2020-10-20, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Vilken pandemi?

Här i Sverige så är corona-epidemin över sedan juni månad, bevisas här vetenskapligt av Ivor Cummins:

https://www.youtube.com/watch?v=D0KyWBksWrU

Idag var siffran för nya insjuknade högsta någonsin i Sverige. Och vi är bara i början av andra vågen. Iran är inne på tredje vågen men har trots det lägre dödssiffra per capita.
Citera
2020-10-20, 19:42
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja jag tänker på det. Det kommer att göra ont, jag lider redan. Som tur är bor jag i ett hus och har en trädgård. Undras hur andra stackars satar skulle uppleva det? Jag har dessutom ett gym, spa och bastu, så jag klarar mig. Men WTF liksom?

Jag bor i lägenhet, men utanför städernas trängsel, så jag bör klara mig bra. Men för Sverige som helhet kan Anders Tegnells strategi medföra stor smärta.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Självmorden borde öka exponentiellt i ett sådant läge.

Ja. Usch!

I diskussionerna här på Flashback, så har det framkommit åsikter att Anders Tegnells strategi skulle vara bra för folkhälsan i sin helhet, inklusive psykisk hälsa. Jag har trott att Anders Tegnell kommer att vara en katastrof för folkhälsan. Jag har gissat att namnet "Anders Tegnell" kommer att få samma status som läkemedlet "Neurosedyn", alltså en stor skandal.
Citera
2020-10-20, 19:43
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Idag var siffran för nya insjuknade högsta någonsin i Sverige. Och vi är bara i början av andra vågen. Iran är inne på tredje vågen men har trots det lägre dödssiffra per capita.

Hur många av dessa har uppsökt och blivit inlagda på sjukhus, för just coovid (ett virus som aldrig ens har isolerats eller dokumenterats)?
Citera
2020-10-20, 19:46
Medlem
Citat:

Detta är långt ifrån över, vi har nog inte ens kommit halvvägs genom pandemin.
Citera
2020-10-20, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asshe
Ja det är för mycket. Roligast var att någon bär på fpp mask för att gå till tvättstugan osv. Kanske tryggt för vissa att ge varandra råd inte vet jag.Bästa av allt är att folk har sina egna räkningar som slutar alltid med "inom 2 veckor kommer vi ha x-antal döda i Sverige. Kan tänka mig de sitter inlåsta hemma och livrädda och efter 2 veckor när det visar sig att siffrorna inte stämde då kan tänka mig att de andas ut lite och sedan komma med nya räkningar igen. Tycker psykologer borde ha koll här inne och försöka spåra dessa hypokondriker 😂

Du vet att hypokondriker tror dem är sjuk? De du syftar på är nosofob
Citera
2020-10-20, 19:48
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag bor i lägenhet, men utanför städernas trängsel, så jag bör klara mig bra. Men för Sverige som helhet kan Anders Tegnells strategi medföra stor smärta.

Ja. Usch!

I diskussionerna här på Flashback, så har det framkommit åsikter att Anders Tegnells strategi skulle vara bra för folkhälsan i sin helhet, inklusive psykisk hälsa. Jag har trott att Anders Tegnell kommer att vara en katastrof för folkhälsan. Jag har gissat att namnet "Anders Tegnell" kommer att få samma status som läkemedlet "Neurosedyn", alltså en stor skandal.
Jag tror tvärtom att strategin varit bra, eftersom alla kunnat anpassa sig baserat på sina egna behov och möjligheter. Den friheten mår man bra av. Många har ofta varit mer försiktiga än vad myndigheterna kräver, för att de vill och/eller kan. Alla behöver inte agera likadant för att få ner spridningen över tid under 1.
Citera
2020-10-20, 19:48
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Intressant att de länder och regioner runt om i Europa som drabbades hårdast i våras (med nåt enstaka undantag som Tjeckien) drabbas hårdast igen. Jag tror att vi glömma betydelsen av flockimmunitet. Snarare är det andra faktorer som gör att vissa länder och regioner drabbas hårdare och de faktorerna finns ännu kvar.

