2020-10-15, 11:41
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
[...]
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fortsatt-tufft-for-liberalerna-men-ytterkantspartierna-vaxer
[...]
Det är kanske omedvetet av SVT, men den övre rubriken lyder såhär:
Fortsatt tufft för Liberalerna men ytterkantspartierna växer
och nästa rubrik lyder såhär:
V, MP och SD växer
Har de, månne omedvetet, börjat inse att MP är ett ytterkantsparti?
Kommer den som skrev artikeln att få sparken nu, efter att ha gjort en sådan antydan?
Senast redigerad av pelegrin 2020-10-15 kl. 11:47.
2020-10-15, 12:16
Medlem
En till reflektion om dagens Novus. Mätningen är gjord under den långa perioden 14 sep till 11 okt. Över 80% av mätningen är därmed gjord före den 7 okt, då nyheten kom att S viker ner sig för MP i migrationsfrågan. Sifo imorgon kommer däremot att ha mätperioden 5-15 okt och kommer därmed att bli en långt mer intressant indikator på om eftergifterna till MP resulterat i något mer påtagligt väljartapp för S.
2020-10-15, 13:25
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Det är kanske omedvetet av SVT, men den övre rubriken lyder såhär:
Fortsatt tufft för Liberalerna men ytterkantspartierna växer
och nästa rubrik lyder såhär:
V, MP och SD växer
Har de, månne omedvetet, börjat inse att MP är ett ytterkantsparti?
Kommer den som skrev artikeln att få sparken nu, efter att ha gjort en sådan antydan?

Stör mig på den här typen av propaganda och vinkling för att göra folk rädda på att rösta SD. SD är inget ytterkants parti, snarare mitten.

Men media och regeringen måste ju ha en ”boogeyman”
2020-10-15, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Är ni inte upprörda över att rektor Hamid hängs ut av media för "liten skitgrej"?

Att han inte kan företräda (M) med sådana åsikter tycker jag är självklart men att vara kvar som rektor? Man får akta sig så att inte åsiktsbrott i praktiken straffas hårdare än mord och våldtäckter, Börjar kommuner på godtyckliga grunder utdela arbetsförbud så tycker jag att vi är helt fel ute.

Jag tycker ju att man har rätt att vara anonym på diskussionsforum. Jag skriver ju under eget namn och de flesta som vill kan enkelt ta reda på vem jag är (och det har hänt att folk har frågot om något jag skrivit utanför Flashback vid ett par tillfällen) men jag kan helt klart se att folk skulle vilja vara anonyma.

Frågan är väl om han anses vara en offentlig person eller inte? Är han att betrakta som "kändis"? Det brukar väl vara det som media använder som kriterium för om någon förtjänar att hängas ut eller inte?
2020-10-16, 00:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Att han inte kan företräda (M) med sådana åsikter tycker jag är självklart men att vara kvar som rektor? Man får akta sig så att inte åsiktsbrott i praktiken straffas hårdare än mord och våldtäckter, Börjar kommuner på godtyckliga grunder utdela arbetsförbud så tycker jag att vi är helt fel ute.
Jag tycker ju att man har rätt att vara anonym på diskussionsforum. Jag skriver ju under eget namn och de flesta som vill kan enkelt ta reda på vem jag är (och det har hänt att folk har frågot om något jag skrivit utanför Flashback vid ett par tillfällen) men jag kan helt klart se att folk skulle vilja vara anonyma.
Frågan är väl om han anses vara en offentlig person eller inte? Är han att betrakta som "kändis"? Det brukar väl vara det som media använder som kriterium för om någon förtjänar att hängas ut eller inte?

Ingen har klagat när det gäller Sverigedemokrater. De har fått sparken bara för partitillhörighet utan att skriva om hat mot bögar och judar. Man kan ju hoppas att det väcker en debatt om folks åsiktsfrihet och privatliv. Men så länge SD-are drabbas är jag glad att det för en enda gångs skull drabbade en muslim. Låt honom jobba kvar men då skall det gälla oss svenskar också.
2020-10-16, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ingen har klagat när det gäller Sverigedemokrater. De har fått sparken bara för partitillhörighet utan att skriva om hat mot bögar och judar. Man kan ju hoppas att det väcker en debatt om folks åsiktsfrihet och privatliv. Men så länge SD-are drabbas är jag glad att det för en enda gångs skull drabbade en muslim. Låt honom jobba kvar men då skall det gälla oss svenskar också.

