2020-10-20, 22:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Problemet är väl att Tegnell varit otydlig och således så bryr sig inte dumsvenne om smittan.

Så är det ju. Man har ägnat energi åt att tona ned smittan. Självaste statsministern har ju gjort stort nummer av att människor skulle dött med Covid 19 och inte av Covid19.
Citera
2020-10-20, 22:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag var på två (släkt)fester i somras där det gick ganska bra att hålla distans.

Inomhus?
Citera
2020-10-20, 22:11
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag tror han fick gå efter att varit ute och cyklat över övergångsstället.
Det var droppen.
I Sverige går vi normalt i pension vid 65,speciellt statstjänstemän. Sen blir man konsult om ens tjänster efterfrågas. Varför skulle han inte göra det?
Citera
2020-10-20, 22:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
https://youtu.be/HoiZCxpNe9M?t=451

ökningen är avtagande, grafen är inte avtagande.
Vilken graf specifikt är det du menar? Var tydlig!

Din länk går till en graf om Uppsala i olika ålderskategorier. Det var Stockholm vi diskuterade.
Citera
2020-10-20, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Men jag tror att det passar för just svenskar. Svenskar, överlag, tar till sig rekommendationer för ingen vill göra "fel". Men när tiden går på och alla runt omkring en lever som vanligt, så glömmer vi bort. Därför tror jag att en upprepning av lite strama rekommendationer kan hjälpa. Låter för enkelt, men jag tror på det (eller hoppas).

Nej, det är svårt att hålla någon ansvarig för detta virus. Ibland får vi acceptera att människan inte kan rå på precis allting. Har svårt att se någon strategi som bättre än någon annan, därför anser jag att det vi befinner oss i här i Sverige är troligen det bästa på lång sikt eftersom varken lockdown eller andra åtgärder tycks hjälpa mer än för korta perioder. Det känns hemskt givetvis, men jag kan inte se det på något annat sätt.

Nja, att inte följa "råd" kan också betyda att inte följa "lag":
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/gick-till-jobbet-med-covid-19-polisanmals
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/hon-misstanktes-ha-corona-gick-anda-till-jobbet/
https://www.sla.se/2020/07/08/covidsmittad-jobbade-misstanks-for-framkallande-av-fara-for-annan/
Citera
2020-10-20, 22:13
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Så fort jag fick veta att jag hade full syresättning lättade andningen så pass att jag inte hyperventilerade längre och då släppte det ytterligare.

Precis, man blir ju självklart rädd när man känner att andningen påverkas. Skönt att det gick bra för dig.
Citera
2020-10-20, 22:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ja, detta trots att de haft både lockdowns och masktvång!

Ta bara Irland som exempel (masktvång) och jämför med Sverige (maskfrihet), så fattar alla att detta med ansiktsmask inte har hjälpt ett skit för att få ner smittan:

https://twitter.com/ianmSC/status/1318295667769450496

All heder åt herrar Tegnell och Giesecke!

Och just detta är den största anledningen till att jag tror att det hela är en stor jävla scam.
För varför i helvete tar land efter land det groteska beslutet att tvinga folk bära mask även utomhus när det ju inte hjälper ett jävla skit?
Det här med att visa handlingskraft duger inte som förklaring längre...
Citera
2020-10-20, 22:19
Medlem
Citat:
Region Stockholm rapporterade i eftermiddags 905 nya bekräftade fall av covid-19 de senaste fyra dagarna. Det ska jämföras med 660 fall motsvarande dagar förra veckan, men kan ändå vara ett tecken på lägre ökningstakt, uppger regionen på sin hemsida.

74 patienter vårdas nu på sjukhus. Det är en ökning med nio personer jämfört med i fredags. Antalet fall i öppenvården ökar också, men där anges inga siffror.

Av de sjukhusvårdade är fem i intensivvård, 57 på akutsjukhus och 12 i geriatrisk vård.

Tre ytterligare dödsfall har rapporterats sedan fredagen, vilket innebär att antalet döda i regionen sedan pandemins början nu är 2 419 personer.

Förra veckan analyserades 32 653 tester i Stockholm. 5,4 procent av dem var positiva. Den andelen har därmed ökat jämfört med veckan före.

Andelen testade med antikroppar var 15,4 procent.

- Aftonbladet
Citera
2020-10-20, 22:28
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Usla jämförelser, det är frivilligt att gå och bada, även att röka. Det är något man väljer att göra. Virus är inget man frivilligt väljer att dra på sig, speciellt inte ett nytt okänt sådant..

Det är samma kostnad för samhället vare sig det är frivilöigt eller ej. Det är en filosofisk fråga. Själmord är helt okej i din värld? Det är ju "frivilligt". Anda aspekter är att i finland dog 70000 människor under kriget. Dom var inte frivilliga men det är få finnar som ifrågasätter värdet av dessa offer.
Citera
2020-10-20, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vilken graf specifikt är det du menar? Var tydlig!

Din länk går till en graf om Uppsala i olika ålderskategorier. Det var Stockholm vi diskuterade.

vid 2:24 är sthlms grafen måste blivit nåt fel när jag länka.

https://youtu.be/HoiZCxpNe9M?t=144
Citera
2020-10-20, 22:32
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rydberg1
Läkar masken skyddar bara andra om du får en hostattack, den är inget skydd mot luftburen smitta. +att ju fler som använder den är och pillar sig i ansiktet 10 ggr mer än vanligt, så dela gärna ut läkar masker i utsatta områden, så dom etniska får tillbaka lite från 2015 tragedin.
Så om man inte pillar sig mer än vanligt så blir man inte smittad via pillandet (oavsett om man bär mask eller inte)?
Citera
2020-10-20, 22:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är samma kostnad för samhället vare sig det är frivilöigt eller ej. Det är en filosofisk fråga. Själmord är helt okej i din värld? Det är ju "frivilligt". Anda aspekter är att i finland dog 70000 människor under kriget. Dom var inte frivilliga men det är få finnar som ifrågasätter värdet av dessa offer.

Jag kan inte hindra någon från att ta självmord (men nej det är inte ok), lika lite som jag kan hindra dem från att bada eller röka. Din jämförelse med Finland haltar också då Finland inte släppte in ryssarna frivilligt utan satte sig på tvären rejält, medan Tegnell bara röck på axlarna och släppte in viruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in