2020-10-20, 12:42
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Lite mer från Tegnell i intervjun från New Statesman, nu refererad i Expressen;

Coronaspridningen i Sverige tog fart tidigare än i nordiska grannländerna.

Statsepidemilogen Anders Tegnell menar att orsaken är utvecklingen i Stockholm – med mycket invånare från olika länder.

– Spridningen är mycket större och snabbare i sådana grupper, säger Tegnell till New Statesman.

I en intervju med BBC säger Tegnell att ökningen i Sverige börjat sakta ner – samtidigt som situationen i Stockholm börjat ”stabilisera sig.

– Ökningen har saktat ner. För ett par veckor sedan hade vi en ökning på 20 procent från ena veckan till den andra, nu är det nere på 4-6 procent per vecka. Vi har problem i Stockholmsregionen men det verkar stabilisera sig i där och vi hoppas det fortsätter.

Tegnell: Pandemin började på annat sätt i Sverige

Han menar att det inte är rimligt att jämföra Sverige med Norge och Finland, utan att man snarare ska titta på Storbritannien, Nederländerna och Belgien.

– Vi hade en enorm tidig spridning i Stockholm, vilket mer liknade spridningen i London, Amsterdam, Bryssel som på flera sätt liknar Sverige mer än våra nordiska grannländer. Stockholm och de andra städerna har stor befolkning från andra länder, vilket är viktigt, eftersom spridningen är mycket större och snabbare inom de grupperna.

Verkligen illa i Belgien nu. Hoppas att Sverige inte går samma väg.
Citera
2020-10-20, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Jag tror att det riktigt mörka börjar utspela sig i början av december. Då är immuniteten borta och Sverige drabbas av början av våg 2.

Jag personligen tror att de restriktoner vi har i Sverige är tillräckliga för att hålla detta på en bra nivå. problemet är att en för stor andel skiter i det.
Detta beteende smittar också av sig.

Vissa känner att ”varför skall jag leva så här när alla andra lever som vanligt”

Om alla jävlar bara slutar vara så in i helvete ego, så hade vintern blivit helt ok.
Det tror jag iaf
Citera
2020-10-20, 12:43
Medlem
ReijoHervonens avatar
I Tjeckien ser det ut som att det inte längre går att förhindra smittan. Landet som klarade sig bäst i Europa i våras verkar bli det land som först uppnår ofrivillig flockimmunitet enligt Tegnellmodell.

Tjeckiens statsepdemiolog Roman Prymula som hyllades för vårens lyckade strategi fick under sommaren sparken. Tjeckerns starkeman Andrej Babis bestämde sig att åtgärderna var för dyra och istället lade han in en Yesman som hade som uppgift att lyssna till vad näringslivet ville. Vilket givetvis var inga restriktioner alls. Nu när skiten redan träffat fläkten fick visst Prymula tillbaka tjänsten får några veckor sedan, få se om det alls går att stoppa spridningen där mera.

Här är siffrorna från tjeckien:

Nya fall veckovis, antal döda per vecka, döda i snitt per dag

V36
4098 13 1,86
V37
8506 28 4,0
V38
13542 57 8,14
V39
15119 96 13,71
V40
19683 140 20,0
V41
35855 293 41,86
V42
60541 462 66

Projektion utgående ifrån ökning av fall:
V43 737dödsfall (105,3/dag)
V44 1279dödsfall (182,7/dag)
Notera att Tjeckien redan denna vecka kommer att publicera dödsfall som när det var som värst i Sverige i våras.

Tjeckien klarade sig utan smittspridning i våras, det kan man dock inte säga om Belgien som drabbades värst av alla. Jag ska strax visa Belgiens siffror, sen ska jag jämföra med Sverige.
Citera
2020-10-20, 12:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det får du informera FHM om. Rent kommunikativt förstår man budskapet. Det är jag övertygad om att du gör med trots valet av ord.
Nej, det gör jag inte. Men mer var inte väntat. Har upplevt meningslösa möten till förbannelse i offentlig förvaltning där man har malt på om mål som om de vore strategier. Det verkar vara ett genomgående fenomen bland administratörer på den offentliga sidan att man saknar förmåga till utarbetade handlingsplaner. Det är så mycket tjusigare att prata om målen.

Citera
2020-10-20, 12:48
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag personligen tror att de restriktoner vi har i Sverige är tillräckliga för att hålla detta på en bra nivå. problemet är att en för stor andel skiter i det.
Detta beteende smittar också av sig.

