Citat:
Ursprungligen postat av
Moruroa
Carl Eric Reintamm:
"- when he passed the shower/WC area on his way into the stairway he saw water about 0.4 m high which was rushing along the longitudinal wall with speed;"
Carl Övberg:
"- he woke up suddenly from the strong noise of rushing water which he could hear from both sides, but loudest from starboard side; these noises alarmed him;"
"- he saw 2 goosenecks next to the cabin wall, as indicated on the drawing on the pages 517/518;
- out of these goosenecks water was streaming under great pressure, he also saw water penetrating the door forward of these goosenecks in the 3rd compartment which belonged to a cleaning room;
- he saw the water running over the floors;"
"(b) 9 reported water on the 1st deck, of which two noted the water already before the big heel, but the others only one minute or more thereafter. 4 reported a lot of water up to 0.4 m high which was rushing very quickly respectively under pressure. Thus water has been on the 1st and consequently also on 0-deck before the big heel."
Vittnesmålet från Reintamm är av allt att döma en fel-översättning eller missförstånd som GGE medvetet eller omedvetet för vidare. Det är inte fråga om 0.4 m djupt vatten, det är helt uppenbart:
- Reintamm bor i hytt 1094 i 3rd compartment och passerar shower/WC area på väg mot trappen (se ritning
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/SHEETS/pg529.htm). Det säger sig självt att det inte var 0.4 m djupt vatten där, för då hade alla på hela däck 1 vadat upp till knäna i vatten. Och det gör de inte, inte Reintamm själv heller. Han flyr relativt tidigt eftersom han hinner till däck 7 innan den kraftiga slagsidan. Alla bakom honom skulle sett ännu djupare vatten.
- Om man dessutom tittar på ritningen så inser man att ”water rushing along the longitudinal wall” inte passar in i iden om vattenintrång från sprickan. Shower/WC-området ligger i Compartment 2, mitt i skeppet föröver, medan sprickan hålet är vid Compartment 4/5 längre akterut och på styrbords sida.
- Eftersom 0.4 m inte kan betyda vattendjup på hela däck 1 så är en rimlig förklaring att det rör sig om vatten ovanifrån, annars skulle det inte befinna sig 0.4 m över durken.
Jag har inte lyckats läsa Reintamms svenska version, om det finns en sådan. Förhoppningsvis klarnar det då.
Övberg:
- han bor i 1049 på styrbordssidan av Compartment 4 och tar sig till trappen genom att runda trapphuset. Då ser han vatten genom svanhalsarna.
- han är den enda som ser detta trots att 4 andra överlevde från samma avdelning, kanske för att han är sist av dessa att lämna däck 1 (han klättrar under kraftig slagsida).
- Jag har ingen bra förklaring till hans iakttagelse. Under honom är konf.rummen och det är som jag skrev ovan svårt att förstå hur dessa skulle vara vattenfyllda. Det vore bra att veta var svanhalsarna han talar om gick.
Till sist visar ritningarna oss en annan sak. Om vatten läckt in vid den nyupptäckta sprickan/hålet så är det vid Compartment 4/5 på styrbordsida. Vi har ett vattentätt skott på däck 0 mellan denna del och pool området + konf-rummen. Det finns vad jag kan se inga WT-dörrar (cirklar med pilar) i detta skott och även om det funnits hade de knappast varit öppna eftersom den akterliga delen är tank- och maskinområde dit passagerarna inte har tillgång. Så iden om att poolområdet på däck 0 skulle översvämmats går inte ihop med Dplays hål.