2020-10-20, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Bra. Då håller du alltså med om att personerna i fotot tillhör alla de som sprang till området kring det vita staketet på grassy knoll, efter skottet?
Jag har ingen aning om personerna i fotot representerar alla de som sprang till området eller om någon avvek på vägen eller redan gått där ifrån när bilden togs.
Vad jag vet är att fotot visar en grupp personer som trängs på den lite svåråtkomligare del (högre sockel) av vita staketet som har en annan vinkel än resten av staketet och aktuellt parti av staketet vetter mot det parti av Stemmons Freeway som motorkortegen körde på väg till sjukhuset.

Citat:
Han skrev:
Här en bild på vad jag tror är polismannen Haygood, ståendes på räcket till järnvägsbron.
https://postimg.cc/kR6gY06p

Den första rusningen triggas troligtvis av polismannen Haygood. Och riktningen är järnvägsbron eller möjligtvis tunneln.
Precis, ingenstans hävdar P. "att de gjorde så för att kunna se vad som utspelade sig på järnvägsbron/tripple underpass" 👍

Citat:
Om de nu sprang mot "järnvägsbron/tunneln" varför spanar då alla i fotografiet åt motsatt håll?
Personerna i bilden spanar åt alla möjliga håll.

Citat:
Igen. En delmängd av de som sprang upp mot staketet sprang därpå längs med det för ta sig runt det till området bakom, dvs bilparkeringen och bangården.
Diskussionen gäller fotot där personer samlats vid den del av staketet som vetter mot järnvägsspåren/Stemmons Freeway, inte vart de därpå tog vägen.

Citat:
Igen. Människorna i fotografiet spanar norrut = parkeringen och bangården bakom staketet.
Det aktuella partiet av staketet där personerna samlats vetter mot järnvägsspåren/Stemmons Freeway, inte mot parkeringen. Personerna i bilden ses spana åt alla möjliga håll.

Citat:
Vet du varför de befann sig där och då?
Mitt inledande inlägg gällde en spekulation om varför personerna befinner sig på en, kanske enda för dom tillgängliga, position som ger sikt mot den väg motorkortegen körde på mot sjukhuset, men du tillät inte diskussion om VARFÖR de befann sig där utan diskussion gällde ATT de befann sig där...

Citat:
1. De tillhör fortfarande de som sprang till området kring det vita staketet på grassy knoll direkt efter skotten.

2. De tillhör defintivt inte de som istället sprang till området kring TSBD direkt efter skotten.

Igen. Jag hävdar inte att precis alla som sprang dit gjorde så för att de hörde/såg att skott avlossades därifrån. Jag hävdar att allt annat lika, så ger det stöd åt uppfattningen att skott avlossades därifrån och att det därmed var en konspiration bakom mordet.
Det förändrar inte faktum att det första partiet av staketet (där det ansluter mot järnvägsbron) är vinklat så det vetter mot järnvägsspåren/Stemmons Freeway, inte mot parkeringen.

https://www.kenrahn.com/Photo_shows/Dallas_Nov_01/TU8-80-150.jpg
http://mcadams.posc.mu.edu/FreewayMan_files/image005.jpg

Mitt inledande inlägg innehöll ett spekulativt förslag till varför folk samlats just där man kan ha utsikt mot motorkortegens färd mot sjukhuset. Som den självutnämnda moderator du verkar se dig som så tillät du inte diskussion om VARFÖR personerna befann sig där utan diskussionen skulle endast gälla ATT de befann sig där.
Bilden visar ATT personerna befann sig där när bilden togs och jag håller med dig om ATT personerna befinner sig där.
Diskussionen är klar och du behöver inte svara.

