Citat:
Ursprungligen postat av
fernebo
Intressant att de länder och regioner runt om i Europa som drabbades hårdast i våras (med nåt enstaka undantag som Tjeckien) drabbas hårdast igen. Jag tror att vi glömma betydelsen av flockimmunitet.
Immunitet genom infektion var en galen strategi, i synnerhet när det handlar om ett nytt och okänt virus.
Citat:
Ursprungligen postat av
fernebo
Snarare är det andra faktorer som gör att vissa länder och regioner drabbas hårdare och de faktorerna finns ännu kvar.
Någon skribent, jag minns inte vem, kom med en teori att bergs-klimat är gynnsamt för viruset. Iran drabbades tidigt. I Europa drabbades Alperna först. Senare nådde viruset Sydamerika, och i synnerhet bergsländer i Anderna. Även Spanien och Mexiko har drabbats mycket hårt. Madrid är en ganska högt belägen stad, och Mexico City ligger ännu högre.
Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Jag tror tvärtom att strategin varit bra, eftersom alla kunnat anpassa sig baserat på sina egna behov och möjligheter. Den friheten mår man bra av. Många har ofta varit mer försiktiga än vad myndigheterna kräver, för att de vill och/eller kan. Alla behöver inte agera likadant för att få ner spridningen över tid under 1.
Har vi lyckats pressa ner reproduktionstalet till under 1, ifall man räknar bort faktorer som inte har med åtgärderna att göra? Sådana faktorer är väder och eventuell immunitet.