Visst är det så. Men tycker man att det är fel när (SD) folk hängs ut och avskedas från sina icke-politiska jobb så bör man ju även tycka att detta är fel.

Man behöver inte börja hyckla själv bara för att vänstern gör det...
2020-10-16, 11:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Visst är det så. Men tycker man att det är fel när (SD) folk hängs ut och avskedas från sina icke-politiska jobb så bör man ju även tycka att detta är fel. Man behöver inte börja hyckla själv bara för att vänstern gör det...

Men den praktiska effekten av det blir ju att endast Sverigedemokrater hängs ut men ingen annan. Det är detta feltänk som gör att nationalister inte får mer stöd i OU och val. Om bara en sida är rättvis så förlorar den sidan. Kan man inte få liberalerna att behandla SD rättvist så skall man vara ännu hårdare mot deras politiker. Man skall inte vara den som böjer sig, man skall använda deras metoder. Denna snällhet från nationalister och konservativa är hela orsaken till att de socialliberala har styrt i hundra år.
2020-10-16, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men den praktiska effekten av det blir ju att endast Sverigedemokrater hängs ut men ingen annan. Det är detta feltänk som gör att nationalister inte får mer stöd i OU och val. Om bara en sida är rättvis så förlorar den sidan. Kan man inte få liberalerna att behandla SD rättvist så skall man vara ännu hårdare mot deras politiker. Man skall inte vara den som böjer sig, man skall använda deras metoder. Denna snällhet från nationalister och konservativa är hela orsaken till att de socialliberala har styrt i hundra år.

Man skall vara fullständigt skoningslös mot de som suttit i toppen och bedrivit häxjakten. Det är helt klart.

Däremot att själv börja bedriva häxjakt på motståndarsidans sympatisörer kommer enbart driva på polariseringen och göra det svårare att locka över väljare från den onda sidan till den goda.
2020-10-16, 17:16
Moderator
v50s avatar
SVD/Sifos senaste opinionsmätning 7299 personer tillfrågades mellan 5-15/10

S 26,4% (-1,1)
V 10,0% (+1,1)
MP 4,3% (+0,5)

C 7,7% (-0,5)
L 3,2% (-0,3)

SD 20,2% (+0,4)

M 20,6% (+-0)
KD 5,9% (-0,3)

Övriga 1,8% (+0,2)
https://www.svd.se/svd-sifo-vansterpartiet-klar-vinnare-i-las-braket/i/senaste
2020-10-16, 17:39
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Hur går det för er med ert rasistparti? Har ni åkt under riksdagsresultatet än?

SD lär öka tills nästa val 2022.
De kommer nog att ha runt 23%.
2020-10-16, 18:31
Medlem
Trevligt att SD har ökat igen efter en del motgångar med lite taskiga angrepp på Jimmie när han har hostat och han har manipulerats bort till debatter med miljöfanatikerna.

Det ser bättre ut nu.

Jag ville dock att S skulle sjunka mer, just nu är det bara ett utbyte av själar mellan S och V men på sikt kommer nog inte S att kunna stiga för egen maskin, även om man kan ta tillbaka från dom mer uppNoshiga.

M verkar inte få så mycket utbyte just nu i sitt hamrande om Lag och Ordning och jag tror inte heller riktigt på siffrorna för C. Tyvärr har nog C en framtid eftersom S och L är så usla.

Denna OU bör väl tas på allvar, undersökningsperioden är ganska färsk.
2020-10-16, 19:44
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVD/Sifos senaste opinionsmätning 7299 personer tillfrågades mellan 5-15/10

S 26,4% (-1,1)
V 10,0% (+1,1)
MP 4,3% (+0,5)

C 7,7% (-0,5)
L 3,2% (-0,3)

SD 20,2% (+0,4)

M 20,6% (+-0)
KD 5,9% (-0,3)

Övriga 1,8% (+0,2)
https://www.svd.se/svd-sifo-vansterpartiet-klar-vinnare-i-las-braket/i/senaste
Händer inte så mycket. Förmodligen små förflyttningar inom blocken.
Tydlig undersökning man ser direkt hur väljarströmmarna går.
S (-1,1) - V (+1,1)= 0
C (-0,5) - MP (+0,5)= 0
KD (-0,3) - SD(+0,4)=0,1

Hoppas LAS bråket kan virvla upp dammet åt rätt håll då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in