Citat:
Därför att "Pekka" är ett mansnamn.
Och "Pekkari" är ett eftenamn...
Senast redigerad av Prudent 2020-10-20 kl. 14:31.
Citera
2020-10-20, 15:36
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Vad är det enligt dig som syns i Wiegmans film, om inte rök? https://i.pinimg.com/originals/d8/bb/4d/d8bb4d8fe52d5b920aa060a94c60a377.jpg

En reflex i kameralinsen
Ett ljusare parti löv
Avgasrök från en bil eller mc
En puff ånga från det ångröret som löpte där

Att "molnet" inte syns i fler bildrutor runt denna, utan endast just i denna bildruta, är ju i alla fall en indikation på att det kan röra sig om en ljusreflex.
Att det skulle handla om ett rökmoln, eller flera, från ett gevär känns osannolikt med tanke på storleken.

Titta man på bilden går det dessutom att inbilla sig ett flertal ytterligare moln - t.ex. längst med nederkanten, i vänstra nedre hörnet, i trädet ovanför trädrökpuffen, längsmed nästan hela bron osv osv.
Citera
2020-10-20, 16:23
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Olika vapen/ammunition avger olika mycket rök. Individuella patroner avger olika mängd rök. Ljusförhållanden. Vindförhållanden. Man kan också ha använt extra-laddade patroner. Här är filmbevis för att även moderna vapen/ammunition ryker när de avlossas (3:35): https://youtu.be/Q1uTdkQwsBk

Det första skottet (syns bäst vid 0:44 in i filmen) verkar ryka från en punkt strax under fönstret - ganska exakt samma punkt som kan ses både skadad och reparerad i denna länk https://projects.statesman.com/news/ut-tower-shooting-50th-anniversary-then-now/
Scrolla ned till "Looking up at observation deck" och dra i slidern för att se skadan/reparationen.

Så nej, det är inte rökpuffar från geväret vi ser, det är delar av ornamentet/putsen som pulvriseras.
Citera
2020-10-21, 03:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det första skottet (syns bäst vid 0:44 in i filmen) verkar ryka från en punkt strax under fönstret - ganska exakt samma punkt som kan ses både skadad och reparerad i denna länk https://projects.statesman.com/news/ut-tower-shooting-50th-anniversary-then-now/
Scrolla ned till "Looking up at observation deck" och dra i slidern för att se skadan/reparationen.

Så nej, det är inte rökpuffar från geväret vi ser, det är delar av ornamentet/putsen som pulvriseras.
Här syns det klart och tydligt att det är från hålen han skjuter: https://www.youtube.com/watch?v=1oK72g7mfvA&feature=emb_logo
Citera
2020-10-21, 06:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Det ser du ja, ingen annan dock. Får denna rök även fasaden att gå sönder på utsidan?
Jag utesluter inte att någon/några av rökpuffarna orsakas av kulor som träffar fasaden. Jag utesluter att röken som kommer ut ur avrinningshålen är något annat än ammunitionsrök från avlossat gevär genom samma hål: https://www.youtube.com/watch?v=1oK72g7mfvA&feature=emb_logo

Citat:
Röken kan vara vad som helst, ljusfenomen,
Som vad?

Citat:
smuts på negativet.
Som blir synligt endast just där och då?

Citat:
Någon krutrök från sista skottet kan det ej vara.
Hur vet du det?

Citat:
Det bevisar att ingen ammunitionsrök hänger kvar så pass länge, eller har den omfattningen som du vill påskina med din s.k. bild på rökmolnet.
Vilket "det" är det som bevisar "det"?

Citat:
Du är välkommen att hitta ett endaste klipp när ett avfyrat gevär efterlämnar ett tjockt rökmoln som hänger kvar längre än någon sekund.
Hur "tjockt" är ett snöre?

Citat:
Trots 10 st avfyrade 7.92 mauser inom loppet av fyra sekunder så såg vi varken speciellt mycket rök eller tillstymmelse till något rökmoln som stannade kvar. Trots att det borde bli tiofaldigt med rök då 10 skott avlossas mot ett påstått från staketet.
Jag säger inte att det alltid blir en synlig rökpuff som hänger kvar i luften ett tag efter avlossat skott. Jag säger att det är fullt möjligt även med moderna vapen:

- Nyoljad pipa = mer rök.

