2020-10-19, 21:57
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Hur vet du att du älskar fotboll eller är far? Du har lärt dig det.

En doktrin lärs in. Du är duktigt indoktrinerad (det är alla, utom små barn).
Är du inte styrd och guidad av din doktrin?
Menar du att det inte påverkar vad du gör och hur du ser på tillvaron att du ser att du är far?

Poängen här är hur vi sällan ser våra egna tillkortakommanden i våra resonemang. Det enda sättet att komma undan detta är medvetenhet om att man kommer till korta. Alltså behöver argument inte vägas mot varandra.
Varför använder du ordet "doktrin" om du bara menar kunskap? Alla kunskap formar en människa, men det betyder inte att den styr, det är först när det är en doktrin som det styr en. Där ligger skillnaden. Du får väldigt gärna hålla isär dom sakerna, annars är det väldigt svårt att diskutera med dig.
Att jag är fotbollsälskare varken styr eller guidar mig, jag kan titta på fotboll, men jag också låta bli. Att jag är curlingspelare varken styr eller guidar mig. Inte mer än att jag inte vill svika mina lagkamrater. Kan du låta bli att göra det som din religion påbjuder dig att göra? Kan du göra det som din religion förbjuder dig?

Citat:
Tex:
Du anser att du har argument för att Gud inte finns. Om du skulle acceptera mitt argument måste du först höra mitt argument, men det går inte pga att du redan ser ditt argument som tyngst (det är doktrin).
Jag har ingen aning om jag har några argument för att din gud inte finns. Jag vet inte vad för gud det är du har. Är det den som beskrivs i Bibeln så finns det solida bevis för att den inte finns, skapelseberättelsen till exempel vet vi ju att den inte är sann. Är det någon annan gud du har så vet jag inte om det finns argument för att den inte finns.
En generell gud vet jag att jag INTE har några argument för att den inte finns. För det går inte att ha argument för att nått som man inte vet vad det är inte existerar. Det är logiskt omöjlig.
Så sluta gärna påstå såna här saker.

Och återigen då. Jag har ingen doktrin alls vad gäller några gudar. Däremot vet jag att väldigt många av dom gudarna som har beskrivits genom århundradena inte existerar. Och detta styr eller guidar mig inte det minsta. Att det inte finns några gudar som bor på ett högt berg i Grekland berör mig inte det minsta till exempel.

Citat:
Om jag påstår att du inte alls älskar fotboll lär du inte acceptera mitt påstående. Där emot kan du se tydligt att jag inte lyssnar på dig, eller kan begripa vad du säger.
Eftersom det är en uppenbar lögn så skulle jag inte göra det nej. Det har du helt rätt i.

Citat:
Det finns tex bevis i profetiorna, men det är tydligt (bl.a. i tråden) vad ateism gör med människors argument inför sig själva. Att då förklara hur profetior funkar går inte, det blir som att förklara USAs politiska system för en treåring. Han har ingenting att hänga upp informationen på.
Tja. Då har den tydligen misslyckats å det grövsta med antingen sitt bygge av människan, eller med sin PR. Båda sakerna tyder på att om den finns, så är den inte speciellt bra.

Citat:
Jag ser vad du menar, men ditt resonemang grundar sig i en oförståelse av hur profetiorna fungerar.
Om jag ska visa dig detta krävs djupa studier, något du knappast vill lägga tid på eftersom du inte ser mening nog med det.

Bibeln bevisar sig själv även på många andra vis, men hur ska någon kunna visa dig det... Tänkte först ignorera detta du skrev helt, men ändå...
Som sagt här ovanför, om det krävs djupa studier för nått som är så viktigt som människans efterliv verkar vara, då har den misslyckats kapitalt med sina skapelse eller med sitt budskap. Eller båda. I vilket fall som helst så är den rätt kass. Vilket vi ju också kan se på världen i övrigt.
Citera
2020-10-19, 22:10
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Tja. Då har den tydligen misslyckats å det grövsta med antingen sitt bygge av människan, eller med sin PR. Båda sakerna tyder på att om den finns, så är den inte speciellt bra.

