2020-10-20, 10:11
Medlem
Lite mer från Tegnell i intervjun från New Statesman, nu refererad i Expressen;

Coronaspridningen i Sverige tog fart tidigare än i nordiska grannländerna.

Statsepidemilogen Anders Tegnell menar att orsaken är utvecklingen i Stockholm – med mycket invånare från olika länder.

– Spridningen är mycket större och snabbare i sådana grupper, säger Tegnell till New Statesman.

I en intervju med BBC säger Tegnell att ökningen i Sverige börjat sakta ner – samtidigt som situationen i Stockholm börjat ”stabilisera sig.

– Ökningen har saktat ner. För ett par veckor sedan hade vi en ökning på 20 procent från ena veckan till den andra, nu är det nere på 4-6 procent per vecka. Vi har problem i Stockholmsregionen men det verkar stabilisera sig i där och vi hoppas det fortsätter.

Tegnell: Pandemin började på annat sätt i Sverige

Han menar att det inte är rimligt att jämföra Sverige med Norge och Finland, utan att man snarare ska titta på Storbritannien, Nederländerna och Belgien.

– Vi hade en enorm tidig spridning i Stockholm, vilket mer liknade spridningen i London, Amsterdam, Bryssel som på flera sätt liknar Sverige mer än våra nordiska grannländer. Stockholm och de andra städerna har stor befolkning från andra länder, vilket är viktigt, eftersom spridningen är mycket större och snabbare inom de grupperna.
Citera
2020-10-20, 10:12
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har du någon länk till strategin?

Med strategi menar jag hur man ska uppnå utstakade mål. Alltså inte någon målbeskrivning utan en detaljerad plan. På pappret.

Nix inte hunnit kolla. Men jag syftade mest på de som kommunicerats att FHM hela tiden velat skapa rekommendationer som allmänheten kan hålla över tid. Den kommunikation har jag mottagit via media och deras Pk. Så vart det finns i skriftlig form har jag inte hunnit sökt på.
Citera
2020-10-20, 10:12
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
En delförklaring, men inte hela förklaringen, är att man testar så in i helvete också. Nästan i nivå med Danmark som stått i en klass för sig länge.
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-02-13..latest&country=SWE~BEL~DNK~NOR~FIN&region=Worl d&testsMetric=true&interval=smoothed&perCapita=tru e&smoothing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc

Men otvivelaktigt är det stor smittspridning i Belgien.
Andelen test som är positiva ökar också kraftigt, trots kraftigt ökad testning.
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-02-13..latest&country=SWE~BEL~DNK~NOR~FIN&region=Worl d&positiveTestRate=true&interval=smoothed&perCapit a=true&smoothing=7&pickerMetric=location&pickerSor t=asc

Med 446 på IVA nu i Belgien är den en bit kvar till det högsta värdet från i våras (1285, 8.e april). Lugna puckar!
Citera
2020-10-20, 10:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vad menar du med feministisk pandemibekämpning? Det stod ju tidigt klart att det var länder med kvinnliga presidenter som tog till strikta åtgärder och lyckades, i det skedet, hålla spridningen nere. Hur kan vi vara mer feministiska än länder med kvinnor som president (och motsvarande)? Vad säger du till exempel om NZs pandemibekämpning, är inte den feministisk?

I Sverige har vi varit pragmatiska, principfasta och rationella och inte betett oss som snyftande hysteriska fruntimmer - med undantag för de ängsliga alarmisterna och Björn Olsen och hans 22 gelikar.

De länderna har kvinnor som inte präglas av feministisk ideologi. Kvinna är inte lika med feminist, även om feminazis i Sverige tycks tro det. NZ har hanterat det föredömligt, om det beror på att det är en kvinna som styr det vet jag inte, men det är möjligt. Du vet att de länderna inte utropat sig till världens första feministiska regering?

Din sista mening så menar du att feminister är hysteriska kärringar? Först säger du att vi har varit rationella (som kallar oss världens första feministiska regering) för att sedan säga att de feministiska regeringarna som du kallar dem är hysteriska? Det var en rejäl logisk kullerbytta.
Citera
2020-10-20, 10:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
I did not have sexual relations with that woman!

