2020-10-19, 18:39
Bannlyst
278 stIVA.

Vanlig infektionsavdelning kan jämföras med Aprils "IVA". Detta pga :

Endast allvarligt sjuka tas in på sjukhus.

"Bättre på att behandla", nya mediciner, syrgas som vanlig/standard behandling på infektionsavdelningar utanför "IVA".

Tysta riktlinjer/begreppet "IVA" såväl pappersmässigt som irl inom vården.

De som egentligen borde vara/vart (enligt April-definition) på IVA, "IVA-vård" fast på infektionsavdelning.

Totalt antall fall på IVA just nu :

Infektion "IVA" : 249
"IVA" 29
Mörkertal ~100

Sammanlagt = 378.
Senast redigerad av snuttis 2020-10-19 kl. 19:29.
Citera
2020-10-19, 18:40
Medlem
Jag är på det stora hela en anhängare av Sveriges strategi men nattklubbar och stora organiserade studentfester måste få ett slut.

Såg att Bodens tågstation var knökfull också (av filmen att döma med mestadels unga friska militärer men ändå).

Förhoppningsvis innebär rapporterandet i media att Chalmers skäms och avbryter festplanerna och att andra studentorganisationer och studentnationer lär sig läxan. Skulle vara förjävligt om vanliga pubar och barer måste stänga för att studenter har sittningar som drar igång spridningen Jag struntar i om det mest bara är unga studenter på festerna, det är fortfarande inte bra.
Citera
2020-10-19, 18:47
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
278 stIVA.

Yes you heard it right.

Samt : "bättre på att behandla", nya mediciner, "lärt oss mkt", syrgas som vanlig/standard behandling på infektionsavdelningar utanför "IVA".

IVA =

Är inte namnet på infektionsavdelning utan intensivvård avseende "Svårare fall" (vilka?) samt antagligen folk som hamnar i respirator/ECMO.

Ett av Sveriges "inte så farligt/onödigt att skapa oro" -TRIX, många som går på.

"IVA" 29
Mörkertal ~100

Sammanlagt = 378.

ja, detta stämmer och har fungerat så ganska länge

alla har stirrat sig blinda på IVA-siffror, men den siffran är inte representerbar längre då man hellre vårdar svårt sjuka på andra avdelningar som nu är anpassade för covid-19

det är viktigt att hålla koll på hur många som vårdas på sjukhus, och inte bara hur ökningen på IVA ser ut.

var hittade du dessa siffror förresten?
Citera
2020-10-19, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell

alla har stirrat sig blinda på IVA-siffror, men den siffran är inte representerbar längre då man hellre vårdar svårt sjuka på andra avdelningar som nu är anpassade för covid-19

det är viktigt att hålla koll på hur många som vårdas på sjukhus, och inte bara hur ökningen på IVA ser ut.

Platz.se
Senast redigerad av snuttis 2020-10-19 kl. 18:54.
Citera
2020-10-19, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell

Det är vackert. Man ska såklart alltid flytta måttstocken så den passar den egna agendan. Big up!
Citera
2020-10-19, 18:53
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nej. Det är inte säkert att färre nödvändigtvis hade avlidit om vi agerat som Finland gjorde. Det som fungerar i land Y behöver inte nödvändigtvis ge samma resultat i land X.

Lockdown fungerade alldeles förträffligt i Tjeckien i våras för att stävja smittspridningen. Varför fungerade den inte lika väl på Irland eller vilket valfritt land som helst?
Jag önskar så vore fallet, men allt är inte så givet som du verkar tro.

Men det är bra i alla fall att du tog tillbaka ditt påstående om att svenskar inte längre vågar söker vård för annat än Covid. För det stämmer ju inte alls.

Du talar emot dig själv hela tiden eftersom du är ung och saknar erfarenhet. Det är tydligt.
Jag har inte tagit tillbaka ngt, svenskar söker sig nu till vården för det har blivit ohållbart att vänta ut den utlovade flockimmuniteten. Vårdskulden ökar. Med symptom avhängigt corona eller inte. Allt mynnar ut nu och köerna ökar.
Citera
2020-10-19, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Du talar emot dig själv hela tiden eftersom du är ung och saknar erfarenhet. Det är tydligt.
Jag har inte tagit tillbaka ngt, svenskar söker sig nu till vården för det har blivit ohållbart att vänta ut den utlovade flockimmuniteten. Vårdskulden ökar. Med symptom avhängigt corona eller inte. Allt mynnar ut nu och köerna ökar.

Vilket udda svar. Men okej vi säger väl så? Jag är tydligen ung, talar emot mig själv och står utan livserfarenhet? Vad i hela friden babblar du om egentligen?
Citera
2020-10-19, 19:00
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vilket udda svar. Men okej vi säger väl så? Jag är tydligen ung, talar emot mig själv och står utan livserfarenhet? Vad i hela friden babblar du om egentligen?

Svara på det andra så framstår du som mer vis. Jag gav dig ett val men du svarade likt en ung student. Inget fel med det men livserfarenhet ger ett annat perspektiv, du kommer dit så småningom.
Citera
2020-10-19, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Intervallet är från utbrottets start till utbrottets slut.

Därför inget bra mått vid sjukdomar som pågår längre tid. Dock närmar sig värdet det korrekta ju längre tid som går.

Man kan inte som ni förnekare göra välja intervall efter fritt skön för att försöka dölja Sveriges usla siffror som är i paritet med Ugandas.

Sveriges CFR är i dagsläget 5,7%. Slutdiskuterat.
Jag håller med om att Sveriges CFR är ungefär 5,7% för den första vågen av pandemin.

Men nu när fallen stiger igen, så förlorar man bara precision på att inkludera första vågen i vinterns siffror.
Citera
2020-10-19, 19:09
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
278 stIVA.

You heard it right.

"Bättre på att behandla", nya mediciner, "lärt oss mkt", syrgas som vanlig/standard behandling på infektionsavdelningar utanför "IVA".

Tysta riktlinjer/begreppet "IVA" såväl pappersmässigt som irl inom vården.

De som egentligen borde vara/vart (enligt April-definition) på IVA får antagligen "IVA-vård" fast på infektionsavdelning.

What have you, skyltar kommer skrivas om, definitioner mm.

IVA =

Är inte namnet på infektionsavdelning utan intensivvårdsavdelning avseende "Svårare fall".

"IVA" 29
Mörkertal ~100

Sammanlagt = 378.

Så du menar att runt 400 ligger på IVA?
Citera
2020-10-19, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Faktiskt antal smittade = bekräftat smittade + uppskattat antal asymptomatiskt smittade.
CFR=IFR*mörkertal
Citera
2020-10-19, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Svara på det andra så framstår du som mer vis. Jag gav dig ett val men du svarade likt en ung student. Inget fel med det men livserfarenhet ger ett annat perspektiv, du kommer dit så småningom.

Okej. Du försöker alltså läxa upp min (enligt dig), avsaknad av livserfarenhet, och baserar alltså detta på att jag högg på "fel del" av ditt inlägg?
Men visst, vi kan avsluta det här, jag besitter ju ändå inte all den kunskap och visdom du onekligen har.
Sorry.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in