Som sagt här ovanför, om det krävs djupa studier för nått som är så viktigt som människans efterliv verkar vara, då har den misslyckats kapitalt med sina skapelse eller med sitt budskap. Eller båda. I vilket fall som helst så är den rätt kass. Vilket vi ju också kan se på världen i övrigt.
De flesta skulle nog även kunna säga att det mesta av nutida vetenskap är mer eller mindre direkt obegriplig, och iaf kräver djupa studier för att förstå. Tycker du inte att just det argumentet mot vetenskap håller riktigt, så håller nog inte heller just det argumentet riktigt mot religion. Jag tycker iaf att argumentet är riktigt kasst. Är något för svårt att förstå direkt för en idiot så måste det vara fel, va? Komplett idioti.
Senast redigerad av nerdnerd 2020-10-19 kl. 22:17.
Citera
2020-10-19, 22:20
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
De flesta skulle nog även kunna säga att det mesta av nutida vetenskap är mer eller mindre direkt obegriplig, och iaf kräver djupa studier för att förstå. Tycker du inte att just det argumentet mot vetenskap håller riktigt, så håller det nog inte heller riktigt mot religion. Jag tycker iaf att argumentet är riktigt kasst. Är något för svårt att förstå direkt för en idiot så måste det vara fel, va? Komplett idioti.
Fast nu är det väl inte så att min förståelse för vetenskapen kommer avgöra om jag kommer brinna i helvetet för all framtid. Eller?

Varför gör du såhär? Du är ju inte ett pucko. Varför beter du dig som ett?
Citera
2020-10-20, 07:02
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Varför använder du ordet "doktrin" om du bara menar kunskap? Alla kunskap formar en människa, men det betyder inte att den styr, det är först när det är en doktrin som det styr en. Där ligger skillnaden. Du får väldigt gärna hålla isär dom sakerna, annars är det väldigt svårt att diskutera med dig.
Att jag är fotbollsälskare varken styr eller guidar mig, jag kan titta på fotboll, men jag också låta bli. Att jag är curlingspelare varken styr eller guidar mig. Inte mer än att jag inte vill svika mina lagkamrater. Kan du låta bli att göra det som din religion påbjuder dig att göra? Kan du göra det som din religion förbjuder dig?

Jag har ingen aning om jag har några argument för att din gud inte finns. Jag vet inte vad för gud det är du har. Är det den som beskrivs i Bibeln så finns det solida bevis för att den inte finns, skapelseberättelsen till exempel vet vi ju att den inte är sann. Är det någon annan gud du har så vet jag inte om det finns argument för att den inte finns.
En generell gud vet jag att jag INTE har några argument för att den inte finns. För det går inte att ha argument för att nått som man inte vet vad det är inte existerar. Det är logiskt omöjlig.
Så sluta gärna påstå såna här saker.

Och återigen då. Jag har ingen doktrin alls vad gäller några gudar. Däremot vet jag att väldigt många av dom gudarna som har beskrivits genom århundradena inte existerar. Och detta styr eller guidar mig inte det minsta. Att det inte finns några gudar som bor på ett högt berg i Grekland berör mig inte det minsta till exempel.

Eftersom det är en uppenbar lögn så skulle jag inte göra det nej. Det har du helt rätt i.

Jag påminner om att det som diskuteras nu är vad tro/icke-tro gör med en människas argument.

Om det är sant att fotbollsälskare är vad du är så styr det dig. Fast du har ju rätt i att det inte är sant att du faktiskt är fotbollsälskare
Detta är mysticism på ett litet barns nivå. Det du ser att du är styr dig. Det är din doktrin. Att du sedan ljuger för dig är en annan sak.

Så argumentets tyngd utgår från din/min kunskapsnivå?
Om du inte begriper skapelseberättelsen OCH de vetenskapliga teorierna i ämnet saknar argumentet tyngd? Eller står ett argument på egna meriter, och argumentet väger lätt/tungt för dig beroende på vad du redan ser (eller tycker dig se)?

Ska jag alls kalla någon idiot, så blir det nog den som vill hävda tyngd i sina argument utan att själv ha kunskap i frågan. (argumentet kan fortfarande ha tyngd).

Ska okunniga brinna i helvetet? Här lär man sig...
Senast redigerad av LadySweden 2020-10-20 kl. 07:05.
Citera
2020-10-20, 07:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Fast nu är det väl inte så att min förståelse för vetenskapen kommer avgöra om jag kommer brinna i helvetet för all framtid. Eller?

Om du ska brinna i helvetet eller ej är inte topic. Hur är det relevant att du anser(?) att jag kastar bort mitt liv pga min doktrin?

Om någon vet vad hon är, vore detd inte snarare att kasta bort livet att ägna detta liv åt att vara det du vill? Som din lilla apa...
Citera
2020-10-20, 07:24
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
De flesta skulle nog även kunna säga att det mesta av nutida vetenskap är mer eller mindre direkt obegriplig, och iaf kräver djupa studier för att förstå. Tycker du inte att just det argumentet mot vetenskap håller riktigt, så håller nog inte heller just det argumentet riktigt mot religion. Jag tycker iaf att argumentet är riktigt kasst. Är något för svårt att förstå direkt för en idiot så måste det vara fel, va? Komplett idioti.
Det var inget argument mot vetenskap.

