2020-10-16, 11:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Amex Green ger betydligt sämre tillbaka.
Jag brukar göra så att jag maxar Komplett-kortet (2000 kr per 12 månader), sedan ansöker jag om ett amex cashback (eller Eurobonus om det inte är Corona..) och kör det under ca 12 månader då det är gratis de första 15 månaderna. Sedan när gratisperioden är slut så hoppar jag över till Komplett igen då man då kan få bonus på det kortet igen..

Men måste man inte bli inbjuden av en vän då hela tiden för att få AMEX cashback gratis under perioden som Komplett är maxat?
Annars låter det väl som en ganska bra idé. Lite jobbigt att spärra kortet hela tiden dock kanske.
Vad ser du som är dåligt med Amex grön? Det samlar poäng man kan använda alla möjliga olika ändamål.
Citera
2020-10-16, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Men måste man inte bli inbjuden av en vän då hela tiden för att få AMEX cashback gratis under perioden som Komplett är maxat?
Annars låter det väl som en ganska bra idé. Lite jobbigt att spärra kortet hela tiden dock kanske.
Vad ser du som är dåligt med Amex grön? Det samlar poäng man kan använda alla möjliga olika ändamål.

Säg att du kör Kompletts kort under 2021 (12 månader), sen blir du inbjuden till Amex 1 jan 2022. Så kör du det kortet till 1 jan 2023, sen kör du Komplett 2023. Sen blir du inbjuden till Amex 1 jan 2024.
Så var annat år behöver du bli inbjuden. Det är absolut inga problem att bli inbjuden då det tex bara är att fråga på ett forum och du kommer få en massa inbjudningar via PM.

Amex Green ger 0,43 % i cashback (1 poäng per krona och du kan minska din faktura med 100 poäng och då minskas den med 0,43 kr). Jämfört med Kompletts 2% och Amex Blue Cashback 1,25 % så är det väldigt lite..
Citera
2020-10-16, 12:05
Avslutad
Citat:
Säg att du kör Kompletts kort under 2021 (12 månader), sen blir du inbjuden till Amex 1 jan 2022. Så kör du det kortet till 1 jan 2023, sen kör du Komplett 2023. Sen blir du inbjuden till Amex 1 jan 2024.
Så var annat år behöver du bli inbjuden. Det är absolut inga problem att bli inbjuden då det tex bara är att fråga på ett forum och du kommer få en massa inbjudningar via PM.

Amex Green ger 0,43 % i cashback (1 poäng per krona och du kan minska din faktura med 100 poäng och då minskas den med 0,43 kr). Jämfört med Kompletts 2% och Amex Blue Cashback 1,25 % så är det väldigt lite..

Jag förstår hur du tänker. Ska fundera på denna metod. Men grejen med AMEX grön är ju att den har lite mer försäkringar, bonussystem som inte bara behöver användas för cashback (som är ganska dålig med 0,43) utan även till SAS poäng och handel. AMEX cashback är ju egentligen bara ett cashback kort med ingenting annat. Men visst, jag skrev att jag ville ha ett renodlat cashback kort så då kanske detta är en väg att gå. Men just AMEX grön bonussystem lockar lite.
Komplett har väl för övrigt 1% på handel i butiker? 2% är det nog för e handel.

EDIT: Har jag missat något nu men Kompletts bank bonus förnyas väl också varje år? Varför köra AMEX cashback nästa år då om komplett ändå förnyas?
Senast redigerad av HenrikN96 2020-10-16 kl. 12:56.
Citera
2020-10-16, 15:51
Medlem
Citat:
Jag förstår hur du tänker. Ska fundera på denna metod. Men grejen med AMEX grön är ju att den har lite mer försäkringar, bonussystem som inte bara behöver användas för cashback (som är ganska dålig med 0,43) utan även till SAS poäng och handel. AMEX cashback är ju egentligen bara ett cashback kort med ingenting annat. Men visst, jag skrev att jag ville ha ett renodlat cashback kort så då kanske detta är en väg att gå. Men just AMEX grön bonussystem lockar lite.
Komplett har väl för övrigt 1% på handel i butiker? 2% är det nog för e handel.

EDIT: Har jag missat något nu men Kompletts bank bonus förnyas väl också varje år? Varför köra AMEX cashback nästa år då om komplett ändå förnyas?

Kompletts bonus förnyas månad för månad. Dvs om du fått 500 kr bonus i januari 2020 och 1500 kr i december 2020 så kan du inte få någon mer bonus förrän januari 2021, och då kan du få 500 kr. Sedan måste du vänta till december 2021 för att kunna få mer bonus..

Är du ute efter SAS-poäng så är det bättre att köra SAS Amex Eurobonus Classic som också är gratis. Då får du 10 Eurobonuspoäng (EB) per 100 kr spenderat. Kör du Amex Green och växlar dina MR-poäng du får där till Eurobonuspoäng så får du 1 EB per 16 MR. Så handlar du för 100 kr får du 100 MR och växlat till EB blir det 100/16 = 6,25 EB.

Sammanfattning:
SAS Amex Eurobonus Classic 10 EB per 100 kr spenderat
Amex Green 6,25 EB per 100 kr spenderat

Blir du inbjuden till SAS Amex Eurobonus Classic får du 6000 EB poäng som en bonus (givet att du spenderar 10 000 kr de första 3 månaderna).

