2020-10-20, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det er ingen tvil om at politiet mener å ha spor som knytter Tom Hagen direkte til drapshandlingen.

Så er spørsmålet, når skjedde drapet? I tidsrommet mellom 09:30 og 10:00, som TH hevder selv?

Eller skjedde drapet tidligere, og livsbevisene og alibisamtalen ble forfalsket?

Ut fra det vi vet, og ut fra det politiet har fortalt så langt, er det 09:16-samtalen som er det siste sikre livsbeviset fra AEH.

Men vi vet ikke hva politiet har registrert av trafikk opp og ned gangveien i løpet av natten. Kanskje var det ingen trafikk som er synlig på videokameraene på andre siden av Langvannet. Eller kanskje det finnes opptak av biler som har kjørt opp og ned gangveien i løpet av natten og morgentimene. Tidligere enn den ryggende bilen 09:05.

Og kanskje det finnes annen mobilkontakt, i løpet av natten, eller i morgentimene, eller samtaler eller oppringinger fra fasttelefon. Politiet har ikke sagt noe om telefontrafikk tidligere enn samtalen med lønningsansvarlig. Og politiet har heller ikke sagt noe om Tom Hagens telefontrafikk den dagen. Utover de åtte oppringingene til AEH. Hvem andre som har ringt Hagen. Og hvem Hagen selv har ringt opp.

Det er mye vi ikke vet her. Vi kan ikke utelukke at tidslinjen for drapshandlingen kan bli forskjøvet.

Hvis drapstidspunktet skulle bli flyttet til feks før klokken seks den morgenen, vil både livsbevisene og Tom Hagens alibi falle fullstendig bort.

Jeg sier ikke at det er sånn. Men at det kan være sånn.

Ja tidslinjen er nesten nødt til å bli forskjøvet, men er hennes venninne økonomiansvarlig virkelig med på dette. Fantes der så mange som ville forråde henne? Både familien og venninne. Og noen har ringt og sendt sms fra hennes mobil i hennes hjem. Det er da snakk om kun de færreste.

Hvem kunne ha vært i huset? Barna, TH, VE?. Kunne RU hatt påskudd til å komme inn? En proff kunne selvfølgelig ha kommet seg inn. Men ikke ubemerket - hunden. Angrepet var visst startet oppe. Det er bare noen få som kunne gå opp til soverommene sammen med henne. Liksom holde en samtale om et påskudd i gang. Jeg heller veldig mot at noen klatret opp stigen lg laget en lyd oppe slik at hun gikk opp for å se etter. Samtidig smatt en inn en åpen dør nede og tok hånd om hunden. De sto dog neppe og ventet til TH kom hjem og tok henne under kneet før de dro av gårde med henne.

Det er bare TH som vinner på å gå i basketak med henne hjemme, for hans DNA er overalt. Omtrent kun unntatt under kneet. En kniper ikke kjæresten så ofte under kneet når en har vært gift i 50 år. Men hun kaller han voldelig, så

Nei nå må jeg korrigere meg selv. Hunden har trolig sett noe oppe, blitt vettskremt og gjort fra seg på gulvet.
Senast redigerad av Mattagg 2020-10-20 kl. 14:45.
Citera
2020-10-20, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattagg
Ja tidslinjen er nesten nødt til å bli forskjøvet, men er hennes venninne økonomiansvarlig virkelig med på dette. Fantes der så mange som ville forråde henne? Både familien og venninne. Og noen har ringt og sendt sms fra hennes mobil i hennes hjem. Det er da snakk om kun de færreste.

Hvem kunne ha vært i huset? Barna, TH, VE?. Kunne RU hatt påskudd til å komme inn? En proff kunne selvfølgelig ha kommet seg inn. Men ikke ubemerket - hunden. Angrepet var visst startet oppe. Det er bare noen få som kunne gå opp til soverommene sammen med henne. Liksom holde en samtale om et påskudd i gang. Jeg heller veldig mot at noen klatret opp stigen lg laget en lyd oppe slik at hun gikk opp for å se etter. Samtidig smatt en inn en åpen dør nede og tok hånd om hunden. De sto dog neppe og ventet til TH kom hjem og tok henne under kneet før de dro av gårde med henne.