Vissa känner att ”varför skall jag leva så här när alla andra lever som vanligt”

Om alla jävlar bara slutar vara så in i helvete ego, så hade vintern blivit helt ok.
Det tror jag iaf

Nej, restriktionerna fungerar under vår/sommar då vi umgås utomhus/lov. Det krävs kraftigare åtgärder vinterhalvåret då vi håller oss inomhus. Men Sverige är inte mycket för skräddarsydd hantering utifrån landets förutsättningar och god planering. Hoppet är att 2:a gången vi nu blir smittade blir det ett mildare förlopp, men det finns det ingen garanti för.
Citera
2020-10-20, 12:49
Medlem
ReijoHervonens avatar
Belgiens siffror nyligen:

bekräftade fall veckovis, dödsfall per vecka, döda per dag i snitt

V38
8270 21 3,0
V39
12055 30 4,29
V40
14820 70 10,0
V41
29308 131 18,71
V42
56184 217 31

Projektion:
V43 356döda 50,86/dag
V44 690döda 98,57/dag
Citera
2020-10-20, 12:50
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du gör misstaget att blanda ihop mål med strategi. Någon strategi har inte funnits. Iaf inte på pränt. Det enda i den vägen har varit den beryktade palliativa vårdplanen Socialstyrelsen utformade. Den är jag dock beredd att diskutera ur ett etiskt och moraliskt perspektiv alla dagar i veckan.

Lite om strategin hittade jag på Folkhälsomyndighetens hemsida.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/folkhalsomyndighetens-arbete-med-covid-19/

Den övergripande strategin för att bekämpa covid-19 i Sverige går ut på att minimera dödlighet och sjuklighet i hela befolkningen och att minimera övriga negativa konsekvenser för individen och samhället .

För att nå dessa mål används medicinska och icke-medicinska åtgärder samt kommunikationsinsatser. Åtgärderna syftar till att minska smittspridningen och fördröja pandemins förlopp, genom att förskjuta och sprida ut kurvans topp. På detta sätt kan sjukligheten minska och belastningen på sjukvården och samhället lindras, då andelen sjuka vid ett givet tillfälle (kurvans topp) minskas.
Citera
2020-10-20, 12:50
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, det gör jag inte. Men mer var inte väntat. Har upplevt meningslösa möten till förbannelse i offentlig förvaltning där man har malt på om mål som om de vore strategier. Det verkar vara ett genomgående fenomen bland administratörer på den offentliga sidan att man saknar förmåga till utarbetade handlingsplaner. Det är så mycket tjusigare att prata om målen.

Där har du en poäng , eller att man sitter med risk och konsekvensanalyser till förbannelse och lite blir gjort. Men men jag tror fortfarande du förstod vad jag kommunicerade när jag och ”Ankan ” var fundersam gällande skillnader mellan Belgiens/Sveriges rekommendationer/restriktioner.
Citera
2020-10-20, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Kanske postat innan, men va i helvete har hänt i Belgien??

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-02-13..latest&country=SWE~BEL~DNK~NOR~FIN&region=Worl d&casesMetric=true&interval=smoothed&perCapita=tru e&smoothing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc

Norge och Finland som vanligt bäst i klassen.
Det finns någonting väldigt viktigt att ha i åtanke om Belgien, och det är att de har överräknat sina döda ganska grovt:

https://www.dw.com/en/belgiums-coronavirus-overcounting-controversy/a-53660975

När pandemin brann som värst så räknade de alla döda på ålderdomshem som COVID-19 döda, utan att ens testa dem, för att vara säkra på att få med alla.

Så graden av immunitet i Belgien har sannolikt överskattats. Belgien hade en stenhård lockdown, väldigt tidigt, dödsfallen har skett i äldrevården. Hur stor utbredning viruset hann få i andra åldersgrupper är det ingen som vet.

Överdödligheten indikerar snarare att Belgien, Nederländerna och Frankrike har drabbats ungefär lika av COVID-19, men att skillnaderna beror på att Belgien har överskattat hur många som dog av COVID-19, samtidigt som Nederländerna har underskattat:

https://www.iamexpat.nl/expat-info/dutch-expat-news/dutch-gps-devise-system-count-hidden-corona-deaths
Citera
2020-10-20, 12:54
Medlem
Under helgen verkar man ha kommit ikapp lite grann med analysandet i (Region) Uppsala, nedgången förra veckan stod sig iaf, senaste dagarna är för tidigt att säga. Toppen(sett till fall på en dag) är nu nästan två veckor bort. Tyvärr har man gjort om grafiken, så det går inte längre att jämföra veckor. Alla staplar(glidande 7-dagarsvärde numera) är iaf på väg nedåt.
Citera
Bannlyst
Virtual lockdown.

Citat:
Virtual lockdown.
Senast redigerad av snuttis 2020-10-20 kl. 13:09.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Nu hände det, Argentina puttade ner Sverige till plats 16.

Sen kommer kanske Colombia att gå om också, gissningsvis in ett par veckor.

Tycker du att pandemin är en tävling?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in