Blir du inbjuden till Amex Green år du 50 000 MR poäng (motsvarar 3125 EB) som en bonus (givet att du spenderar 10 000 kr de första 3 månaderna).
Citera
2020-10-20, 12:54
Medlem
Citat:

Finns det någon begränsning till återbäring? På deras webbsida skriver dem: 1,25 % tillbaka på alla köp (värde 3 750 kr/år). Så jag kan tänka att begränsning är 3750/0,0125= 300,000Kr (25,000 Kr/månad) ?
Citera
2020-10-20, 13:55
Medlem
Finns det andra kort än Komplett och Amex Blue som erbjuder minst 1% cashback?
Citera
2020-10-20, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soderguy
Finns det någon begränsning till återbäring? På deras webbsida skriver dem: 1,25 % tillbaka på alla köp (värde 3 750 kr/år). Så jag kan tänka att begränsning är 3750/0,0125= 300,000Kr (25,000 Kr/månad) ?

Tror de gör en uppskattning över snittkonsumtion per månad. Jag hittar inget i villkoren och har inte upplevt några begränsningar. Men vill du vara helt säkert kan du dubbelkolla med deras kundtjänst.
Citera
2020-10-20, 14:48
Medlem
Citat:
Tror de gör en uppskattning över snittkonsumtion per månad. Jag hittar inget i villkoren och har inte upplevt några begränsningar. Men vill du vara helt säkert kan du dubbelkolla med deras kundtjänst.
Jag har hittat nu i deras medlemsvillkor, kreditgräns är 300 000Kr. Jag spenderar mindre än 25,000Kr varje månad iaf.

Så jag kommer fortsätta att ha Komplett som gemensamt kort med min flickvän (hon är riktig kortet med henne och jag använder Komplett kortet genom Curve). Och då Amex Blue Cashback för mina egna utgifter (gratis första år med värva + 3 första månader gratis = 525Kr).

Är det lätt att avsluta Amex Blue Cashback efter de 15 månader?
Citera
2020-10-20, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soderguy
Jag har hittat nu i deras medlemsvillkor, kreditgräns är 300 000Kr. Jag spenderar mindre än 25,000Kr varje månad iaf.

Så jag kommer fortsätta att ha Komplett som gemensamt kort med min flickvän (hon är riktig kortet med henne och jag använder Komplett kortet genom Curve). Och då Amex Blue Cashback för mina egna utgifter (gratis första år med värva + 3 första månader gratis = 525Kr).

Är det lätt att avsluta Amex Blue Cashback efter de 15 månader?

Ja, du kan bara ringa deras kundtjänst. Brukar inte vara några långa telefonköer
Citera
2020-10-21, 19:57
Medlem
Citat:
Mm precis. Jag vill nog gärna ha det i rena pengar, alt någon form bonus (men gärna inte resor).
Jag tänker att Kompletts Bank kreditkort ska jag skaffa, som bensinkort men även matkort för att minska fakturan med hjälp av poängen man samlar. Men detta kort har ju en relativt dålig gräns så tänker att jag vill komplettera med något. Vad tycker du om AMEX grön då? Det är ju gratis. För nackdelen med Amex cashback är ju att den kostar. Men tror inte att man kan få cashback med amex grön men kanske nån form av poäng man kan förminska fakturan med/handla för. Det är ju isåfall kanske bättre än amex cashback, då man på samma sätt får mer pengar i fickan.

Enligt nedanstående kan du växla in 100 poäng mot 0,43 kr på fakturan. På de allra flesta transaktionerna kommer du att tjäna 1 poäng per spenderad krona. Återbäringen är alltså 0,43%. Om du inte spenderar 100 000 på ett år, då får du 75 000 poäng extra. Då hamnar du på en återbäring på (175 000 * 0,0043) / 100 000 = ca 0,75%. Allt du spenderar efter 100 000-gränsen drar ner den totala bonusen mot 0,43% igen.

https://www.americanexpress.com/sv-se/rewards/membership-rewards/about-redeeming

Så för att få någon större behållning av ett Amex Green behöver du spendera 100 000 med det kortet. Och dessa 100 000 är ju pengar som du därmed inte spenderar med Komplett-kortet, där du kommer snitta mellan 1-2% till dess att du når maxbonusen på 2000. Och spenderar man bara för att få återbäring så är ju frågan om det är en så bra idé att skaffa ett kreditkort.

Jag förstår inte varför folk så gärna vill ha ett AMEX, reklamen måste ju vara helt makalöst effektiv. Det gröna kortet är visserligen helt OK, men det finns ju bättre alternativ. Komplett, Everyday nu när det är gratis första årsavgift (förmodligen även om man betalar avgiften på 195 spänn), säkert flera andra.
Citera
2020-10-21, 23:13
Medlem
Jag söker ett kreditkort med bästa möjliga cashback, helst utan gränser då jag omsätter en del via jobbet, upp till en miljon om året, det skulle då innebära ca 12 500 kr. Någon som tycker det finns ett bättre alternativ för mig en ett med rent Cashback? Jag flyger inte så mycket så jag vet inte om ett kreditkort med flygbonus skulle vara bättre för mig. När jag väl flyger är det sällan med SAS. Eventuellt Norwegian då.

Läste korta i tråden om Amex Blue som rekommenderas. Är detta det bästa Kreditkortet med Cashback? Om någon har möjlighet att bjuda in mig till Amex Blue så hade det varit grymt.

Allt gott,

Vic
Citera
2020-10-22, 11:51
Medlem
Tryckkokarens avatar
Söker ett kreditkort som ger extra bekvämligheter och gärna kompletterande försäkringar för två personer som reser två till tre gånger per år, både inom och utom EU.
Fast track och tillgång till lounger är ett plus.

Kommer även använda kortet till stora inköp och onlineshopping, gissar på att det kommer spenderas upp till 200.000kr per år.
Senast redigerad av Tryckkokaren 2020-10-22 kl. 11:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in