- Extraladdade patroner = mer rök.

- Vindförhållanden, i det här fallet nordlig vind där skott avlossat från staketet först hamnar i lä från samma staket, driver ut från buskarna/staketet/under träden och därpå skingras = röken hålls initalt samman längre av de lokala vindförhållandena.

- Ljusförhållanden = solen lyser på röken med mörk bakgrund (träd, buskar, etc).

1. I skenet av att en majoritet av de vittnen som tillfrågades om varifrån skott avlossades angav riktning det vita staketet på grassy knoll, så är det rimligt att anta att det 'moln' som syns i Wiegmans film direkt efter skotten är just ammunitionsrök från ett nyss avlossat gevär.

2. I skenet av att i princip alla vittnen som sprang efter skotten, sprang till området kring det vita staketet på grassy knoll, så är det rimligt att anta att det 'moln' som syns i Wiegmans film direkt efter skotten är just ammunitionsrök från ett nyss avlossat gevär/handeldvapen.

3. I skenet av att följande vittnen såg/kände lukten av ammunitionsrök precis där 'molnet' syns i Wiegmans film, så är det rimligt att anta att det 'moln' som syns i Wiegmans film direkt efter skotten är just ammunitionsrök från ett nyss avlossat gevär.

- S.M. Holland

- Cheryl McKinnon

- Walter Winborn

- Ed Johnson

- Thomas Murphy

- Austin Miller

- James Leon Simmons

- Richard C. Dodd

- Clem Earl Johnson

- Nolan H Potter

- Ed Hoffman

- Wilfred or Wilfled Daetz

- Lee Bowers

- Beverly Oliver

- Royce Skelton

- Senator Ralph Yarborough

- Polisman Joe Smith

- Mrs. (Earl) Cabell

- Kongressman Ray Roberts

- Polisman Earl Brown

- Mrs. (Donald) Baker

"Masspsykos" här också?
Citera
2020-10-21, 06:56
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Här syns det klart och tydligt att det är från hålen han skjuter: https://www.youtube.com/watch?v=1oK72g7mfvA&feature=emb_logo

Det allra första som händer i filmklippet du länkar är att det smäller till och ryker ifrån väggen en bra bit ovanför gluggarna.
Jag bestrider förstås inte att han sköt genom gluggarna, men det vi ser som ryker är när polisen skjuter mot tornet vilket de gjorde ett stort antal gånger, vilket bevisades av länken du fick tidigare där man kan se skottskadorna i fasaden precis där röken i dina filmklipp kommer ifrån.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2020-10-21 kl. 07:17.
Citera
2020-10-21, 07:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jag har ingen aning om personerna i fotot representerar alla de som sprang till området eller om någon avvek på vägen eller redan gått där ifrån när bilden togs.
Vad jag vet är att fotot visar en grupp personer som trängs på den lite svåråtkomligare del (högre sockel) av vita staketet som har en annan vinkel än resten av staketet och aktuellt parti av staketet vetter mot det parti av Stemmons Freeway som motorkortegen körde på väg till sjukhuset.
Hmm.... få se nu, ett gäng folk står tryckta mot det vita staketet på grassy knoll kort efter skotten och Prudent "har ingen aning om" dessa tillhör de som sprang till det vita staketet på grassy knoll kort efter skotten.

Hmm....🤔

Citat:
Precis, ingenstans hävdar P. "att de gjorde så för att kunna se vad som utspelade sig på järnvägsbron/tripple underpass" 👍
Det ligger implicit i frågeställningen: "Nej, de sprang inte till det vita staketet på grassy knoll, de sprang till järnvägsbron = deras närvaro vid det vita staketet är därför av helt sekundär betydelse".

Citat:
Personerna i bilden spanar åt alla möjliga håll.
Flertalet spanar norrut mot parkeringen och bangården. Ser du någon spana åt motsatt håll, dvs mot järnvägsbron?