Idag har vi dock vad jag kallar "vetenskapstroende", som följer allt de lär sig att "vetenskapen säger". "Vi vet" från en människa indikerar detta, då "vi vet" är ovetenskapligt i sig i de flesta fall. Den vetenskapstroende har alltså inte kunskap själv utan repeterar vad andra sagt. Den vetenskapstroende har vetenskap som religion, inte att förblanda med vetenskap, och attackerar ofta troende på Gud likt somliga religiösa attackerar varandras religioner.

Nya studier kikar på om något allsfinns. Det tycker jag är spännande! Lite OT här dock.

Edit:
Jag delar din poäng, och utvecklar detta på tal om doktriner och instängd tankeförmåga.
Senast redigerad av LadySweden 2020-10-20 kl. 07:38.
Citera
2020-10-20, 07:58
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Du menar att ditt kassa argument blir bra om det riktas mot det som du tycker är dåliga saker. Du menar att ändamålet helgar medlen. Det tycker jag är att bete sig som ett rikspucko.

Om det är om hotet att brinna i helvetet som ditt egentliga argument bygger på, är det nog DET du bör tala om. Så blir det iaf lättare att förstå, vilket ju är en viktig poäng för dig.
Citera
2020-10-20, 08:23
Medlem
Ibland tillåter jag mig vara religiös, men då blir det mest flum jag hittar på själv som teoretiskt sätt skulle klaffa med fysikens lagar om man kisar lite. De gamla religionerna har för många självemotsägelser och saker som inte lirar med naturen och moralkakor så de känns inte trovärdiga. Möjligen filosofi från orienten kan vara spännande, de är ju diffusa nog att inte motbevisas på direkten.
Senast redigerad av trekantshatt 2020-10-20 kl. 08:28.
Citera
2020-10-20, 09:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Kan du se var din argumentation brister?
Nej och du får gärna förklara vad för fel du ser.

Citat:
Häng med här i denna saga:

Det var en ung kvinna som var i opposition mot en oerhört mäktig man, men hon visste det inte (men den mäktige visste allt). En dag önskade den unga kvinnan något av hela sitt hjärta, och eftersom hon hade hört talas om den allsmäktige mannen via sagor tänkte hon att "det kan ju inte skada att be ändå. . Tänk om, bara om, sagorna berättade något sant".
Så hon bad, och lovade att tro, lyda och ge sitt liv åt denne mäktige om Han bara hjälpte henne med önskningen.

Som genom ett under skedde det hon önskade, men hon glömde sitt löfte... Till en dag då den mäktige mannen ringde på hennes dörr och påminde henne om löftet.

Från den dagen startade en makalös, förunderlig och underbar resa med den mannen. Han visade kvinnan många olika världar och lärde henne många saker, och bland annat gav Han henne en magisk bok där Han redan skrivit upp alltihop för länge
sedan.

Sagan tar nog aldrig slut, men i detta kapitel slutar det med att. en
döv man skrev på FB att saker inte är sanna bara för att de skrivits ned.
Allegorier är användbara men jag skulle föredra om du håller dig till tydliga argument för att dra ner på det onödiga fluffet. Dessutom, hur många har bett och bett men aldrig fått svar? För att en person tror de blivit hjälpta så betyder det inte att någon mäktig man finns. För det finns ingen som mött eller sett den mäktiga mannen.

Citat:
Du har ingen katt för att det finns böcker om katter!
Det låter som ett konstigt argument. I kontrast till vad som jag sagt är det menat?
Citera
2020-10-20, 09:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Självklart står argument på egna meriter.

Ja här står vi, så vilket väger då tyngst, du som väger?

Det rationella argumentet att tro är tro men vetskap är vetskap.
Att anta saker för att man har tro är inte att veta.
Citera
2020-10-20, 09:45
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Inget fel med att ha metafysiska funderingar.
Men att faktiskt tro på några av de etablerade religionerna (eller döda religioner) är ett tydligt tecken på bristande kritiskt tänkande.
Pythagoras eller Platons metafysik kan jag respektera, men kristendomen t.ex. är lika solid som ett torrt mariekex
Citera
2020-10-20, 09:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Bevisa Atlanten för den blinde och
döve!

Den som ser lär inte be dig om bevis, men ni kan glädjas med varandra åt havet.

No Can Do!

Eller så finns inget bevis. Helt enkelt. Och det du ägnar dig åt är handviftning och distraktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in