte. Det råder ju skolplikt och jag vet att många barn anordnar kalas. Kan egentligen inte se vad det gör för skillnad heller. Om alla tjejer i en klass går på samma kalas som de vistas hela dagarna med ändå, kan man ju i princip hävda att de ändå "bor" tillsammans. Den enskilda föräldern som håller sitt barn hemma från ett kalas, men som ändå släpper iväg samma barn till skolan för att sitta bredvid samma barn på skolan skulle nog ses som minst sagt märklig. Om man däremot stängde skolorna skulle det förstås vara fundamentalt annorlunda.
Citera
2020-10-21, 09:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det verkar ju så luddigt att inte ens Tegnell förstår det, för hade han gjort det borde det ju vara en enkel sak att förklara det lätt begripligt för oss all andra. Men är det så att det med flit bara är svepande så skulle han kunnat gjort det klart också. Sagt något likt, nu skärper ni er i några veckor och stoppar smittan annars blir det restriktioner som blir lag och inte frivilligt och bara glöm socialt liv med fester nu. Så varför göra det på detta sett, för att de måste ha ett finger med i spelet överallt och bara FoHM med Tegnell i spetsen ska få färga pandemi bekämpningen?

Min teori rörande den kommunikationen är att FHM och regeringen inte vill bli beskyllda för passivitet när smittan ökar. Återupprepar man budskapet kan man i alla fall visa på någon form av aktivitet. När det sedan skiter sig med efterlevnaden och/eller smittan ökar kan man alltid skylla på allmänheten. På så vis hoppas man på att kunna två sina händer utan att egentligen göra speciellt mycket.
Citera
2020-10-21, 09:43
Medlem
Jahapp, nu säger smittskyddsläkare Eva Melander att de ökade fallen i Skåne beror på en bredare provtagning. De flesta har haft mildare infektioner, ett fåtal som blivit ''allvarligt'' sjuk. Man säger även att smittspridningen inte har avspeglat sig på sjukvården ännu, vilket är bra. Då har vi det utrett.

En skidanläggning i Jokkmokk har beslutat om munskydd när man inte är i backarna. Gissningsvis betyder detta att munskydd ska användas i liftsystemen, restauranger på anläggningen och diverse utrymmen. Jokkmokks anläggning är väl knappast den anläggningen som drar mest besökare, då är ju frågan hur SkiStar kommer att agera i den här frågan? Även fast SkiStar skötte det bra i våras innan man stängde igen så kan ju munskydd vara något att sikta på.
Citera
2020-10-21, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Precis, och ser man på risk på individnivå betingat smitta (IFR) så tyder mycket på att covid är jämförbar med säsongsinfluensan (IFR ca 0,2%).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in