Citat:
Diskussionen gäller fotot där personer samlats vid den del av staketet som vetter mot järnvägsspåren/Stemmons Freeway, inte vart de därpå tog vägen.
Det är du som hävdar att de står där av någon annan anledning än att få syn på möjliga gärningsmän bakom det vita staketet, alternativt försöka ta sig runt det höga staketet till området bakom.

Hur vet du det?

Citat:
Det aktuella partiet av staketet där personerna samlats vetter mot järnvägsspåren/Stemmons Freeway, inte mot parkeringen. Personerna i bilden ses spana åt alla möjliga håll.
Jag säger inte att samtliga som sprang till området runt det vita staketet direkt efter skotten gjorde så för att de hörde/såg skott avlossas därifrån. Jag säger att allt annat lika, så utgör detta faktum starkt stöd för att skott avlossades därifrån.

På samma sätt som att det hade utgjort ett starkt stöd för att skott avlossades från, låt säga, TSBD, om i princip alla åskådare och poliser i stället sprang dit direkt efter skotten.

Personligen så håller jag med om att skott avlossades bakom presidenten, förmodligen från just TSBD, men jag menar att det även avlossades skott framför presidenten och då främst från det vita staketet på grassy knoll. Att bevisen för det är avsevärt starkare än de för TSBD och där 'i princip alla sprang dit-beviset' utgör en delmängd.

Citat:
Mitt inledande inlägg gällde en spekulation om varför personerna befinner sig på en, kanske enda för dom tillgängliga, position som ger sikt mot den väg motorkortegen körde på mot sjukhuset, men du tillät inte diskussion om VARFÖR de befann sig där utan diskussion gällde ATT de befann sig där...
Jag "tillåter" ingenting. Jag uppmanar dig att separera två frågeställningar:

1. ATT vittnen sprang till X, Y, etc, direkt efter skotten.
2. VARFÖR vittnen sprang till X, Y, etc, direkt efter skotten.

Något som din kollega SnakePlisssken har ohyggligt svårt att fatta.

Citat:
Det förändrar inte faktum att det första partiet av staketet (där det ansluter mot järnvägsbron) är vinklat så det vetter mot järnvägsspåren/Stemmons Freeway, inte mot parkeringen.

Mitt inledande inlägg innehöll ett spekulativt förslag till varför folk samlats just där man kan ha utsikt mot motorkortegens färd mot sjukhuset. Som den självutnämnda moderator du verkar se dig som så tillät du inte diskussion om VARFÖR personerna befann sig där utan diskussionen skulle endast gälla ATT de befann sig där.
Bilden visar ATT personerna befann sig där när bilden togs och jag håller med dig om ATT personerna befinner sig där.
Diskussionen är klar och du behöver inte svara.
Igen. VARFÖR i princip samtliga vittnen som sprang direkt efter skotten, sprang till området kring det vita staketet på grassy knoll är omöjligt att i varje enskilt fall veta innan man frågar respektive vittne. Emellertid så är detta faktum ATT i princip samtliga gjorde så, ALLT ANNAT LIKA, ett starkt stöd för att skott avlossades just därifrån.

Citat:
Och "Pekkari" är ett eftenamn...
Det var som tusan. Då ber jag om ursäkt med hänvisning till min rostiga finska. Då kör vi neutrum även på PekkariP1 fortsättningsvis.

Nemas....
Citera
2020-10-21, 07:37
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Det var inte bara poliser som sköt, även studenter och andra civila uppmanades att skjuta mot tornet.
,,,the 25-year-old engineering student fired at will for 20 minutes — the time it took for students and residents to fetch their own high-powered rifles and shoot back, helping an unprepared and outgunned police force.

Some worked alone, taking position on roofs or behind bushes. Others partnered with Austin police officers, whose handguns and shotguns could not reach Whitman nearly 300 feet above. Officers even raced to gun stores to get ammo for the civilians, who were told to shoot to kill.

