Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jag vet inte om man kan kalla en upprepning för en åtdragning. Sedan ska vi ju komma ihåg att den svenska modellen bara är råd. Det går bra att resa kollektivt så mycket man vill. Man kan sitta hur tätt man vill. Man kan anordna fester för större sällskap varje dag. Man kan springa runt och hosta i köpcentrum utan ansiktsmask så mycket man vill. Ingen lär riskera åtal och ingen riskerar några som helst böter.
Kör man bil med över 0,2 promille alkohol i blodet riskerar man sitt körkort, att få böter och tom bli satt i fängelse. Att däremot vistas ute i samhället, dra på sig Corona och sedan gå och arbeta, exempelvis inom vården. Det är inte olagligt och ingen har blivit åtalad. Någon har trots allt spridit viruset till de 6000 personer som dött i Sverige, men kommer någon hållas ansvarig? Knappast.
Men jag tror att det passar för just svenskar. Svenskar, överlag, tar till sig rekommendationer för ingen vill göra "fel". Men när tiden går på och alla runt omkring en lever som vanligt, så glömmer vi bort. Därför tror jag att en upprepning av lite strama rekommendationer kan hjälpa. Låter för enkelt, men jag tror på det (eller hoppas).
Nej, det är svårt att hålla någon ansvarig för detta virus. Ibland får vi acceptera att människan inte kan rå på precis allting. Har svårt att se någon strategi som bättre än någon annan, därför anser jag att det vi befinner oss i här i Sverige är troligen det bästa på lång sikt eftersom varken lockdown eller andra åtgärder tycks hjälpa mer än för korta perioder. Det känns hemskt givetvis, men jag kan inte se det på något annat sätt.