Det har slagit mig också, det är riktigt intressant. Så hårt drabbat som exempelvis Lombardiet och vissa regioner i Spanien var drabbade då det gäller döda och insjuknade, så borde det med de modeller vi har haft kring covid ha lett till en utbredd immunitet.

Så då borde de inte nu ett drygt halvår senare kunna drabbas så hårt igen. Precis som du säger så verkar det vara andra faktorer som styr. Det är lite oroande för Sveriges del. Enkelt sett så kan man säga att smittspridningen i Sverige avtog på grund av väder och sommar i maj/juni.

Om det nu är så att vi kommer ha en tilltagande smittspridning till en bra bit in i mars, så kan det vara allt annat än bra.
Citera
2020-10-20, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Jag har lyssnat på intervjun och även förstått vad han säger.
Sen så är citatet i mitt inlägg från Expressen och inte mina ord men det såg du nog när du gick in på länken. Ändå måste du håna mig lite för det är din stil som inte alls är trevlig.
Fast. Var det inte du som inte riktigt förstod Arbetets ironiska inlägg om Tegnells uttalande på engelska i media om ”Virtual Lockdown”? Iofs skarvade självklart Arbetet när han översatte det till virtuell och du hängde ju på med en synonymlista på vad virtuell betyder på svenska så det var ju faktiskt med handen på hjärtat något man brukar referera till som ”öppet mål”.
Citera
2020-10-20, 19:51
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det kanske är så utvecklingen kommer att se ut, att det blir mer och mer sällsynt att folk blir allvarligt sjuka och dör av viruset.
Citera
2020-10-20, 19:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Hur i helvete kan man tolka hans uttalande som att han "överväger" att sluta?
Lyssna på intervjun istället. Måste säga att jag känner viss sympati med Tegnell vs massmedia. Både inhemsk och utländsk.
Nu senast ville man ju få det till att Tegnell menade att det var farligare att gå över gatan än att drabbas av Covid.
Vad tror du att Tegnell menade då han sa att det är farligare att gå över gatan än att få covid-19?
Citera
2020-10-20, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vad tror du att Tegnell menade då han sa att det är farligare att gå över gatan än att få covid-19?

Om du lyssnar på intervjun så förstår du.
Inte första gången media misstolkar saker eller tar det ur sitt sammanhang.
Citera
2020-10-20, 19:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Intressant att de länder och regioner runt om i Europa som drabbades hårdast i våras (med nåt enstaka undantag som Tjeckien) drabbas hårdast igen. Jag tror att vi glömma betydelsen av flockimmunitet.

Immunitet genom infektion var en galen strategi, i synnerhet när det handlar om ett nytt och okänt virus.

Citat:
Snarare är det andra faktorer som gör att vissa länder och regioner drabbas hårdare och de faktorerna finns ännu kvar.

Någon skribent, jag minns inte vem, kom med en teori att bergs-klimat är gynnsamt för viruset. Iran drabbades tidigt. I Europa drabbades Alperna först. Senare nådde viruset Sydamerika, och i synnerhet bergsländer i Anderna. Även Spanien och Mexiko har drabbats mycket hårt. Madrid är en ganska högt belägen stad, och Mexico City ligger ännu högre.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag tror tvärtom att strategin varit bra, eftersom alla kunnat anpassa sig baserat på sina egna behov och möjligheter. Den friheten mår man bra av. Många har ofta varit mer försiktiga än vad myndigheterna kräver, för att de vill och/eller kan. Alla behöver inte agera likadant för att få ner spridningen över tid under 1.

Har vi lyckats pressa ner reproduktionstalet till under 1, ifall man räknar bort faktorer som inte har med åtgärderna att göra? Sådana faktorer är väder och eventuell immunitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in