“These guys were pretty good shots,” said Bill Helmer, then a graduate student who witnessed the mayhem. “There was a lot of lead flying up there at him.”
https://www.stuff.co.nz/world/americas/82714855/the-loaded-legacy-of-the-ut-tower-shooting

Så argumentet att det skulle vara rök från Whitmans gevär när vi vet att folk sköt mot honom och vi vet att fasaden fick stora skador precis från området där det dammar/ryker blir lite väl mycket önsketänkande från din sida. Särskilt med tanke på att det dammar/ryker även från punkter som är relativt långt från gluggarna som Whitman gömde sig bakom.
Citera
2020-10-21, 09:21
Medlem
SnakePlissskens avatar
Tornet pepprades i själva verket så intensivt att händelsen blivit argument för båda ”sidor” i debatten om amerikansk vapenlagstiftning. De som är för en friare lagstiftning pekar på att det stora antalet beväpnade civila de facto lyckades trycka tillbaks Whitman och minska hans möjligheter att sikta och hitta måltavlor, medan motståndarna menar att den okontrollerade eldgivningen utgjorde stor fara för både civila såväl som för de poliser som tog sig upp i tornet för att ta ut Whitman.
Citera
2020-10-21, 10:05
Medlem
Citat:
Igen. VARFÖR i princip samtliga vittnen som sprang direkt efter skotten, sprang till området kring det vita staketet på grassy knoll är omöjligt att i varje enskilt fall veta innan man frågar respektive vittne. Emellertid så är detta faktum ATT i princip samtliga gjorde så, ALLT ANNAT LIKA, ett starkt stöd för att skott avlossades just därifrån.
I den första rusningen springer samtliga vittnen förbi den punkt som brukar anges som det ställe en Grassy Knoll skytt skulle använt.
12-15 personer springer till järnvägsbron.
4-5 personer förflyttar sig till tunneln under järnvägsbron.

Skojaren Ed Hoffman väntar till juni 1967 innan han avlägger sitt första vittnesmål till FBI. Han berättar då ingenting om skyttar, rök eller krutdoft.
Ed berättar istället om två män som springandes lämnar TSBD. De bär på något tillsammans. De springer först norrut och sedan österut, (dvs bort från Ed Hoffman).
Citera
2020-10-21, 12:36
Medlem
Citat:
Hmm.... få se nu, ett gäng folk står tryckta mot det vita staketet på grassy knoll kort efter skotten och Prudent "har ingen aning om" dessa tillhör de som sprang till det vita staketet på grassy knoll kort efter skotten.

Hmm....🤔
Nu förvränger du vad som skrevs!
Du skrev:
Bra. Då håller du alltså med om att personerna i fotot tillhör alla de som sprang till området kring det vita staketet på grassy knoll, efter skottet?
Jag svarade:
Att personerna på bilden beginner sig vid vita staketet bestrider jag inte, men jag har ingen aning om personerna i bilden representerar alla personer som sprang till staketet eller om någon avvek på vägen eller redan hade gått därifrån när bilden togs.

Citat:
Det ligger implicit i frågeställningen: "Nej, de sprang inte till det vita staketet på grassy knoll, de sprang till järnvägsbron = deras närvaro vid det vita staketet är därför av helt sekundär betydelse".
Vad PekkariP1 underförstått menade kan du fråga PekkariP1 om istället för påstå att något som inte står skrivet är vad som "egentligen" hävdas.

Dock står ju majoriteten av personerna i bilden på betongsockeln till järnvägsbrons anslutning mot marken så per definition befinner sig de flesta personerna i bilden iofs på järnvägsbron...

Citat:
Flertalet spanar norrut mot parkeringen och bangården. Ser du någon spana åt motsatt håll, dvs mot järnvägsbron?
Jag har inte granskat exakt i vilken riktning varje enskild person spanar i en stillbild där man ändå inte vet hur personerna rört sina huvuden före och efter bilden togs.
Jag konstaterar bara att personerna i bilden tittar åt alla möjliga håll och inte enbart norrut.

