2020-10-20, 12:56
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Alarming data from the Office for National Statistics shows 27,000 more people died in private homes than normal so far this year - and the government faces calls to properly resource the NHS
Nu börjar resultatet komma fram från den sinnessjuka influensa politiken.
Citat:
The figures were released as the father of Kelly Smith, who died aged just 31 after cancer treatment was halted, warned suspending services in lockdown had “traded lives” and could lead to thousands of early or unnecessary deaths.

https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/thousands-feared-died-alone-home-22872498?utm_source=twitter.com&utm_medium=social& utm_campaign=sharebar
Citera
2020-10-20, 12:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Tycker du att pandemin är en tävling?

Japp, Corona Cup kallas den.
Citera
2020-10-20, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Läst!

Kan jag nu få en länk till strategin, tack?
Det kanske duger med en länk till Storbritanniens pandemistrategi?

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/213717/dh_131040.pdf

Folkhälsomyndigheten följer den punkt till pricka. Till skillnad från, exempelvis, Storbritannien.
Citera
2020-10-20, 12:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Lite om strategin hittade jag på Folkhälsomyndighetens hemsida.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/folkhalsomyndighetens-arbete-med-covid-19/

Den övergripande strategin för att bekämpa covid-19 i Sverige går ut på att minimera dödlighet och sjuklighet i hela befolkningen och att minimera övriga negativa konsekvenser för individen och samhället .

För att nå dessa mål används medicinska och icke-medicinska åtgärder samt kommunikationsinsatser. Åtgärderna syftar till att minska smittspridningen och fördröja pandemins förlopp, genom att förskjuta och sprida ut kurvans topp. På detta sätt kan sjukligheten minska och belastningen på sjukvården och samhället lindras, då andelen sjuka vid ett givet tillfälle (kurvans topp) minskas.
Det är ju ingen detaljerad handlingsplan direkt d.v.s. en strategi utan bara massa snömos.

Min poäng är att det inte har funnits någon plan. Ingen uttalad iaf. Allt har gått på ad-hoc. Det är därför vi ser panikbeslut som det från igår. Man har knappt vetat vad man håller på med.

Att skydda de gamla och de i riskgrupperna är ingen strategi utan en målsättning t.ex.
Citera
2020-10-20, 13:00
Medlem
ReijoHervonens avatar
Med hjälp av tjeckien (europas minst drabbade land) och Belgien (europas mest drabbade land) som båda gått över gränsen och fått en andra våg kan man uppskatta när Sverige går över gränsen.

Det är tydligt att både Belgien och Tjeckien hade en moderat ökning av fall fram till en viss nivå. Denna inträffade redan V36 för Tjeckien (4098fall konstaterade) och V38 för Belgien (8270fall konstaterade). Om vi korrigerar för Belgiens ca 10% större population så blir Belgiens jämförelsetal ungefär 7443fall.

Sen tar vi flockimmuniteten i beaktande (utgår från ungefärliga siffror från våren, döda per miljon).
Cz 30
Sverige 570
Belgien 800

Då kommer jag fram till ungefär 6500 konstaterade fall för Sveriges del. När Sverige kommer upp i över 6500fall i veckan så kommer det att accellera.
Citera
2020-10-20, 13:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det kanske duger med en länk till Storbritanniens pandemistrategi?

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/213717/dh_131040.pdf

Folkhälsomyndigheten följer den punkt till pricka. Till skillnad från, exempelvis, Storbritannien.
Ja, tänk om de hade publicerat något sådant. Jag förstår varför FHM inte har gjort det. För då kan man hållas ansvarig och då kan inte heller statsepidemiologen svamla om virtuell lockdown med utländska journalister.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Det är ju ingen detaljerad handlingsplan direkt d.v.s. en strategi utan bara massa snömos.

Min poäng är att det inte har funnits någon plan. Ingen uttalad iaf. Allt har gått på ad-hoc. Det är därför vi ser panikbeslut som det från igår. Man har knappt vetat vad man håller på med.

Att skydda de gamla och de i riskgrupperna är ingen strategi utan en målsättning t.ex.

Därför skrev jag i mitt inlägg att det står lite om strategin i länken.
Alltså inte hela strategin.
Citera
Medlem
Citat:

När Sverige befann sig väldigt högt upp på listorna så gick det väldigt bra att skrika om det, nu när Sverige har backat en del på dessa listor så är det helt tabu att prata om det. Tycker du inte att det är märkligt? Enligt många användare här på Flashback så får det inte finnas länder som är värre drabbade än Sverige, allt för att lyfta fram hur risigt Sverige är.

Det är bara att inse, det finns länder som är värre drabbade än Sverige i dagsläget.
Citera
2020-10-20, 13:05
Medlem
Citat:
I did not have sexual relations with that woman!

Sweden’s Anders Tegnell: We did not pursue “herd immunity” against Covid-19
The Swedish state epidemiologist defends his country’s handling of the virus and gives his verdict on the UK’s coronavirus response.

/.../We began by discussing Sweden’s response in March – why did it diverge so strongly from its peers? “I want to make it clear, no, we did not lock down like many other countries, but we definitely had a virtual lockdown,” Tegnell said. “Swedes changed their behaviour enormously. We stopped travelling even more than our neighbouring countries. The airports had no flights anywhere, the trains were running at a few per cent of normal service, so there were enormous changes in society.”
https://www.newstatesman.com/world/europe/2020/10/sweden-s-anders-tegnell-we-did-not-pursue-herd-immunity-against-covid-19

Virtuell Lockdown!
Du tänker inte att det ordet kan ha andra innebörder när du sätter in det i meningen ovan?
Citera
2020-10-20, 13:08
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
När Sverige befann sig väldigt högt upp på listorna så gick det väldigt bra att skrika om det, nu när Sverige har backat en del på dessa listor så är det helt tabu att prata om det. Tycker du inte att det är märkligt? Enligt många användare här på Flashback så får det inte finnas länder som är värre drabbade än Sverige, allt för att lyfta fram hur risigt Sverige är.

Det är bara att inse, det finns länder som är värre drabbat än Sverige i dagsläget.

Jag tror inte att någon som har skrivit om att Sverige är sämst menar att det är något bra.
Jag har följt tråden från starten och har läst väldigt mycket av inläggen.
Jag personligen tycker att det var förfärligt att Sverige låg så illa till i statistiken och hoppas verkligen att vi inte hamnar där igen. Men jag är rädd att risken är stor när vi har så minimala restriktioner och när smittan ökar runtomkring oss. Hoppas att jag har fel!
Citera
2020-10-20, 13:09
Medlem
Citat:

Jämför med betyg från skolan, det är ingen tävling heller, bara ett kvitto på din kompetensnivå.

Sverige som ligger i topp avseende utbildning och ekonomi, har presterat som den sämsta tiondelen av världens länder.
Senast redigerad av L.D. 2020-10-20 kl. 13:17.
Citera
2020-10-20, 13:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Du tänker inte att det ordet kan ha andra innebörder när du sätter in det i meningen ovan?
Jo, definitivt som adverb då. Nu låter det bara konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in