Det er bare TH som vinner på å gå i basketak med henne hjemme, for hans DNA er overalt. Omtrent kun unntatt under kneet. En kniper ikke kjæresten så ofte under kneet når en har vært gift i 50 år. Men hun kaller han voldelig, så

Slik jeg har oppfattet er det ikke mye spor etter fremmede der, utenom Sprox-avtrykk fra en person.

Edit: Detaljer om evt andre sporfunn er naturligvis ikke offentliggjort heller så kan jo være spor vi ikke har hørt om der.
Senast redigerad av Hunterrr 2020-10-20 kl. 14:48.
Citera
2020-10-20, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Slik jeg har oppfattet er det ikke mye spor etter fremmede der, utenom Sprox-avtrykk fra en person.

9 skritt sprox. Tre inn døren, tre for å ta grep på henne og tre skritt ut døren. DNA under kneet er gjerne det eneste fysiske beviset at TH har deltatt, muligens iført sprox. Alt det andre av hans DNA beviser ingenting.
Citera
2020-10-20, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattagg
Men hun kaller han voldelig, så

Nei. Hun kaller han brutal. Brutal defineres som hensynsløs. Voldelig defineres som fysisk eller psykisk overgrep. Det er vidt forskjellige begreper.
Citera
2020-10-20, 14:54
Medlem
Citat:
(19.09.2019) – Hvor sikre er dere på at 09.14 er siste sikre livstegn fra henne?
I vår hovedteori forholder vi oss til at telefonsamtalen 09.14 er siste kjente livstegn. Det er imidlertid med dette som med mye annet – frem til hendelsesforløpet er klarlagt, skal vi være varsomme med å være helt bastante i våre konklusjoner, svarer Brøske.
...
Politiet har brukt mye tid på få plass en tidslinje for morgenen 31. oktober i fjor. Telefonsamtalen Hagen hadde med et familiemedlem, har vært underlagt omfattende undersøkelser, før etterforskerne konkluderte med at det er et sikkert livsbevis.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0n0Ln0/ringte-til-anne-elisabeth-hagen-klokken-0948-stusset-over-at-han-ikke-fikk-svar

Har politiet klarlagt hendelsesforløpet? Jeg har ikke fått inntrykk av at hendelsesforløpet (inkl bl.a. tidspunkt for forbrytelsen og detaljer om GM på åstedet) er klarlagt.
Hvis politiet ikke har klarlagt hendelsesforløpet, gjelder da fremdeles Brøskes utsagn om å ikke være helt bastante i deres konklusjoner (om bl.a. siste livstegn)?
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-20 kl. 15:11.
Citera
2020-10-20, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr

Edit: Detaljer om evt andre sporfunn er naturligvis ikke offentliggjort heller så kan jo være spor vi ikke har hørt om der.
Jeg har litt på følelsen at vi bare får posjonert ut litt av de tidlige funnene. Knehasen er ikke publisert ennå, de sparer det kanskje til neste oppslag. Maks utbytte av likerklikk for den minste lille nyhet siden det er så stille.
Citera
2020-10-20, 15:04
Medlem
Citat:
Men du ser vel selv at det er absurd å hevde at Tom Hagen ville "gå til grunne" om formuen ble delt?

