2020-10-20, 08:00
Medlem
Värdelös trådstart. Är vi verkligen på den nivån att vi ska diskutera en skärmdump? Snacka om att vi har nått botten när folk inte ens vill länka till hela klippet.

Mod: infoga gärna denna länk i trådstart:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/elva-gripna-efter-mordet-pa-franske-lararen

Angående ämnet: känns mest som en semantisk diskussion tbh. De som mördande läraren blev väl uppenbarligen provocerade? Då har man väl ”provocerar fram” något? Även om det inte varit syftet.
Sedan är det givetvis förjävligt att det hände och helt oacceptabelt i ett civiliserat land.
Citera
2020-10-20, 08:44
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Vet inte om du gör dig dum eller vad? Det går att säga att någon proverades/blev provocerad om det är vad man menar.

Nu har vi sett flera som menar att offret fick skylla sig själv, att han provocerade, då är det inte konstigt att man märker sådant här.

Kan säga att jag tyvärr blev förvånad när jag inte ens hann ner till tv:n igår vid halvåtta innan deras första inslag som handlade om reaktioner i Frankrike efter dådet var slut. Inget mer, var dum nog att tro att man skulle prata om det här mer. Så jag skrev i huvudtråden om min förvåning och underdrev det till 5 sek inslag. Någon annan tog sedan tiden och det var 23.5 sek för att sedan följas av långa inslag om helt andra saker.

Uppenbarligen är denna händelse något bagatellartat och inget att fästa någon större uppmärksamhet vid för vissa. För mig och andra är det något fruktansvärt som har hänt, en stor röd stoppsignal.

Var i min text skrev jag något om skuldbeläggning hos offret? Om något skriver jag det att det motsatta kan vara gällande. Just därför behöver ingen hänga upp sig på skuld när det kommer till att SVT korrekt identifierade att offret provocerat gärningsmannen.

Slå upp vad ordet provokation betyder och fundera på var i dess definition det handlar om skuld.
Citera
2020-10-20, 09:32
Medlem
ppp333s avatar
Självklart är det så att ordvalet "provocerat fram" är ett sätt att fördela ansvaret mellan offret och förövaren.
Det skulle aldrig ske att en journalist på SVT skulle säga att en kvinna som blivit mördad pga sin klädsel "provocerat fram" mordet.
Men här gick det tydligen an. Det är talande.
Citera
2020-10-20, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ppp333
Självklart är det så att ordvalet "provocerat fram" är ett sätt att fördela ansvaret mellan offret och förövaren.
Det skulle aldrig ske att en journalist på SVT skulle säga att en kvinna som blivit mördad pga sin klädsel "provocerat fram" mordet.
Men här gick det tydligen an. Det är talande.

Han är verkligen ett svårsmält inslag på SVT, av alla svårsmälta. Nu har de dessutom tagit in en likadan som nyhetsuppläsare. Bengt Nordberg, som också kör med någon slags lågaffektiv hypnosröst. Vidrigt.
Citera
2020-10-20, 10:12
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Var i min text skrev jag något om skuldbeläggning hos offret? Om något skriver jag det att det motsatta kan vara gällande. Just därför behöver ingen hänga upp sig på skuld när det kommer till att SVT korrekt identifierade att offret provocerat gärningsmannen.

Slå upp vad ordet provokation betyder och fundera på var i dess definition det handlar om skuld.
Men om man talar om en handling som "provocerade fram" kan det väl ändå språkligt tolkas som en aktiv handling som framkallade en annan. Det här tror jag som jag skrivit tidigare att Catomeris insåg, ansåg fel och därför snabbt bytte ordval (till, "ledde till") mitt i meningen.
Citera
2020-10-20, 12:02
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
MEDIA. SVT får nu kritik efter att ha antytt att den franske läraren Samuel Paty "provocerade fram" sin egen halshuggning genom att visa Muhammedbilder.

https://mobile.twitter.com/JensGanman/status/1317888544107597825/photo/1

Helvete.......Jag är i chocktillstånd...Fritt att diskutera vad ni vill..

Fast vänta, är det inte det han gjorde? Provocerade?

Han vet ju vad Muhammed betyder för muslimer och är väl införstådd med konsekvenserna, ändå väljer han att göra det. Alltså ville han få fram en reaktion. Provocerade så klart

Sen kan jag tycka att det är totalt sjukt att mörda en människa för det! Absolut. GM borde få livstid punkt slut.

Men att ifrågasätta ordet "provocerade" är inget att diskutera om. Han gjorde det med uppsåt att skapa ilska. Han fick det nu tyvärr.