Sweden’s Anders Tegnell: We did not pursue “herd immunity” against Covid-19
The Swedish state epidemiologist defends his country’s handling of the virus and gives his verdict on the UK’s coronavirus response.

/.../We began by discussing Sweden’s response in March – why did it diverge so strongly from its peers? “I want to make it clear, no, we did not lock down like many other countries, but we definitely had a virtual lockdown,” Tegnell said. “Swedes changed their behaviour enormously. We stopped travelling even more than our neighbouring countries. The airports had no flights anywhere, the trains were running at a few per cent of normal service, so there were enormous changes in society.”
https://www.newstatesman.com/world/europe/2020/10/sweden-s-anders-tegnell-we-did-not-pursue-herd-immunity-against-covid-19

Virtuell Lockdown!

Alla andra ser det men inte Sverige, Strutsen Sverige gräver ner huvudet i sanden.
Citera
2020-10-20, 10:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31

Statsepidemilogen Anders Tegnell menar att orsaken är utvecklingen i Stockholm – med mycket invånare från olika länder.

– Spridningen är mycket större och snabbare i sådana grupper, säger Tegnell till New Statesman.

I en intervju med BBC säger Tegnell att ökningen i Sverige börjat sakta ner – samtidigt som situationen i Stockholm börjat ”stabilisera sig.

– Ökningen har saktat ner. För ett par veckor sedan hade vi en ökning på 20 procent från ena veckan till den andra, nu är det nere på 4-6 procent per vecka. Vi har problem i Stockholmsregionen men det verkar stabilisera sig i där och vi hoppas det fortsätter.

Han menar att det inte är rimligt att jämföra Sverige med Norge och Finland, utan att man snarare ska titta på Storbritannien, Nederländerna och Belgien.

– Vi hade en enorm tidig spridning i Stockholm, vilket mer liknade spridningen i London, Amsterdam, Bryssel som på flera sätt liknar Sverige mer än våra nordiska grannländer. Stockholm och de andra städerna har stor befolkning från andra länder, vilket är viktigt, eftersom spridningen är mycket större och snabbare inom de grupperna.

Då jämför vi oss med Belgien så att vi vet vad som komma skall.
Citera
2020-10-20, 10:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Nix inte hunnit kolla. Men jag syftade mest på de som kommunicerats att FHM hela tiden velat skapa rekommendationer som allmänheten kan hålla över tid. Den kommunikation har jag mottagit via media och deras Pk. Så vart det finns i skriftlig form har jag inte hunnit sökt på.
Du gör misstaget att blanda ihop mål med strategi. Någon strategi har inte funnits. Iaf inte på pränt. Det enda i den vägen har varit den beryktade palliativa vårdplanen Socialstyrelsen utformade. Den är jag dock beredd att diskutera ur ett etiskt och moraliskt perspektiv alla dagar i veckan.
Citera
2020-10-20, 10:27
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har inte sett att de länder du räknar upp utropat sig till feministiska stormakter? Snarare har de en ödmjuk framtoning i sitt ledarskap utan ideologiska vaneföreställningar.

