Citat:
Ursprungligen postat av
HenrikN96
Jag förstår hur du tänker. Ska fundera på denna metod. Men grejen med AMEX grön är ju att den har lite mer försäkringar, bonussystem som inte bara behöver användas för cashback (som är ganska dålig med 0,43) utan även till SAS poäng och handel. AMEX cashback är ju egentligen bara ett cashback kort med ingenting annat. Men visst, jag skrev att jag ville ha ett renodlat cashback kort så då kanske detta är en väg att gå. Men just AMEX grön bonussystem lockar lite.
Komplett har väl för övrigt 1% på handel i butiker? 2% är det nog för e handel.
EDIT: Har jag missat något nu men Kompletts bank bonus förnyas väl också varje år? Varför köra AMEX cashback nästa år då om komplett ändå förnyas?
Kompletts bonus förnyas månad för månad. Dvs om du fått 500 kr bonus i januari 2020 och 1500 kr i december 2020 så kan du inte få någon mer bonus förrän januari 2021, och då kan du få 500 kr. Sedan måste du vänta till december 2021 för att kunna få mer bonus..
Är du ute efter SAS-poäng så är det bättre att köra SAS Amex Eurobonus Classic som också är gratis. Då får du 10 Eurobonuspoäng (EB) per 100 kr spenderat. Kör du Amex Green och växlar dina MR-poäng du får där till Eurobonuspoäng så får du 1 EB per 16 MR. Så handlar du för 100 kr får du 100 MR och växlat till EB blir det 100/16 = 6,25 EB.
Sammanfattning:
SAS Amex Eurobonus Classic 10 EB per 100 kr spenderat
Amex Green 6,25 EB per 100 kr spenderat
Blir du inbjuden till SAS Amex Eurobonus Classic får du 6000 EB poäng som en bonus (givet att du spenderar 10 000 kr de första 3 månaderna).
Blir du inbjuden till Amex Green år du 50 000 MR poäng (motsvarar 3125 EB) som en bonus (givet att du spenderar 10 000 kr de första 3 månaderna).