2020-10-20, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pecka
660 -> 771 = ökning med 16.8%
771 -> 905 = ökning med 17.3%

Skulle nog vilja säga att det kallas tilltagande, inte avtagande.

https://youtu.be/HoiZCxpNe9M?t=451

mellan 2 punker alla andra då?

just nu ser verkar sthlm plana ut gällande nya fall.
Citera
2020-10-20, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är kul, man ser att "virusförnekarna" här i tråden numera är nästan 100% matchande de som agerar Pro-Trumpers i andra trådar. Det är som att de tror att virusåtgärder i Sverige ska skada deras älskade Trumps chanser till omval borta i USA

Nej, konspiratorikerna (och Trumpanhängarna) finns bland alarmisterna och Sverigehatarna. De som misstror fakta och vetenskap och går igång på populism och kortsiktigt tänkande.
Citera
2020-10-20, 19:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Nej, konspiratorikerna (och Trumpanhängarna) finns bland alarmisterna och Sverigehatarna. De som misstror fakta och vetenskap och går igång på populism och kortsiktigt tänkande.

Jag tror det är väldigt förenklat att skriva så. Ofta kan människor komma fram till samma slutsats på helt skilda sätt.
Citera
2020-10-20, 19:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag tycker mig ha mött båda budskapen, både att det ska hålla på länge, och att det ska dra över.

Nu har skribenten "B-a-c-k-f-l-a-s-h" gett mig vägledning. Det var Johan Giesecke som hade förutspått att epidemin skulle svepa in snabbt, och svepa bort snabbt.

Tack till både "ekonomi3" och "B-a-c-k-f-l-a-s-h" för att ni hjälpte mig där mitt minne svek.

Det var alltså Johan Giesecke som hade sagt att epidemin skulle svepa in och svepa över snabbt.

Med vägledning från skribenten "B-a-c-k-f-l-a-s-h" har jag letat upp en artikel där citatet förekommer.

Johan Giesecke skrev till Tredje AP-fonden:
Jag har uppdaterat mitt tänkande. Jag tror att viruset kommer att svepa fram som en storm över Sverige och smitta i princip alla på en eller två månader. Det är antagligen mer smittsamt än influenza. Jag tror att det redan finns tusentals smittade i Sverige. Absoluta merparten blir inte särskilt sjuka (normal förkylning) och många kommer inte ens att märka att de är smittade. Det hela upphör när så många blivit smittade och sedan immuna så att viruset inte har någonstans att ta vägen (kallas 'herd immunity', kan berätta mer om det när vi ses). Det kan väl ta 1-2 månader.

Tack! Det var till AP-fonden!
Citera
2020-10-20, 19:21
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Intressant att de länder och regioner runt om i Europa som drabbades hårdast i våras (med nåt enstaka undantag som Tjeckien) drabbas hårdast igen. Jag tror att vi glömma betydelsen av flockimmunitet. Snarare är det andra faktorer som gör att vissa länder och regioner drabbas hårdare och de faktorerna finns ännu kvar.

Ja, detta trots att de haft både lockdowns och masktvång!

Ta bara Irland som exempel (masktvång) och jämför med Sverige (maskfrihet), så fattar alla att detta med ansiktsmask inte har hjälpt ett skit för att få ner smittan:

https://twitter.com/ianmSC/status/1318295667769450496

All heder åt herrar Tegnell och Giesecke!
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-10-20 kl. 19:28.
Citera
2020-10-20, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det finns saker som vissa har väldigt svårt att förstå.
När viruset kom så dog många äldre, dom som var svagast och inte ens kanske hade klarat en vanlig influensa. Nu kom ett aggressivare virus som även tog död på många som var starkare.

Då hade ingen kunskaper om viruset och behandlingar som dom numera har och flera klarar sig tack vare rätt medicinsk behandling.
Det har definitivt tunnats ut bland dom svagaste så där dör inte lika många.

Men att tro att viruset har blivit snällare är att lura sig själv för det slår så otroligt olika på människor, även unga och vältränade dör. En hälsoprofil som var extremt vältränad dog 33 år gammal.
Det är flera som har fått hjärtmuskelinflammation som kan vara dödsorsaken här.
Men när man ser den kroppen på en 33 årig man så kan man absolut inte tro att han skulle dö.