Det är hyckleriet jag vänder mig emot. Att en regering kallas sig världens första feministiska regering, fast egentligen gör de tvärtom. Samma sak med FHM, dubbla budskap. Senast idag gick Tegnell ut och sa att vi har i praktiken haft en nedstängning, lögn och hyckleri. FHM har 75% kvinnor anställda, det är väl inte jämlikhet? Jag har inget emot jämlikhet mellan könen, men dagens feminism är inte feminism det är feminazism. Jag jämför pandemibekämpningen med den feministiska snöröjningen i Stockholm, där man skulle röja trottoarerna istället för vägarna för att kvinnor skulle kunna gå med barnvagnarna. Det resulterade i att folk ramlade och bröt benen på trottoarerna och ambulansen kunde inte komma fram på vägen. Ren och skär idioti.
Både vår regering och FoHM är typiska exempel på vad feminister slåss mot.
Det är många som sagt det du nu säger till mig att det jobbar fler kvinnor en män på FoHM. Och är inte det typiskt, gubbar som kan låta kvinnor ta de lägst betalda jobben men låter de högavlönande arbetena med maktpositioner enbart gå till män. Det är inget feministiskt beteende. Och det är det som feministerna har slagits för att slippa i många år nu. Det är ett bedrägeri som gubbarna har gjort i Sverige för att kunna behålla makten. Du säger att du ser det men ändå så upprepar det och håller lögnen vid liv. Det finns ingen feministisk regering i Sverige har aldrig funnits och att bara säga det är en skymf mot alla kvinnor som slåss för samma rättigheter. Feminism har inge politisk färg. Varken moderaterna eller socialdemokraterna är feminister, de är gubbstyrda partier som gör allt för att få behålla makten hos männen. Feminism är och har alltid varit kvinnornas kamp för samma rättigheter. Men vist sprid du din propaganda, skapta av gubbar som vill hålla makten för sig själva. Utmåla oss feminister till något hemskt, skränande och inte jämställt, så kan gubbarna behålla makten några år till. Ge oss skulden för strategin, och det även om ingen feminist eller kvinna har varit med och utformat den.

Feminism handlar inte om trottoarer och barnvagnar. Det handlar om att vi ska dela makten och det har våra grannländer förstått!
Citera
2020-10-20, 10:44
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Du gör misstaget att blanda ihop mål med strategi. Någon strategi har inte funnits. Iaf inte på pränt. Det enda i den vägen har varit den beryktade palliativa vårdplanen Socialstyrelsen utformade. Den är jag dock beredd att diskutera ur ett etiskt och moraliskt perspektiv alla dagar i veckan.

Läs sista stycket.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/folkhalsomyndighetens-arbete-med-covid-19/
Citera
2020-10-20, 10:46
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31

Sverige gjorde monumentala misstag i början av pandemin som ledde till tusentals extra dödsfall och som aldrig går att snacka bort.

Vi borde ha stängt gränsen till Kina, vilket påtalades i början av februari i just den här tråden. Vi borde ha stängt gränsen till Europa och Iran, vilket påtalades i början av mars i just den här tråden.

Vi borde ha infört tvångskarantän i minst två veckor för alla som anländer från utlandet, vilket påtalades i början av februari i just den här tråden.

Anders Tegnell tyckte att allt detta var totalt onödigt och tyckte till och med att det skulle vara trevligt att åka till Alperna. Vi lämnade dörren vidöppen för den första flodvågen och missade en chans att köpa värdefull tid och få en mer regelbunden smittspridning.
Citera
2020-10-20, 10:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Läs sista stycket.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/folkhalsomyndighetens-arbete-med-covid-19/
Läst!

Kan jag nu få en länk till strategin, tack?
Citera
2020-10-20, 11:00
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det finns väl knappt någon som bryr sig om Corona längre och än mindre nya lagar som gör folks frihet begränsade... Det känns som att folk skiter i vilket.

Jag var ute och handlade i butiker i söndags...
Ikea, Jula, Biltema och Elgiganten...
Hela tiden försöker man hålla distans till folk... Men det är ju ett helt hopplöst projekt... Det går liksom inte... Väldigt få tycks bry sig... Dom flesta tycks leva som om det inte alls finns någon pandemi.

Sossejävlarna kan stifta vilken jävla lag dom vill.
90 procent kommer inte att bry sig. Inte ens ett utegångsförbud skulle folk bry sig om.

Det handlar ju inte om vad du och jag bryr oss om. Det handlar om att dom kommer sätta förbud på fler företag att följa restriktionerna. Tex köpcentrum, affärer, offentliga platser osv.

T.ex kan dom sätta krav på Ica att enbart ha 50 personer inne i affären samtidigt, lever inte Ica upp till dessa premisser så tvingas dom stänga ner till dom kan leva upp till de nya reglerna. Det handlar om att staten kan sätta samma tryck på alla företag som de gör på krogar och restauranger. Vilket är ännu en inskränkning på min frihet.

Typiskt sosseri och inte hör man alarmisterna gråta om detta nej nej, mer inskränkningar på våra liv är bra. Mer stat, mer lagar och mer regler!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in