Missförstå mig inte. Jag är inte på något sätt ok med att dessa apor reagerar så extremt, man ska kunna ifrågasätta allt tycker jag, jag förklarar bara läget.
Citera
2020-10-20, 12:23
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman

Han vet ju vad Muhammed betyder för muslimer och är väl införstådd med konsekvenserna, ändå väljer han att göra det. Alltså ville han få fram en reaktion. Provocerade så klart

Sen kan jag tycka att det är totalt sjukt att mörda en människa för det! Absolut. GM borde få livstid punkt slut.

Men att ifrågasätta ordet "provocerade" är inget att diskutera om. Han gjorde det med uppsåt att skapa ilska. Han fick det nu tyvärr.

Missförstå mig inte. Jag är inte på något sätt ok med att dessa apor reagerar så extremt, man ska kunna ifrågasätta allt tycker jag, jag förklarar bara läget.
Det gjorde han inte.

Samuel Paty undervisade i Enseignement moral et civique (etik- och medborgarkunskap), ett ämne som i som i sin nuvarande form infördes efter attentatet mot Charlie Hebdo. Under en lektion där de skulle diskutera yttrandefrihet visades bilder ur Charlie Hebdo. Innan dessa visades erbjöd han de elever som trodde sig ta illa upp att lämna klassrummet först.

Jag förstår inte hur du kan påstå att han gjorde detta i syfte att skapa ilska.
Senast redigerad av Tinuviel 2020-10-20 kl. 12:29.
Citera
2020-10-20, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johej
1915 kom före 1994.
Vad hände 1915 då, undrar du.

Armeniska folkmordet. Muslimerna mördade alla icke-muslimer.

I Asien ja. Men om kristna en dag i framtiden kommer att bli förföljda i Europa så är det inte av muslimer, utan av ateister. Muslimska fundamentalister är så få. Det är ateister och inte muslimer som brukar protestera mot skolavslutningar i kyrkan, religionskunskap i skolan, mm, och vill ta bort alla religiösa symboler från det offentliga. Jag gissar att det inte var en muslimsk fotograf som stoppade en kristen pojke från att ha kors på skolfotot. Muslimer tror ju på Jesus som en av deras viktigaste profeter.

Är det inte mer sannolikt att nästa religionsförföljelse i Europa drabbar muslimer än kristna? Att folkmordet i Jugoslavien upprepas? Hur det ska gå för judar i Europa vet jag inte.
Senast redigerad av guru1966 2020-10-20 kl. 13:11.
Citera
2020-10-20, 12:42
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman

Du har rätt men samtidigt så enligt Fransk lag så gjorde läraren inget fel.
Så njaa både ja och nej.
Citera
2020-10-20, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Isåfall är de inte muslimer.

Då är de flesta vita inte heller rasister för de har alla någon utländsk vän.
Citera
2020-10-20, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Du har rätt men samtidigt så enligt Fransk lag så gjorde läraren inget fel.
Så njaa både ja och nej.

Konstnärer, tidningar och lärare som tycker sig ha rätt att visa kränkande konst för små barn inbillar sig att de kämpar för åsiktsfrihet, men de kämpar emot religionsfrihet. Förmodligen är samma personer emot att religiösa symboler visas på offentlig plats, dvs de är emot åsiktfrihet när de själva känner sig besvärade av den. (Jag pratar i allmänhet. Det är inte läge att kriticera mordoffret nu.)

Kommer vi en dag att få en rättspraxis där muhammedkarikatyrer och liknande räknas som kränkning, brott mot religionsfriheten eller hets mot folkgrupp? Precis som att media idag inte får visa karikatyrer av människor från olika folkgrupper.
Senast redigerad av guru1966 2020-10-20 kl. 13:08.
Citera
2020-10-20, 13:09
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Konstnärer, tidningar och lärare som tycker sig ha rätt att visa kränkande konst för små barn inbillar sig att de kämpar för åsiktsfrihet, men de kämpar emot religionsfrihet. Förmodligen är samma personer emot att religiösa symboler visas på offentlig plats, dvs de är emot åsiktfrihet när de själva känner sig besvärade. (Jag pratar i allmänhet. Det är inte läge att kriticera mordoffret nu.)

Kommer vi en dag att få en rättspraxis där muhammedkarikatyrer och liknande räknas som kränkning eller brott mot religionsfriheten? Precis som att media idag inte får visa karikatyrer av människor från olika folkgrupper.
Intressant aldrig tänkt så tidigare tack för din input. Stämmer bra att majoriteten av dom som skapar karikatyrer faktiskt är ateister jag skulle säga alla till och med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in