Hälsoprofilen trodde covid var en bluff – blev sjuk och dog
PUBLICERAD: 19 okt 2020
Dmitrij Stuzhuk inspirerade en miljon instagramföljare till ett hälsosamt leverne och gjorde reklam för träning och sport. Inläggen om hur viktigt det är att ta hand om sin kropp varvades med bilder på Dmitrij tillsammans med sina tre barn, den yngsta bara sex månader gammal.
När han åkte till Turkiet i slutet av augusti trodde han att coronaviruset inte fanns på riktigt. I ett inlägg skrivet för bara några dagar sedan låter han följarna veta vad som hänt sedan resan.

”Jag vill berätta hur jag blev sjuk och varna alla. Jag var en av dem som trodde att covid inte existerar... Tills jag blev sjuk”.
33-åriga Dmitrij Stuzhuk, fick syrgasbehandling och läkaren tillät honom åka hem efter åtta dagar för att fortsätta behandlingen. Läget var inte kritiskt, enligt det sista han la upp på instagram. Dmitrij, eller Dima som han också kallades, var glad att få komma hem.

Bara timmar efter att han skrivits ut från sjukhuset fördes han tillbaka akut. Han blev snabbt medvetslös och läget var kritiskt. När hans hjärta slutade fungera första gången använde personalen en hjärtstartare. Men till slut gick det inte mer, berättade Sofia.

Hälsoprofilen Dmitrij Stuzhok dog 33 år gammal av hjärtproblem orsakade av covid-19.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rgA24w/halsoprofilen-trodde-covid-var-en-bluff--blev-sjuk-och-dog
Det finns väl absolut inget som tyder på mer aggressiv corona mutation?

Jo även unga och friska kan dö av corona, men precis som vid vanliga säsongsinfluensan är det oerhört ovanligt. Sen är det inte precis stärkande för hjärtat med anabola steroider, som "Hälsoprofilen" Dmitrij troligen frikostigt brukat .

Men ingen är säker, unga och friska kan till och med dö av nageltrång. Här en frisk 23åring vars liv äddades i sista sekund mha en bajsdonation.
https://www.expressen.se/gt/richard-23-nara-att-do-av-sitt-nageltrang/#:~:text=MARIESTAD.,familjemedlem%20lyckades%20han %20bl
Senast redigerad av jerka11 2020-10-20 kl. 19:54.
Citera
2020-10-20, 19:23
Medlem
Pethuglins avatar
Anders Tegnell överväger att sluta i april: ”Får ta mig en ordentlig funderare”

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/anders-tegnell-overvager-att-sluta-i-april-far-ta-mig-en-ordentlig-funderare/
Citera
2020-10-20, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/anders-tegnell-overvager-att-sluta-i-april-far-ta-mig-en-ordentlig-funderare/

Han skulle haft omdömet att sluta före pandemin.
Citera
2020-10-20, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin

Hur i helvete kan man tolka hans uttalande som att han "överväger" att sluta?
Lyssna på intervjun istället. Måste säga att jag känner viss sympati med Tegnell vs massmedia. Både inhemsk och utländsk.
Nu senast ville man ju få det till att Tegnell menade att det var farligare att gå över gatan än att drabbas av Covid.
Citera
2020-10-20, 19:36
Medlem
Någon mer som följer lars bern på Youtube? Finns en del intressanta videon med honom angående corona och vad han tycker om det hela. Och även han här är intressant att lyssna på https://youtu.be/__LCbPAA-zU någon gammal estoina dykare som diskuterar om corona. Visst nu kanske den sistnämnda inte är någon expert inom virus men väldigt intressant att lyssna på.
Citera
2020-10-20, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ja, detta trots att de haft både lockdowns och masktvång!

Ta bara Irland som exempel (masktvång) och jämför med Sverige (maskfrihet), så fattar alla att detta med ansiktsmask inte har hjälpt ett skit för att få ner smittan:

https://twitter.com/ianmSC/status/1318295667769450496

All heder åt herrar Tegnell och Giesecke!
Titta på Japan, Korea, Hong Kong, Taiwan osv. De använder mask på rätt sätt.
Citera
2020-10-20, 19:38
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Hur i helvete kan man tolka hans uttalande som att han "överväger" att sluta?
Lyssna på intervjun istället. Måste säga att jag känner viss sympati med Tegnell vs massmedia. Både inhemsk och utländsk.
Nu senast ville man ju få det till att Tegnell menade att det var farligare att gå över gatan än att drabbas av Covid.

Jag har lyssnat på intervjun och även förstått vad han säger.
Sen så är citatet i mitt inlägg från Expressen och inte mina ord men det såg du nog när du gick in på länken. Ändå måste du håna mig lite för det är din stil som inte alls är trevlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in