2020-10-19, 20:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVD/Sifos senaste opinionsmätning 7299 personer tillfrågades mellan 5-15/10

S 26,4% (-1,1)
V 10,0% (+1,1)
MP 4,3% (+0,5)

C 7,7% (-0,5)
L 3,2% (-0,3)

SD 20,2% (+0,4)

M 20,6% (+-0)
KD 5,9% (-0,3)

Övriga 1,8% (+0,2)
https://www.svd.se/svd-sifo-vansterpartiet-klar-vinnare-i-las-braket/i/senaste

Intressant att SD tycks ha kravlat sig över 20%. Det tycks över tid vara en svår gräns att passera. Inte för att jag tror på numerologi, men det tycks mig som att 20%-gränsen åtminstone symboliskt viktig och måhända också praktisk för partiets uppfattning om framgång.
2020-10-19, 21:42
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Intressant att SD tycks ha kravlat sig över 20%. Det tycks över tid vara en svår gräns att passera. Inte för att jag tror på numerologi, men det tycks mig som att 20%-gränsen åtminstone symboliskt viktig och måhända också praktisk för partiets uppfattning om framgång.

Tillåt mig att småle. Du forne KD anhängare eller kanske fortfarande har alltså inte uppfattat att de små skillnaderna i opinionsundersökningen kan bero på ett tapp från KD. Hala undersökningen visar inte ett smack utan bara att läget är konstant. Alla minskningar/ökningar ligger inom felmarginalen och betyder ingenting i det stora hela.
2020-10-19, 21:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Tillåt mig att småle. Du forne KD anhängare eller kanske fortfarande har alltså inte uppfattat att de små skillnaderna i opinionsundersökningen kan bero på ett tapp från KD. Hala undersökningen visar inte ett smack utan bara att läget är konstant. Alla minskningar/ökningar ligger inom felmarginalen och betyder ingenting i det stora hela.

Så klart det beror på någonting, t ex en minskning av KD. Det är inte min fundering, utan om SD och 20%-spärren och vilken betydelse den kan ha. Det kan givetvis vara ett tillfälligt skutt över 20%, vi får se, men man bör fundera över vad det betyder, snarare än vad som är orsaken. SD har varit över 20% i OU förr, men det var en god stund sedan och aldrig i val. Min gissning är att detta har betydelse, psykologiskt, mätmässigt mm.
2020-10-20, 03:07
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Man kan tänka sig att 20% har en något större betydelse när det är tre partier där alla ligger på just 20-någonting procent. Det sticker ut något att ha tre partier som kan anses vara betydligt större än de andra. De stora och de andra.

I samma veva blir det givetvis något ... spännande att dessa 'de andra' hela tiden är de som ställer till det och får oproportionerligt inflytande.
2020-10-20, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

Det viktiga är att det formerat sig två realistiska regeringsalternativ. Det är nu de konservativa (M)+(KD)+(SD) mot sörjan (V)+(S)+(KD)+(L)+(C). Inget annat realistiskt regeringsalternativ finns.

Av de två realistiska är nog (M)+(KD)+(SD) hyfsat beslutskraftigt och utan större inre konflikter; medans röd-gröna-sörjan inte ens kan sitta i samma rum tillsammans.

Det är viktigt att (SD) ligger på över 20% eftersom det gör det omöjligt för (M) att komma runt dem vid regeringsbildningen. En stor bonus är att med ett väldivt tydligt inflytande för (SD) på en (M) regering så blir det svårt för Annie Lööf och Sabuni att hålla öppet för en (M) regering. Att (SD) växer för att dessa partier låses fast i vänster-buren. Det är viktigt.

Annars är det klart att det blir svårare och svårare att växa. Det enda vore om (S) gör ett rejält självmål. Exempelvis skulle de kunna försöka göra upp med islamismen i partiet men förlora strid efter strid på lokala partistämmor och istället hamna i ett läge där partiet blir med öppet anti-semitiskt. Ungefär som Labour i Storbrittanien under Corbyn. Det är inte omöjligt tror jag.
2020-10-20, 08:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Man kan tänka sig att 20% har en något större betydelse när det är tre partier där alla ligger på just 20-någonting procent. Det sticker ut något att ha tre partier som kan anses vara betydligt större än de andra. De stora och de andra.

I samma veva blir det givetvis något ... spännande att dessa 'de andra' hela tiden är de som ställer till det och får oproportionerligt inflytande.

