Citat:
Han är kvar i häktet, vilket är en indikation på att han kommer dömas för brott. Tjena!
Jag var mycket aktiv i denna tråden för ett par månader sedan och var även uppe i Uddevalla trakten och letade. Jag har lite frågor om någon skulle vilja ta tiden att svara på dessa skulle jag vart tacksam. Hovrättsdomen kommer om jag fattat det rätt, 23 oktober.
- Finns det något som talar för att han kommer frikännas, varför isåfall?
- Har det inkommit några nya tips, om platser där man kan söka? (Har planer på att åka upp en helg och leta igen.)
- Vad talar för att straffet inte kommer att sänkas?
MVH Matte
Jag var mycket aktiv i denna tråden för ett par månader sedan och var även uppe i Uddevalla trakten och letade. Jag har lite frågor om någon skulle vilja ta tiden att svara på dessa skulle jag vart tacksam. Hovrättsdomen kommer om jag fattat det rätt, 23 oktober.
- Finns det något som talar för att han kommer frikännas, varför isåfall?
- Har det inkommit några nya tips, om platser där man kan söka? (Har planer på att åka upp en helg och leta igen.)
- Vad talar för att straffet inte kommer att sänkas?
MVH Matte
Hela anledningen till att fallet nått Hovrätten är att Tishko är missnöjd med Tingsrättens dom. Samma dom har dock övertygat mig och många andra om att Tishko dels är skyldig till mord, och dels förtjänar livstidsstraffet. Det finns heller inget nytt som ruskat om ärendet att ta hänsyn till.
Kan straffet sänkas? Kan, kan det alltid. Lagboken sade fortfarande, i november 2019 då mordet utfördes, att "livstidsstraff ska endast utdelas i undantagsfall".
Folk tycker ibland att hovrätterna nitiskt nagelfar den typen av formuleringar - men jag ser fortfarande få sakliga argument angående vilka förmildrande omständigheter som isåfall finns, samtidigt som de försvårande omständigheterna onekligen är flera.
Angående sökinsatserna var runt 80 frivilliga ute och letade under söndagen. Det var den första stora insatsen på länge.
Organisationen "Saknad Sverige" styrde upp detta, men inga nya fynd gjordes.