Citat:
Det är du som hävdar att de står där av någon annan anledning än att få syn på möjliga gärningsmän bakom det vita staketet, alternativt försöka ta sig runt det höga staketet till området bakom.

Hur vet du det?
Har inte hävdat att jag vet det. Det var en spekulation...
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Första partiet av staketet är vinklat bort från själva parkeringen, men mot järnvägsspåren och Stemmons Freeway:

Det kan vara så att de spanar norrut i riktning mot Stemmons Freeway för att försöka se var motorkortegen tar vägen.
(Norrut på Stemmons Freeway direkt efter Triple underpass.)
Enda position att från grässlänten möjligtvis lyckas få en glimt av den flyende motorkortegen är över staketet där dessa personer står:
Kanske har motorcykelpolisen klättrat upp på betongräcket för att bättre se kortegen.

Stemmons Freeway norrgående i förhållande till hörnet av staketet där personerna i bilden står:

Motorkortegens väg till sjukhuset:
https://s3.amazonaws.com/omeka-net/30216/archive/fullsize/a52d424f22fd3d2e83352b7daca5f87b.jpg?AWSAccessKeyI d=AKIAI3ATG3OSQLO5HGKA&Expires=1603929600&Signatur e=aMKcq1yL5GdOMlkG0AKfBANpfwQ%3D
Nu skulle ju dock diskussionen enbart att handla om ATT personerna befinner sig vid staketet så häng inte upp dig på min spekulation om VARFÖR.

Citat:
Jag "tillåter" ingenting. Jag uppmanar dig att separera två frågeställningar:

1. ATT vittnen sprang till X, Y, etc, direkt efter skotten.
2. VARFÖR vittnen sprang till X, Y, etc, direkt efter skotten.

Något som din kollega SnakePlisssken har ohyggligt svårt att fatta.
Du skrev:
Igen. Det som diskuteras är ATT folk sprang till området kring det vita staketet på grassy knoll, samt till området kring TSBD eller annanstans.

Inte VARFÖR de gör det.
Du tillät inte att jag spekulerade kring VARFÖR personerna spanade vid den vinklade del av staketet som vetter mot Stemmons Freeway där motorkortegen körde mot sjukhuset möjligtvis kunde ses och därför har jag hållit diskussionen endast till ATT personerna på bilden befinner sig vid den delen av staketet.

Gällande ATT merparten av pesonerna i bilden befinner sig vid den vinklade del av staketet som vetter mot järnvägsspåren/Stemmons Freeway verkar vi vara överens om så jag ser diskussion som avslutad.
Finns ingen anledning till fortsatt tjafsande här.
Citera
2020-10-21, 13:16
Medlem
Citat:
Precis i början av filmen, vid 0:01 syns dammoln från träff på fasaden under klockan. Vid 0:13 syns ett dammoln driva in från vänster vilket måste vara från en fasadträff till vänster utanför bild.
Det går inte veta när under skjutningen som molnet från vänstra hålet uppstår i förhållande till vad som med säkerhet är dammoln från fasadträffar.

Vid uppspelning ruta för ruta ser det ut som att molnet du syftar på egentligen härrör från två nästintill samtidiga träffar. En upptill och en nedtill i anslutning till vänstra hålet.
0:34
https://youtu.be/1oK72g7mfvA

I förra filmen du länkade:
https://youtu.be/Q1uTdkQwsBk
syns ett dammoln i anslutning till mittersta hålet vid 0:46 och vid uppspelning ruta för ruta syns att molnet startar från undersidan av "rännan" så det kan omöjligen vara krutrök från tornskyttens gevär.

Det finns inget som tyder på annat än att även dammolnet från det vänstra hålet i den relativt suddiga sekvens du nu hänvisar till också härrör från fasadträff när personer på marken skjuter mot det hål där de observerat skytten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in