Ja, det blir förstås mer betydelsefullt när 20% är gränsen för "Stora-partier-klubben", än om t ex S legat på 35%. SVT gör just nu en "halvtidssatsning" och följer ledarna för de tre "stora" partierna, så litet grand praktisk nytta gör det.
2020-10-20, 08:58
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ja, det blir förstås mer betydelsefullt när 20% är gränsen för "Stora-partier-klubben", än om t ex S legat på 35%. SVT gör just nu en "halvtidssatsning" och följer ledarna för de tre "stora" partierna, så litet grand praktisk nytta gör det.

Ja jag tänkte på det här med faktiskt, det känns som media nu börjar släppa in Åkesson igen.

Väldigt intressant upplägg att man tar alla 3 partiledare och inte bara Kristersson och Löfven, som de skulle kunna göra.
2020-10-20, 11:13
Medlem
Haddock93s avatar
Jag har tänkt på en sak, han som följer efter Åkesson hela tiden, är det verkligen smart rent optiskt för SD?

Han känns lite skum säkert för många, speciellt kvinnor.
2020-10-20, 12:02
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jag har tänkt på en sak, han som följer efter Åkesson hela tiden, är det verkligen smart rent optiskt för SD?

Han känns lite skum säkert för många, speciellt kvinnor.

Det är väl en SÄPO snubbe. Det finns väl inte så många SÄPO kvinnor. Men det är ju klart. Hade Åkesson haft en snygg mulatt som stalkat honom hela tiden så hade kanske partiet gått upp en procent.
2020-10-20, 15:58
Medlem
8711s avatar
Intressant att SD nu växer allra kraftigast i storstadsområden. Det är enkelt förklarat med den ökande och grova kriminaliteten som drabbar och oroar allt fler som främst sker i dessa storstadsområden. Men att SD i Stockholms län, utanför Stockholms stad, nu har hela 24% är imponerande högt.

Citat:
Sverigedemokraterna 20,2 %

Partiet ligger relativt stabilt under hösten. Partiet har skaffat sig en stark position i Stockholms län utanför Stockholms stad. Man har nu sin största nyrekrytering av väljare i storstäderna. Det innebär bland annat att partiet nu har flest väljare i Stockholms län utanför Stockholms stad, i den valkretsen når man nu nästan 24 procent av väljarna.

https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/valjarbarometer-oktober-2020
2020-10-20, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Intressant att SD nu växer allra kraftigast i storstadsområden. Det är enkelt förklarat med den ökande och grova kriminaliteten som drabbar och oroar allt fler som främst sker i dessa storstadsområden. Men att SD i Stockholms län, utanför Stockholms stad, nu har hela 24% är imponerande högt.

https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/valjarbarometer-oktober-2020

Det indikerar en helt brutal ökning med mer än 50% eftersom SD i riksdagsvalet 2018 hade endast 15,2% i Stockholms län exklusive Stockholms stad!

https://valresultat.svt.se/2018/10200.html
2020-10-20, 17:43
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Det indikerar en helt brutal ökning med mer än 50% eftersom SD i riksdagsvalet 2018 hade endast 15,2% i Stockholms län exklusive Stockholms stad!

https://valresultat.svt.se/2018/10200.html

Jo, det är en mycket kraftig ökning. Det ökar även i Stockholms stad, men mycket mer utanför i Stockholms län som vi ser. Södertälje, Nykvarn, Botkyrka osv. Men det är inte så konstigt så mycket som kriminaliteten, gängen och klanerna förvärras och drabbar allt fler och oroar allt fler på allt fler områden. Det är rätt så rimligt att det drabbas kommuner kring storstäderna hårdast och att därmed många går till Sverigedemokraterna.

Man träffar hela tiden taxichaufförer av alla sorter och liknande som är Sverigedemokrater, som är kraftigt emot massinvandringen. Jag åker ibland med sjuka personer som ledsagare och samtalsämnet landar mycket ofta i invandringsfrågan och det är svenskar, finnar, araber, somalier, ALLA tycker det är fel, alla vill stoppa invandringen och skicka hem alla som är kriminella. ALLA ALLA ALLA vill det. Alla tycker det är hemskt med afghaner och att områden ser ut som Mogadishu. Det är likadant överallt och alla tycker det är fel. Så det är fullkomligt logiskt, det är säkerligen väldigt många invandrare som röstar på SD, tyvärr är det främst fega svenskar som sticker huvudet i sanden, köper sig fria, tycker som du och jag men skulle för sitt liv aldrig visa det offentligt eller rösta på SD då man ser sig som för fina för det och ser ned på Sverigedemokrater, fast dom tycker som oss och vi haft rätt precis hela tiden i alla dessa frågor. Man vill upprätthålla sin pålagda status och verklighetsbild till vilket pris som helst även om man vet att det är fel, även om man vet om konsekvenserna. Det är hjärntvättade och störda människor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in