Citat:
Varför använder du ordet "doktrin" om du bara menar kunskap? Alla kunskap formar en människa, men det betyder inte att den styr, det är först när det är en doktrin som det styr en. Där ligger skillnaden. Du får väldigt gärna hålla isär dom sakerna, annars är det väldigt svårt att diskutera med dig.Hur vet du att du älskar fotboll eller är far? Du har lärt dig det.
En doktrin lärs in. Du är duktigt indoktrinerad (det är alla, utom små barn).
Är du inte styrd och guidad av din doktrin?
Menar du att det inte påverkar vad du gör och hur du ser på tillvaron att du ser att du är far?
Poängen här är hur vi sällan ser våra egna tillkortakommanden i våra resonemang. Det enda sättet att komma undan detta är medvetenhet om att man kommer till korta. Alltså behöver argument inte vägas mot varandra.
En doktrin lärs in. Du är duktigt indoktrinerad (det är alla, utom små barn).
Är du inte styrd och guidad av din doktrin?
Menar du att det inte påverkar vad du gör och hur du ser på tillvaron att du ser att du är far?
Poängen här är hur vi sällan ser våra egna tillkortakommanden i våra resonemang. Det enda sättet att komma undan detta är medvetenhet om att man kommer till korta. Alltså behöver argument inte vägas mot varandra.
Att jag är fotbollsälskare varken styr eller guidar mig, jag kan titta på fotboll, men jag också låta bli. Att jag är curlingspelare varken styr eller guidar mig. Inte mer än att jag inte vill svika mina lagkamrater.
Kan du låta bli att göra det som din religion påbjuder dig att göra? Kan du göra det som din religion förbjuder dig?
Citat:
Jag har ingen aning om jag har några argument för att din gud inte finns. Jag vet inte vad för gud det är du har. Är det den som beskrivs i Bibeln så finns det solida bevis för att den inte finns, skapelseberättelsen till exempel vet vi ju att den inte är sann. Är det någon annan gud du har så vet jag inte om det finns argument för att den inte finns.En generell gud vet jag att jag INTE har några argument för att den inte finns. För det går inte att ha argument för att nått som man inte vet vad det är inte existerar. Det är logiskt omöjlig.
Så sluta gärna påstå såna här saker.
Och återigen då. Jag har ingen doktrin alls vad gäller några gudar. Däremot vet jag att väldigt många av dom gudarna som har beskrivits genom århundradena inte existerar. Och detta styr eller guidar mig inte det minsta. Att det inte finns några gudar som bor på ett högt berg i Grekland berör mig inte det minsta till exempel.
Citat:
Eftersom det är en uppenbar lögn så skulle jag inte göra det nej. Det har du helt rätt i.
Citat:
Tja. Då har den tydligen misslyckats å det grövsta med antingen sitt bygge av människan, eller med sin PR. Båda sakerna tyder på att om den finns, så är den inte speciellt bra.Det finns tex bevis i profetiorna, men det är tydligt (bl.a. i tråden) vad ateism gör med människors argument inför sig själva. Att då förklara hur profetior funkar går inte, det blir som att förklara USAs politiska system för en treåring. Han har ingenting att hänga upp informationen på.
Citat:
Som sagt här ovanför, om det krävs djupa studier för nått som är så viktigt som människans efterliv verkar vara, då har den misslyckats kapitalt med sina skapelse eller med sitt budskap. Eller båda. I vilket fall som helst så är den rätt kass. Vilket vi ju också kan se på världen i övrigt.
Jag ser vad du menar, men ditt resonemang grundar sig i en oförståelse av hur profetiorna fungerar.
Om jag ska visa dig detta krävs djupa studier, något du knappast vill lägga tid på eftersom du inte ser mening nog med det.
Bibeln bevisar sig själv även på många andra vis, men hur ska någon kunna visa dig det... Tänkte först ignorera detta du skrev helt, men ändå...
Om jag ska visa dig detta krävs djupa studier, något du knappast vill lägga tid på eftersom du inte ser mening nog med det.
Bibeln bevisar sig själv även på många andra vis, men hur ska någon kunna visa dig det... Tänkte först ignorera detta du skrev helt, men ändå...