2020-10-20, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
FHM har ju uppmanat till social distansering sedan mars. I uttrycket social distansering ingår knappast att anordna fester för en massa människor.

Men du förstår att det är precis på dessa fester som många smittspridningar har identifierats enligt Smittskyddsläkaren i Uppsala. Det räcker inte att anordna eller gå en fest och försöka hålla distans utan sluta upp med det helt och hållet.
Citera
2020-10-20, 21:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Men du förstår att det är precis på dessa fester som många smittspridningar har identifierats enligt Smittskyddsläkaren i Uppsala. Det räcker inte att anordna eller gå en fest och försöka hålla distans utan sluta upp med det helt och hållet.

Går det att anordna en fest och upprätthålla social distansering? Fest via videokonferens möjligen?
Citera
2020-10-20, 21:52
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Fast det stämmer ju inte med vad vi ser nu.
Väldigt många smittade och få dödsfall.

Snarare så är det tvärtom.

väldigt många yngre smittade som tvingats uppsöka vård nu

kan inte det betyda både att

1. asymtomatiska fall från första vågen blir nu sjuka i andra vågen och
2. vi har blivit bättre på att ge rätt vård i tid

så jag ser inte hur din poäng kan vända min teori till att det är tvärtom?
Citera
2020-10-20, 21:54
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Here we go again. Andra användare men samma jävla dravel om "vårdkollaps" som i April.
Inte en enda tanke på att behandlingsmöjligheterna är mycket bättre plus att Sverige nu väljer att testa sina medborgare. Inte heller att regionerna väljer att smittspåra aktivt på många håll.
Om ni inte ser den extrema skillnaden mellan Mars och nu så är ni fullständigt blinda.

jag pratade inte om antal fall smittade

pratade om antal fall som får vård på sjukhus eller IVA som ökar dramatiskt just nu

så förstår inte din poäng
Citera
2020-10-20, 21:54
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
FHM har ju uppmanat till social distansering sedan mars. I uttrycket social distansering ingår knappast att anordna fester för en massa människor.

Problemet är väl att Tegnell varit otydlig och således så bryr sig inte dumsvenne om smittan.
Citera
2020-10-20, 21:55
Medlem
Citat:
Går det att anordna en fest och upprätthålla social distansering? Fest via videokonferens möjligen?

Uppenbarligen finns det folk som tror att det går...
Citera
2020-10-20, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du, det är inte jag som har tolkat det så. Försök hänga med lite.

Varför tror du att jag är vilsen?

Vad var det tegnell sa om övergångställen nu igen då? Förra gången fick du det inte rätt iallafall...

Citat:
Vad tror du att Tegnell menade då han sa att det är farligare att gå över gatan än att få covid-19?
Senast redigerad av painkiler 2020-10-20 kl. 22:06.
Citera
2020-10-20, 21:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Om du är ung och inte tillhör någon riskgrupp är Covid ganska harmlöst. Man kan göra jämförelser i det oändliga men folk fortsätter leva sina liv ändå. Det dör 12000 pga rökning varje år ändå slutar folk inte röka. Det drunknar 200 varje år också. På 30 år blir det 6000människor som drunknar. Många helt friska barn ändå förbjuder vi inte badande.

Usla jämförelser, det är frivilligt att gå och bada, även att röka. Det är något man väljer att göra. Virus är inget man frivilligt väljer att dra på sig, speciellt inte ett nytt okänt sådant..
Citera
2020-10-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Han vill kanske sluta självmant innan han får sparken, ser finare ut.
Jag tror han fick gå efter att varit ute och cyklat över övergångsstället.
Det var droppen.
Citera
2020-10-20, 22:00
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Jag var på två (släkt)fester i somras där det gick ganska bra att hålla distans.
Citera
2020-10-20, 22:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Världen har blivit galen!
Giesecke rekommenderar mask, testa, smittspåra och ta efter länder som Sydkorea, Japan, Hongkong och Singapore.
Det var exakt det som vi har predikat i 8 månader och ingen lyssnade !

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32117-6/fulltext?fbclid=IwAR3ZD-f_XQVFWqL2vocVCL_8jm7malDU84N-TX2E9869hdYPO8vI9l9rbBE

What? Han var väl kåt på uppmärksamhet.
Citera
2020-10-20, 22:04
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Jag vet inte om man kan kalla en upprepning för en åtdragning. Sedan ska vi ju komma ihåg att den svenska modellen bara är råd. Det går bra att resa kollektivt så mycket man vill. Man kan sitta hur tätt man vill. Man kan anordna fester för större sällskap varje dag. Man kan springa runt och hosta i köpcentrum utan ansiktsmask så mycket man vill. Ingen lär riskera åtal och ingen riskerar några som helst böter.

Kör man bil med över 0,2 promille alkohol i blodet riskerar man sitt körkort, att få böter och tom bli satt i fängelse. Att däremot vistas ute i samhället, dra på sig Corona och sedan gå och arbeta, exempelvis inom vården. Det är inte olagligt och ingen har blivit åtalad. Någon har trots allt spridit viruset till de 6000 personer som dött i Sverige, men kommer någon hållas ansvarig? Knappast.

Men jag tror att det passar för just svenskar. Svenskar, överlag, tar till sig rekommendationer för ingen vill göra "fel". Men när tiden går på och alla runt omkring en lever som vanligt, så glömmer vi bort. Därför tror jag att en upprepning av lite strama rekommendationer kan hjälpa. Låter för enkelt, men jag tror på det (eller hoppas).

Nej, det är svårt att hålla någon ansvarig för detta virus. Ibland får vi acceptera att människan inte kan rå på precis allting. Har svårt att se någon strategi som bättre än någon annan, därför anser jag att det vi befinner oss i här i Sverige är troligen det bästa på lång sikt eftersom varken lockdown eller andra åtgärder tycks hjälpa mer än för korta perioder. Det känns hemskt givetvis, men jag kan inte se det på något annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in