Ja, dette er absurd. Hadde ønsket å ta livet av AEH, ville dette ha skjedd i form av en "ulykke". Hvis dette hadde vært planlagt lang tid i forveien, hadde TH sørget for et bombesikkert alibi. Som for eksempel ved å være på en forretningsreise til Elkraft i Sverige. Eller på guttetur med skøyteklubben på Kvitfjell.
Det er mulig noen tror TH er tjukk i huet, men det er ikke så ille, at han han har en "gjesteopptreden" på Futurum for å skaffe alibi. Alibiet begrenser til forholdsvis kort tid, det er vel snakk om noen få timer, hvis man skal forholde seg til opplysninger i media.
Jeg hadde først en mistanke om at dette var et effektdrap, med alkohol innabords. Jeg mente at dette kunne ha skjedd i hjemmet, etter endt teaterforestilling. Skal man legge til grunn at lønnansvarlig hadde en samtale med AEH, faller min opprinnelige hypotese. Hvis det derimot skulle vise seg at dette er basert på løgn, endrer dette alt. Da er det stor sannsynlighet for at TH har drept AEH.
Citera
2020-10-20, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Ja, dette er absurd. Hadde ønsket å ta livet av AEH, ville dette ha skjedd i form av en "ulykke". Hvis dette hadde vært planlagt lang tid i forveien, hadde TH sørget for et bombesikkert alibi. Som for eksempel ved å være på en forretningsreise til Elkraft i Sverige. Eller på guttetur med skøyteklubben på Kvitfjell.
Det er mulig noen tror TH er tjukk i huet, men det er ikke så ille, at han han har en "gjesteopptreden" på Futurum for å skaffe alibi. Alibiet begrenser til forholdsvis kort tid, det er vel snakk om noen få timer, hvis man skal forholde seg til opplysninger i media.
Jeg hadde først en mistanke om at dette var et effektdrap, med alkohol innabords. Jeg mente at dette kunne ha skjedd i hjemmet, etter endt teaterforestilling. Skal man legge til grunn at lønnansvarlig hadde en samtale med AEH, faller min opprinnelige hypotese. Hvis det derimot skulle vise seg at dette er basert på løgn, endrer dette alt. Da er det stor sannsynlighet for at TH har drept AEH.

Nei, de opplysningene som er kjent passer ikke sammen til et sannsynlig hendelsesforløp. Vi vet for lite.

Men skulle feks telefonsamtalen med lønningsansvarlig falle, åpner det seg helt andre muligheter. Som du sier.

Jeg tror vi vil få vite hvordan og når drapet skjedde. Når rettssaken kommer.
Citera
2020-10-20, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Har politiet klarlagt hendelsesforløpet? Jeg har ikke fått inntrykk av at hendelsesforløpet (inkl tidspunkt for forbrytelsen og detaljer om GM på åstedet) er klarlagt.
Hvis politiet ikke har klarlagt hendelsesforløpet, gjelder da fremdeles Brøskes utsagn om å ikke være helt bastante i deres konklusjoner (om bl.a. siste livstegn)?

Det tyder vel på at de kan ha vært noe mer usikker/tvilende til 0914.
Men nest siste livstegn er vel ganske kort tid før (0856) så det er ikke så stor differanse egentlig.
Det utgjør ikke så veldig stor forskjell for hvis gjerningen skal ha vært gjort på natt så må også kontordame lyve noe som er meget alvorlig. Samt at det må være andre spor som kan indikere aktivitet på natt. Det ville vært en helt annen sak isåfall, for da ville neppe TH kunne frikjennes for grunn til mistanke i Lagmannsretten. Tenker jeg ihvertfall.
Citera
2020-10-20, 15:30
Medlem
Etter politiet friga huset sa politiet at de hadde et klart syn på hendelsesforløpet. De forklarte ikke. Men han ble ikke fri siktelsen. Dvs at de har kvernet alle spor og ulike teorier for å se om de feller eller fritar. De leter aktivt etter noe som fritar TH. Klarer de ikke å finne det, så holder de fast ved siktelsen.

Men saken er at de trenger TH i avhør for hans forklaring må prøves mot hendelsesforløpet og indisiene for å sjekke om han lyger. Når han forsvinner i løpet av dagen, de sier at de ikke vet hvor han er - og han ikke vil snakke mer, så er det vanskelig å få bekreftet +/- noe. Samme med barna. Er han uskyldig så kunne han bare svart sånn at han ble ferdig med det. Det må da være kjedelig og ydmykende at dette strekker seg over flere år. Hva tjener han på det? Hvis han er uskyldig. Det dummeste du kan gjøre om du blir uskyldig beskyldt for mord er å sette seg ned i en krok og snurpe munnen igjen i flere år. Han ødelegger for seg selv i så tilfelle. Er han skyldig kan han derimot tjene på taushet. Men mistanken henger på pga oppførselen.
Citera
2020-10-20, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sundayleague
Nei. Hun kaller han brutal. Brutal defineres som hensynsløs. Voldelig defineres som fysisk eller psykisk overgrep. Det er vidt forskjellige begreper.
Noen synonymer til ordet "brutal": dyrisk, umenneskelig,straffe, grusom,ond, ufølsom, bestialsk, ufølsom, listen er lang som et vondt år!
Citera
2020-10-20, 15:36
Medlem
Citat:
Jeg begriper ikke at noen kan finne på å tro at ukjente GM har kidnappet den sykelig gjerrige milliardærens hustru, på et tidspunkt der hun sannsynligvis forberedte skilsmisse, en skilsmisse som sannsynligvis ville ha kostet milliardæren flere hundre millioner.

Ikke bare var disse angivelige kidnapperne usynlige og sporløse, men svært voldelige og de var attpåtil ikke interesserte i å innkassere løsepengekravet.

Disse angivelige kidnapperne tryllet vekk Tom Hagens bekymringer for skilsmissekrav i hundremillioners-klassen. På nærmest mirakuløst vis.

Hvilken utrolig flaks ! For Tom Hagen.

Du må gjerne gjenta denne påstanden til du blir blå, men du har ikke dekning for å skrive dette "på et tidspunkt der hun sannsynligvis forberedte skilsmisse, en skilsmisse som sannsynligvis ville ha kostet milliardæren flere hundre millioner."

Det vi med sikkerhet vet, er at AEH signerte seperasjons/skilsmissepapirer i 2012(?)
Det kan godt være at det var et konfliktfylt forhold på denne tiden. Papirene kunne ha blitt sendt inn til rette instans, uten THs underskrift. Jeg synes det er drøyt å påstå, slik enkelte gjør, at AEH var fastlåst i S4. Å hevde at hun ikke evnet å komme seg ut av et konflikt fylt ekteskap, er en kraftig undervurdering av AEH. Hun kunne ha flyttet ut av hjemmet, hun hadde fått hjelp til ny bolig, i verste fall kunne hun ha bodd midlertidig hos et av barna. Det er selvsagt ikke slik at AEH hadde havnet på gata! Jeg har inntrykk av at AEH var en klok og selvstendig kvinne. Å redusere henne til et mehe som ikke greide å ta tak i noen ting, er rett og slett forstemmende!
Men det er klart, hvis man er veldig gira på at TH er skyldig, kvier man seg ikke for å underbygge påstander med rykter og sladder. Alt kan selvsagt ikke kildebelegges. Noen kan påberope seg inside info, men haken ved det, er å skille mellom hva som er sann info, og det som hvem som helst kan påstå seg å sitte inne med av opplysninger. Det er endog blitt hevdet at AEH måtte betale husleie i S4. Ja, det kan teoretisk sett være mulig, men hvor stor er sjansen for at påstanden holder vann? Den kan likevel slenges ut i tråden, og det kan være store sjanser for at den som "sjokkerte" med den opplysningen, vet at dette er oppspinn. Slenger man ut en på stand om at AEH var innelåst i en kjellerbod mens TH var på jobb, tas dette for god fisk. Dette brukes til å å skape et bilde av TH som demon. Det kan hende at han er "fanden på flat mark", men det vet vi faktisk ikke per nå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in